Sida 1 av 1
Mer B&B Fusion
Postat: tor jun 21, 2012 21:46
av Sund
Fick den nya styrenheten från R-Tune men tyvärr hade den samma tråkiga funktion, startade alltid med öppna spjäll.
Enligt Anders har det kommit lite olika utförande och nu på sista tiden verkar det korkade blivit standard.
Löste problemet genom att plocka bort styrenheten och montera en diskret placerad vippströmbrytare nedanför knapparna till tank- och bagageluckeöppning. Nu kan jag själv välja om motorn ska starta med öppna eller stängda spjäll. Bekvämt att slippa parera med fjärrkontrollen vid högtidliga tillfällen som bilprovning och poliskontroller.
Re: Mer B&B Fusion
Postat: tor jun 21, 2012 21:57
av Hejdarn
Vilken tur jag hade som fick "kom ihåg senaste läge" varianten då.
Tim fick visst med en instruktion i sin att den alltid startar i öppet läge.
Re: Mer B&B Fusion
Postat: lör jun 23, 2012 11:18
av 94
Hejdarn skrev:Vilken tur jag hade som fick "kom ihåg senaste läge" varianten då.
Tim fick visst med en instruktion i sin att den alltid startar i öppet läge.
Japp, tyvärr har jag inte fått möjlighet att prova om det stämmer än, men hoppas att även jag kan välja läge.
Re: Mer B&B Fusion
Postat: lör jun 23, 2012 11:29
av 94
Sund skrev:Fick den nya styrenheten från R-Tune men tyvärr hade den samma tråkiga funktion, startade alltid med öppna spjäll.
Enligt Anders har det kommit lite olika utförande och nu på sista tiden verkar det korkade blivit standard.
Löste problemet genom att plocka bort styrenheten och montera en diskret placerad vippströmbrytare nedanför knapparna till tank- och bagageluckeöppning. Nu kan jag själv välja om motorn ska starta med öppna eller stängda spjäll. Bekvämt att slippa parera med fjärrkontrollen vid högtidliga tillfällen som bilprovning och poliskontroller.
Har du alltså en styrenhet och en ventil separat? I mitt kit sitter det i samma (ej öppningsbara) kapsling.
Du har stängda spjäll iomed styrenheten är spänningslös via din brytare?
Re: Mer B&B Fusion
Postat: lör jun 23, 2012 12:07
av vette.se
Det finns två versioner och det verkar vara något de hållt på och ändra under det senaste halvåret. Den äldre versionen som har separat vacuumklocka och fjärrenheten monteras vid säkringsboxen, den nya har allt i samma burk som man sätter bak(jo, du kan faktiskt öppna den

).
Vilken version vi får hem verkar bero på från vilken återförsäljare det kommer och hur länge det då stått på deras lager, det gamla versionen borde vara utfasad snart kan man tycka för så stora lager kan de knappast ha.
Re: Mer B&B Fusion
Postat: lör jun 23, 2012 12:30
av Lars J
Varför inte bygga det själv för några 10:or?
Klipp säkringen och löda på två kablar som du drar upp till en on/off knapp som du sätter var du vill ha den. Min har jag satt i mittkonsollen där jag tycker den smälter bra in. Glöm inte att sätta in en säkring emellan. Material: 1 st knapp, 1 st säkring, två bitar kabel.
/Lars/
Re: Mer B&B Fusion
Postat: lör jun 23, 2012 12:41
av 94
vette.se skrev:Det finns två versioner och det verkar vara något de hållt på och ändra under det senaste halvåret. Den äldre versionen som har separat vacuumklocka och fjärrenheten monteras vid säkringsboxen, den nya har allt i samma burk som man sätter bak(jo, du kan faktiskt öppna den

).
Vilken version vi får hem verkar bero på från vilken återförsäljare det kommer och hur länge det då stått på deras lager, det gamla versionen borde vara utfasad snart kan man tycka för så stora lager kan de knappast ha.
Jag trodde burken bara gick att öppna med en hammare
Den får spänning först när motorn går iom att jag har kopplat den via säkringen för rumpvärmen, kanske ska koppla den via nån
säkring som alltid har spänning istället?
Nåväl, får kolla detta när systemet är på. Inget nytt om kröken Anders?
Re: Mer B&B Fusion
Postat: lör jun 23, 2012 12:59
av 94
Lars J skrev:Varför inte bygga det själv för några 10:or?
Klipp säkringen och löda på två kablar som du drar upp till en on/off knapp som du sätter var du vill ha den. Min har jag satt i mittkonsollen där jag tycker den smälter bra in. Glöm inte att sätta in en säkring emellan. Material: 1 st knapp, 1 st säkring, två bitar kabel.
/Lars/
Snygg lösning!
Min spjällstyrning är ju inte original, så jag vet inte än om det spelar någon roll att jag kan bryta spänningen till styrningen.
Det är kanske endast via fjärrkontrollen som man kan ändra läge.
Re: Mer B&B Fusion
Postat: lör jun 23, 2012 15:45
av vette.se
Majoriteten av de som byter system har en vanlig C6a. 05-07 hade inte något spjäll, från -08 fanns det som option på vanliga C6an men få av de vi sett verkar ha den optionen.
Jag aldrig förstått det här med fjärrkontrollen mer än som ytterligare en kul gizmo

Knapplösningen tillsammans med det eftermonterade vacuumsystemet borde vara den bästa lösningen för de flesta med vanliga C6an och även de med Z06an så man slipper ytterligare en lös pryl som ligger lös och skramlar i bilen.
Re: Mer B&B Fusion
Postat: sön jun 24, 2012 17:48
av Hejdarn
Gizmos är kul och alla vill inte borra i bilen.
Har det kommit några paket till mig Anders?

Re: Mer B&B Fusion
Postat: mån jun 25, 2012 14:00
av Sund
Håller med om att fjärrkontrollen är helt onödig. Det bästa är att montera en strömbrytare och med lite fantasi behöver man ju inte borra i bilen för den skull.
Min version som är nyinköpt hade separat vacuumenhet och styrenhet och då krävs spänning för att öppna vacuumventilen. Spjällen står alltid öppna i normalläge eftersom klockorna är fjäderbelastade och stänger spjällen när dom får vacuum från insuget.
Re: Mer B&B Fusion
Postat: mån jun 25, 2012 23:18
av Lord Melbury
Hej,
en annan snygg lösning är denna:
http://www.sunsetorangecreations.com/Ex ... r_DASH.php
Öppnar och stänger ventilerna med "resetknappen" på panelen, fungerar perfekt och kommer ihåg inställningen. Jag skippade fjärren och använder bara resetknappen, man håller den inne ca 1 sek för att växla läge på ventilerna.
/Håkan
Re: Mer B&B Fusion
Postat: tis jun 26, 2012 21:44
av Sund
Lysande Håkan !
