Tips mottages för bränsleslang samt läckage fuel line

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Valle
Nykomling
Nykomling

Tips mottages för bränsleslang samt läckage fuel line

Inlägg av Valle »

Hej
Jag skulle behöva råd/tips hur jag ska göra med fuel line läckage samt val av bränsleslang.
Min första fråga är om det går/är lönt att försöka täta ett läckage som kommer ur insexskruven på min fuel line. Skruven som man kan ersätta med tryckgivare om så önskas.
Går det att få tätt med gänglåsning eller någon annan form av tätning, eller är det ny fuel line som gäller ? Känns lite drastiskt att köpa nytt för att jag skruvade upp insexskruven tidigare och vid återmontaget håller den inte tätt. :cry:

Sen har jag tänkt investera i ny bränsleslang p.g.a den stålomspunna AN6 gummislangen jag har idag här börjat läcka mitt på slangen i gummit.
Jag har på nuvarande slang samt i reserv en hel del earls AN6 kopplingar för just stålomspunnen gummislang. Men nu när jag va på väg att beställa har jag läst att vissa rekommenderar att INTE köra på gummislang p.g.a sämre kvalitet och luktgenomträngning. Det förespråkas teflonslang istället. Men vid teflonslang så fungerar ingen av mina gamla AN6 kopplingar utan allt måste bytas ut.... vilket blir en lite större investering gentemot bara slangbyte som jag först hade tänkt.
Hur ska jag tänka ? Är teflonslangen värd den extra investeringen med nya kopplingar m.m ? Jag har kollat en del på summitracing och deras utbud på slang och kopplingar. Tips på svenska motsvarigheter tas gärna emot också. :roll:

Eller bör jag helt enkelt strunta i stålomspunna och köra på gummi rakt av ? :D

/V
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Tips mottages för bränsleslang samt läckage fuel line

Inlägg av antos »

På din första fråga, så är det säkert en NPT gänga . Du måste i så fall byta till en ny skruv, den är liksom en engångsvariant!
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Skriv svar