Sida 1 av 1

sänkning av en C3

Postat: tor sep 09, 2004 14:04
av mikael nilsson
Hej !

Har precis monterat på nya american racing 17 tums fälgar med lågprofildäck (typ två varv eltejp) på min -69 coupe. Kruxet är bara att det ser lite konstigt ut där bak, dem fyller inte riktigt ut hjulhuset. Har dessutom skärmbreddat bak. Så jag skulle vilja sänka vetten lite grann så däcken fyller ut hjulhuset lite bättre.

Finns det någon som har prövat på att sänka en C3 ?, och kan ge några vettiga tips. Hur gör man tex med den tvärgående bladfjädern där bak ?

Mikael Nilsson -69 stingray coupe custom

Postat: tor sep 09, 2004 14:50
av Björn Leidelöf
Sänkning bak är superenkelt. En längre skruv mellan bladfjädern och bärarmen sänker bilen bak. Finns det inte tillräckligt med gängor kvar på originalskruven så finns det längre skruvar att köpa.

För säkning fram krävs det byte av fjödern. Finns också att köpa.

Efter sänkningen bör du givetvis lämna in bilen för hjulinställning.

Mvh, Björn

Postat: tor sep 09, 2004 15:31
av mikael nilsson
Bugar och tackar ! Det var enklare än jag trodde.

-69 corvette stingray custom

Postat: tor sep 09, 2004 17:26
av vett74
kolla också att inte fjädern inte ligger för nära däcket när du bytt till längre bultar men det borde inte vara nått problem när du har 17 tum
kan ta i däcket vid lite "avancerad" körning och ja det blir inte bra. :shock:
posta lite bilder på bilen också!!

Postat: fre sep 10, 2004 21:31
av Peter
Köp rejäla 11.9 eller 12.9 bultar. Absolut inge Biltema Rostfritt eller liknande för då kan det gå illa..
Jag tror standardlängden e strax över 6" men det finns 8" och 10" bultar att köpa.. :wink:

Postat: fre sep 17, 2004 22:47
av Terner
Hmm hur känns bilen att köra med 17 tummare?

Har bytt varenda bussning, stötdämpare och sett till att all leder är ok på min -73:a

Tycker ändå jag behöver 15 tummare som skydd mot gatan men ok undrade bara..

:roll:

Postat: lör sep 18, 2004 9:01
av Peter
Terner skrev:Hmm hur känns bilen att köra med 17 tummare?

Har bytt varenda bussning, stötdämpare och sett till att all leder är ok på min -73:a

Tycker ändå jag behöver 15 tummare som skydd mot gatan men ok undrade bara..

:roll:
Jag har Poly överallt och Röda Konidämpare som e satta rätt hårt.
Med 17" e bilen lite stötig,men beteer sig riktigt stabilt när det börja svänga lite.
Men med 17" och lågprofildäck så blir hon väldigt spårkänslig.. :roll:

Postat: sön sep 19, 2004 13:00
av eriksson
Peter skrev:
Terner skrev:Hmm hur känns bilen att köra med 17 tummare?

Har bytt varenda bussning, stötdämpare och sett till att all leder är ok på min -73:a

Tycker ändå jag behöver 15 tummare som skydd mot gatan men ok undrade bara..

:roll:
Jag har Poly överallt och Röda Konidämpare som e satta rätt hårt.
Med 17" e bilen lite stötig,men beteer sig riktigt stabilt när det börja svänga lite.
Men med 17" och lågprofildäck så blir hon väldigt spårkänslig.. :roll:
Jag har också poly under hela bilen, kör dock med Bilsteindämpare + fjädrar, nånting är gjort med bakvagnen hos fjäderservice i örebro, vet inte vad dock.. håller med om att det kan bli lite stötigt ibland.

Jag har en liten fråga..
när jag lade i kompressorn blev den ca3-4cm lägre fram, och den var sänkt redan innan, har lite funderinga på att få upp den nån centimeter, tar i skärmarna vid mycket rattutslag, vad är det som gäller? Bigblockfjädrar fram?