Sida 1 av 1

Reg. bes. byte aut. låda till manuell

Postat: tis jul 31, 2012 12:51
av rma298
Har en C6:a med lite preppad motor där först frihjulet i aut. lådan går i flisor, sedan rök ett bromsband efter renovering.

Vill byta till en 6-vxl. manuell, någon som har erfarenhet av en reg. besiktning efter en sådan ombyggnad?

Får inga vettiga eller trovärdiga svar av Bilprovningen, de säger att det nog är ok och ganska vanligt och det krävs en A2 reg. besiktning som innefattar vägning.

Tacksam för svar av någon som vet.

MVH Mikael H.

Re: Reg. bes. byte aut. låda till manuell

Postat: lör aug 04, 2012 9:00
av Lars J
Det skall inte vara några problem att få godkänt ett byte till manuell växellåda, däremot är frågan om det är det bästa för dig. Jag vill nog påstå att en bra preppad automatlåda växlar snabbare än vad du själv gör med en manuell och det finns företag som är duktiga på automatlådor så att de pallar för mycket effekt.


/Lars/

Re: Reg. bes. byte aut. låda till manuell

Postat: lör aug 04, 2012 10:08
av Hejdarn
Lars, det är jag intresserad av. Vilka företag tänker du på?
Jag håller med ditt resonemang men nackdelen är ju att lådorna inte pallar lika mycket som de manuella.
Det finns ju stagningar till lådorna att köpa men du kanske tänker på något annat?
Jag har tittat en hel del på optimeringen av just Corvettens (A6) låda och Anders på Vette.se och jag diskuterade en del när vi höll på och mappade min motor.
En sak är säker och det är att GM är inte dumma i huvudet och det är inget svårt att modda om lådans uppförande så den går i bitar.

Re: Reg. bes. byte aut. låda till manuell

Postat: lör aug 04, 2012 10:48
av Lars J
Det finns en del gamla trådar om det här med preppning av automatlådor. Om jag minns rätt så är tats.se en av de rekomenderade firmorna. De manuella växellådorna i Corvette är ju inte av tysk precision precis utan lite grövre och lätt att missa en växel ibland vid race. Jag kör inte själv med automatlåda men har följt diskussioner i en del tidigare trådar. Förhoppningsvis kanske Rma298 får ett svar från någon av dessa när semestertiderna är över. Det är hela tiden svagaste länken som ställer till problem vid effekthöjning :(

/Lars/

Re: Reg. bes. byte aut. låda till manuell

Postat: lör aug 04, 2012 11:11
av Hejdarn
Lars J skrev:Det är hela tiden svagaste länken som ställer till problem vid effekthöjning :(
/Lars/
Du menar föraren? :wink:

Re: Reg. bes. byte aut. låda till manuell

Postat: lör aug 04, 2012 20:57
av Bertilsson
Vad som är det bästa är svårt att svara på (förutom att det ska hålla förstås). Jag håller med om att en bra automat växlar snabbare än man gör manuellt utan tvekan, men det beror på hur man kör med bilen med om det är bra eller inte. På gatan oftast det bästa, på strippen är det säkert snabbast, på bana är det kanske inte lika roligt. Ligger man i en sväng lite lagom på gränsen till att det släpper vill man inte att den ska växla. Halvautomat som man kör med paddlar funkar säkert bra där förstås. Lite tycke och smak spelar också in förstås... :roll:

Ja, jag vet, jag kör en gammal -84:a med automat, det går ju inte riktigt att jämföra den med en modern låda, men principen är ju samma...

Re: Reg. bes. byte aut. låda till manuell

Postat: lör aug 04, 2012 21:17
av Hejdarn
Moderna automater vet faktiskt att man ligger på hårt i en sväng och låser då växlingen. Men givetvis kör man med halvautomat på bana om man har det. :)

Re: Reg. bes. byte aut. låda till manuell

Postat: sön aug 05, 2012 2:25
av rma298
Men hur förstärka en låda där frihjulet blir skrot bokstavligen talat, bromsband blir stålblanka på nolltid. Det finns ju lamellpaket, s.k. Z-paket med temp. tåligare material och fler men tunnare enkelsidiga lameller. Men det hjälper ju inte när råkonstruktionen inte klarar överföra kraften. Det får nog bli en T-56 låda, för det är väl samma typ på både Z06 och C6 av 2006 modellerna?

Re: Reg. bes. byte aut. låda till manuell

Postat: sön aug 05, 2012 7:41
av Jerka
rma298 skrev:Men hur förstärka en låda där frihjulet blir skrot bokstavligen talat, bromsband blir stålblanka på nolltid. Det finns ju lamellpaket, s.k. Z-paket med temp. tåligare material och fler men tunnare enkelsidiga lameller. Men det hjälper ju inte när råkonstruktionen inte klarar överföra kraften. Det får nog bli en T-56 låda, för det är väl samma typ på både Z06 och C6 av 2006 modellerna?
Hej
Hur mycket effekt och vrid åker du med ?
Vilken temp får du på oljan i lite aktiv körning ?
Har lådan varit i orginalutförande tidigare ?
Sen är det som Lars skriver ovan du måste bestämma dig hur du vill använda bilen

/Jerka

Re: Reg. bes. byte aut. låda till manuell

Postat: sön aug 05, 2012 10:21
av Hejdarn
rma298 skrev:Men hur förstärka en låda där frihjulet blir skrot bokstavligen talat, bromsband blir stålblanka på nolltid. Det finns ju lamellpaket, s.k. Z-paket med temp. tåligare material och fler men tunnare enkelsidiga lameller. Men det hjälper ju inte när råkonstruktionen inte klarar överföra kraften. Det får nog bli en T-56 låda, för det är väl samma typ på både Z06 och C6 av 2006 modellerna?
Så är det. Har man så mycket pulver att automatlådan blir mos så hjälper det inte att staga. Då får man hitta på något annat. 8)

Re: Reg. bes. byte aut. låda till manuell

Postat: sön aug 05, 2012 23:26
av vette.se
Vet inte om du har 4-växlade automaten eller den 6-växlade men båda går att få att hålla. Den 4-växlade finns det hur mycket som helst till, till den 6-växlade finns det mycket nytt som kom sent förra året. Se tex http://www.transmissioncenter.net/6l80e ... _6l90e.htm

Det finns ett par bilar som rullar med detta som kör mycket på strippen och det är det första de fått att hålla, både de bilarna har mellan 900-1000Nm i vrid :)

Re: Reg. bes. byte aut. låda till manuell

Postat: mån aug 06, 2012 9:15
av Hejdarn
Tack Anders! Mycket intressant. :D

Re: Reg. bes. byte aut. låda till manuell

Postat: mån aug 06, 2012 20:40
av Lars Jakobsson
Det stämmer precis som Anders säger att det går få det att hålla.
Dessutom blir mjukvaran mycket roligare än original.

Enligt tillverkaren ska dom palla 1200 rwhp, ingen uppgift om vrid tyvärr.

Tillverkas utanför Karlskoga av Stig!