Sida 1 av 1

Val av olja

Postat: sön apr 29, 2012 0:04
av Petersverkedal
Jag har en 90:a L98 6 vxl. och har hört att det är bra att använda 10W/60 tex. castrol i växellådan men går det bra att hälla den i motorn också ?
Den används ju i BMW:s M-motorer och ska vara bra i trimmade högprestanda motorer och har väldigt bra egenskaper,men en produktkille på castrol trodde att den var för tjock att användas i en corvettemotor.
Någon som vet något om detta?
Peter

Re: Val av olja

Postat: sön apr 29, 2012 9:16
av Hot Rod
Jag tror också den är alldeles för tjock, och killen på Castrol borde väl veta?

Jag antar att du egentligen ska ha 30-olja i din motor, möjligen 40 om den är sliten.

Läste nånstans på nätet att en del anser att den där oljan är för tjock för växellådan också, speciellt om man kör i ett kallt klimat. Jag köpte därför GM´s originalolja ( :twisted: dyr) till min växellåda.

Re: Val av olja

Postat: sön apr 29, 2012 9:35
av Thure
Hejsan!
Den här transmisions-oljan är anpassad och tillverkad för en manuell växellåda
och har för hög viskositet (för trögflytande),för att användas i en motor.Den har
för dåliga smörjegenskaper för det är mindre toleranser i en motor,i en växellåda
skall oljan smörja drev o axlar där det är större toleranser,skall bilda en smörjfilm
imellan kuggar på dreven,i en motor skall oljan smörja motor-lager bla,då krävs
en lägre viskositet på oljan.Jag tror att GM rekomenderar 5W/30 i visk till en L-98.
Varför hälla på något annat,om det är en originalmotor?,är den hårt trimmad blir
det nått annat.
MVH
Micke

Re: Val av olja

Postat: sön apr 29, 2012 11:12
av Ingo
Jo den oljan är för tjock,men antagligen har den rätt tillsatser för en motor dock.
10/30 är rekommenderat för året runt bruk i vårat klimat.
Men funkar med 10/40 också på en sommarbil.

Re: Val av olja

Postat: sön apr 29, 2012 13:36
av Thure
Jo det är säkert som du säger att tillsatser är samma,men är på tok för tjockflytande.
GM rekomenderar faktiskt 10W/30 olja till LT5an som jag har i ZR1an,men det är ju en annan
motortyp med 4ventils-teknik dubbla överliggande kamar o ett högre max-varvtal (varvstopp
vid 7500 varv.)Experter i USA rekomenderar 10W/40 till LT5an fukar nog bra med bägge skulle jag tro.
Micke

Re: Val av olja

Postat: sön apr 29, 2012 22:07
av Petersverkedal
Hej igen!
Jag ska tydligen hålla mej till en 5W/30 el.5W/40 som det rekomenderas ,jag tror också att det är bäst.
Jag säljer castrol på jobbet och när man tittar på deras rekomendation på BMW M-5 så är det 10W/60 som gäller och man kan ju tycka att den borde vara för tjock på en så avanserad motor också ,en gammal V8 har väl större tolleranser.
Men det är roligt att höra andras åsikter .
Jag kör också på GM:s orginalolja i växellådan , man tycker att den skulle behöva vara tjockare för att minska det vinande ljudet ,men det är ju normalt att det låter lite i dom.
Mvh.Peter

Re: Val av olja

Postat: mån apr 30, 2012 8:33
av Thure
Hej igen!
Det vinande ljudet i ZF-lådan är helt normalt,och är en följd av rakskurna drev för
att klara av den axiella belastningen bättre.
MVH
Micke

Re: Val av olja

Postat: tis maj 01, 2012 10:33
av Sven Labil
Jag har Castrol 10W60 i min B2K. Dels eftersom det var det närmaste Mobil 1 15W50, som Callaway rekommenderar jag hittade och dels för att jag hoppades kunna minska mängden olja som hamnar i turboaggregaten efter körning...
Det hjälpte inte :( Bilen gör ändå ett fint blått moln vid varmstarter, (iofs. helt enligt instruktionsboken,) så nu har jag börjat leta efter rätt olja igen. Autoexperten har Redline 15W50 på enlitersflaskor för 215:-. Dyrt, men antagligen billigare än att betala frakt från någon webshop utomlands :(

Tips mottages tacksamt!

Förresten, visst finns det ingen nackdel med ett lågt värde för kallstarts viskositet? (Alltså att 10W50 borde fungera minst lika bra som 15W50)

Re: Val av olja

Postat: tor maj 03, 2012 16:28
av Ingo
Sven Labil skrev:Jag har Castrol 10W60 i min B2K. Dels eftersom det var det närmaste Mobil 1 15W50, som Callaway rekommenderar jag hittade och dels för att jag hoppades kunna minska mängden olja som hamnar i turboaggregaten efter körning...
Det hjälpte inte :( Bilen gör ändå ett fint blått moln vid varmstarter, (iofs. helt enligt instruktionsboken,) så nu har jag börjat leta efter rätt olja igen. Autoexperten har Redline 15W50 på enlitersflaskor för 215:-. Dyrt, men antagligen billigare än att betala frakt från någon webshop utomlands :(

Tips mottages tacksamt!

Förresten, visst finns det ingen nackdel med ett lågt värde för kallstarts viskositet? (Alltså att 10W50 borde fungera minst lika bra som 15W50)
Låter blodigt med 15/50 i vårat klimat ,även om turbobilar går varma.
Du måste ju vara verkligt försiktig tills du fått upp bilen i driftstemp(alltså att oljan är varmare än vattnet),eljest är ju risken att du blåser tätningar,och ryker den blått kan ju sådant redan skett..
har kört turbobilar över 20000 mil och när dom börjar ryka blått har turbon varit gången..
Men apropå tjockare olja har du kollat på MC sidan,där finns en hel del tjocka oljor.

Re: Val av olja

Postat: tor maj 03, 2012 17:18
av Sven Labil
Ingo skrev:Du måste ju vara verkligt försiktig tills du fått upp bilen i driftstemp(alltså att oljan är varmare än vattnet),eljest är ju risken att du blåser tätningar,och ryker den blått kan ju sådant redan skett..
Jag tar det lugnt tills oljetemperaturen kommer upp i ca. 70°C, men jag har aldrig sett att oljetemperaturen varit högre än vattentemperaturen.
Tack och lov upphör blårykandet när oljan som blev kvar i turboaggregaten efter förra körningen blåst ut. (ca. 20 s på tomgång) Det är som sagt förväntat beteende för den här konstruktionen, men inte så snyggt...
Ingo skrev:Men apropå tjockare olja har du kollat på MC sidan,där finns en hel del tjocka oljor.
Ja, där finns alternativ som skulle kunna funka, men det är ju ännu en djungel. De oljorna kan vara anpassade för delas med växellådan och även en våtkoppling, så vad som blir bra verkar inte självklart...

Re: Val av olja

Postat: tor maj 03, 2012 19:46
av Ingo
Ja, där finns alternativ som skulle kunna funka, men det är ju ännu en djungel. De oljorna kan vara anpassade för delas med växellådan och även en våtkoppling, så vad som blir bra verkar inte självklart...
Gå på Api klassningen ,den stämmer alltid.
Det här europiska tjafset med Acea funkar säkert också ,men har aldrig lär mig det.
Tänk på att du behöver inte högre klassning än vad instruktionsboken säger.

Re: Val av olja

Postat: fre maj 04, 2012 14:16
av Mac
Kolla bara att den är GM godkänd så det inte blir några följdeffekter..
Använder själv Quaker state horsepower 5W30 :)

Re: Val av olja

Postat: fre maj 04, 2012 16:07
av Ingo
Mac skrev:Kolla bara att den är GM godkänd så det inte blir några följdeffekter..
Använder själv Quaker state horsepower 5W30 :)
På en C4 är det ju API klassningen som gäller,och det tillverkas väl knappast oljor med så låg klassning idag.. :D
Däremot till C6 o andra nya bilar är det ju tillsatser för att rostfritt ska kunna glida i aluminium o annat förbilligande skit i motorkonstruktionen,så då gäller det att se sig för vad man fyller på för olja.

Re: Val av olja

Postat: fre maj 04, 2012 19:41
av Sightveiler
Jag kör med elfs 15-50 delsyntet. Har ju ingen originalmotor direkt, men all annan olja jag testat har varit som vatten då man bytt fastän den varit kall.

Efls olja är givetvis oxå tunnare beggad än då den är ny men inte alls i närheten av andra oljor.

Dessutom är den billig ca70kr litern + rabatt, så man kan byta en gång extra per sommar.

/Ante