Tvätt av cabben?
Tvätt av cabben?
Vad är bäst att tvätta cabben med något speciellt som man ska använda? hälsningar mia.w :roll:
cabtvätt
Om du ska ha något medel, så satsa på något milt.Själv brukar jag använda en klädborste för att få bort katthår o dyl,och flödigt vatten ur spolslangen för att bli av med smuts typ fågelskit o dyl.Har man en vinyl cab tål den ju att man svamptvättar den men tyg caben får lätt färgskiftningar eller fläckar om man är för vårdslös.Bakrutan är ju nästa problem,är den av glas är det ju lugnt med vanlig fönsterputs,plastrutan däremot blir lätt repig.Man kan prova att vaxa den då försvinner en hel del smårepor.
-
- Nykomling
Re: Tvätt av cabben?
Hej Alla och God fortsättning!
Skakar liv i en gammal tråd.
Har skaffat mig en -95’a med beige tygcab. Har det dykt upp några nya fina idéer de senaste 6 åren om rengöring, eller är det
Ok (ofarligt) att använda svamp och bilshampoo ? (utan vax såklart) eller kan det duga med enbart vatten? Den är lite småsolkig typ. Utemöbeltvätt lät ju intressant, men är lite rädd för att det kan bli fläckigt, eller är jag bara beige.
Mvh
Peter
Skakar liv i en gammal tråd.
Har skaffat mig en -95’a med beige tygcab. Har det dykt upp några nya fina idéer de senaste 6 åren om rengöring, eller är det
Ok (ofarligt) att använda svamp och bilshampoo ? (utan vax såklart) eller kan det duga med enbart vatten? Den är lite småsolkig typ. Utemöbeltvätt lät ju intressant, men är lite rädd för att det kan bli fläckigt, eller är jag bara beige.

Mvh
Peter
Fd. 1995 Convertible
6-vxl Polo Green
6-vxl Polo Green
Jag har haft cab i många år men inte Corvette då och jag har alltid bara tvättat med vatten och shampoo. Problemet är nog inte att göra rent utan att man inte torkar ut eller får fläckar/skiftingar och det skiljer från material till material.
På Vetten har jag ju tyg cab nu och har själv funderat på om den behöver någon särskild omvårdnad.
På Vetten har jag ju tyg cab nu och har själv funderat på om den behöver någon särskild omvårdnad.
Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvettefanatiker
Hejsan !
Jag har tyg cab på min C4 och det enda jag har gjort på min
är högtryckstvätt på halvfart och dammsugare ibland !
Iofs så står min bil alltid inne när jag inte kör, det gör ju att den inte hinner bli så skitig ! Sen så är ju cabben nerfälld 90% av tiden när den är utanför garaget !
Jag har tyg cab på min C4 och det enda jag har gjort på min
är högtryckstvätt på halvfart och dammsugare ibland !
Iofs så står min bil alltid inne när jag inte kör, det gör ju att den inte hinner bli så skitig ! Sen så är ju cabben nerfälld 90% av tiden när den är utanför garaget !