servo

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Folkja
Nykomling
Nykomling

servo

Inlägg av Folkja »

Tjabba som ny medlem vill jag ha lite svar angående styringn den drar till höger hela tiden vad kan man göra åt det.Det är en 74 som är orörd så jag misstänker att det är servon som är problevet men vad göer man åt det och växelolja ,och när ska den bytas den ?
Hälsningar Follkja
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: servo

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Välkommen! :D Angående styrning som drar åt ena hållet så skulle jag nog börja med att kolla alla styrleder & bussningar i fram & bakvagn om det ser bra ut så är det hjulinställning som gäller, men visst kan det vara styrservoventilen eller vad den heter, den som pytsar olja till styrcylindern, är den lättare att styra åt det ena eller andra hållet så kan det vara den, men den behöver inte vara trasig för det, den kanske bara behöver justeras. Angående olja i låda: Byt nu! Även i bakaxel, motor & servo sen byter du vid denna tiden nästa år igen eller byter du som experterna säger när du ställer bilen till vinterförvaring.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Folkja
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Folkja »

Jag tror inte att det är fel på inställningarna på framvagn utan jag får sitta och hålla i ratten för att den inte ska dra åt höger så jag misstänker att det är någonting som släpper iväg oljan så att den drar, så hur justerar man det finns det några bilder på hur man gör det
Hälsningar Folkja
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Om du hissar upp framänden på bilen så hjulen hänger fritt och startar motorn styr den själv då? Det kan mycket väl vara ett hjulinställningsfel eller en kass kulled eller bussning som orsakar att den drar snett! Och hur var det går styrningen lättare/tyngre åt ena hållet?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Sitter en mutter att skruva på i servoventilen för att justera in styrningen.
På vänster sida av servoventilen.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar