Sida 1 av 1
lönlöst o trimma 350?
Postat: sön sep 12, 2004 22:19
av Adam A
ja här går man i trimtankar...
ska jag trimma min matchnr:s 350 eller är det o sätta ner värdet på bilen?
eller är det lönsammare o köpa en 454 o plaska i eller va tycker ni?
jag är inte så haj på det här me o trimma v8. (bilen är en 69:a om nån undrar)
men hur mycket effekt får man för pengarna så att säga...
låt säga att jag vill lägga 20000:.- i motorn....räkna in hedders där också för d har ja inte
/adam
Postat: sön sep 12, 2004 22:35
av frisk
hej! att köpa 454 för 20000 vet jag ej. Själv e jag inte noga med matching nr och att allt ska vara orginal men det sänker säkert värdet över lag att trimma den du har. Många vill nog ha m.nr tror jag. men det ligger ju i betraktarens öga som dom säger over there

frågan e väl vad du vill ha??? ska du köra skiten ur allt och alla så räcker nog inte 20000kr så långt... att bara slänga i lustgas för 10-15 tusen e inget jag skulle rekomendera. vet ej vad pengarna räcker till?? headers, rullkam och en annan förgasare?? Nä öppna plånboken och sätt i kompressor!

eller köp en ny BB. annars låt det va det e mitt tips. men du ska nog lyssna mer på experterna hehe
Postat: sön sep 12, 2004 22:42
av Adam A
hehe ja ok hur mycket cash måste man hosta upp egentligen'?
Postat: sön sep 12, 2004 22:48
av eriksson
Bryr du dig inte om matching # så skulle jag få lite riv i maskin som sitter i, headers köper man begagnat, sen ett kitt med annan kam, insug och förgasare så får du en betydligt roligare bil, vet du vad du har för toppar sittandes på?
Såg för övrig ett fint kitt Från brodix med Toppar, rullkam, lyftare och insug till salu för 26.000:- för nån månad sen, ibland kan man ha tur
annars gör man som jag, bränner alldeles för mycket pengar och bygger en kompressormotor, eller kanske smida lite i garaget å bygga en dubbelturboinstallation?
hmm... kompressor och turbo.. Tryckbox till förgasarna, ic rör.. hmmm =)
Postat: sön sep 12, 2004 23:04
av Janne
Glöm inte bort att man måste börja underifrån, med riktig vev stakar och kolvar. Att bara köpa grejer och skruva ihop som höjer effekten, brukar aldrig bli varken billigare eller roligare än att fortsätta med en relativt snabb bil som fungerar. Körglädje tycker jag sitter mycket i stötdämparna, fjädringen, styrningen och bromsarna, och inte bara i en våldsam acceleration.
Janne 289
Postat: mån sep 13, 2004 7:43
av Hagge
Janne skrev:........ Körglädje tycker jag sitter mycket i stötdämparna, fjädringen, styrningen och bromsarna, och inte bara i en våldsam acceleration.
Janne 289
Måste hålla med om detta, inte så roligt med snabb, vridstark men vinglig bil. Mitt vinterprojekt är tänkt att bli ett väghållningsprojekt, har bla funderat starkt på att byta ut gamla styrsnäckan mot kuggstångsstyrning samt bussa om fram och bakvagn.
Postat: mån sep 13, 2004 11:44
av Jonathan
Måste som ägare till en corvette c3:a säga att det går att få godkänd väghålning hyffsat billigt i en c3:a, typ ett väghållningskit, med stötdämpare, fjädrar, bussningar, krängningshämmare mm mm mm.
fast vill man ha riktig körglädje i form av VÄGHÅLLNING bör man satsa på en annan bil!
typ en liten lätt super 7..
men ska man använda corvetten bara för att åka vanligt o inte fort p åbana duger ett bra väghållningskit långt! och visst ökar det körglädjen även där! men riktigt bra väghållning får man inte i en gammal corvette utan djävluska ombyggnader!

Postat: mån sep 13, 2004 16:39
av frisk
Vad har väghållning med att trimma motor att göra??tror inte det e toppfart eller väghållning som var aktuellt i detta fallet

Jonathan@ säg hur mycket pengar du kan tänka dig att lägga ut ( om det nu e mer än 20 lakan). Håller med om att bara byta insug kam och förgasare kan vara marit i längden. Undrar hur länge det håller innan man måste renovera motorn!?
Postat: mån sep 13, 2004 17:31
av vett74
originaltopparna är inte så mycket att ha,satsa på ett par nya alutoppar samt ny förgasare och ett nytt insug.
headers kan du som sagt köpa begade för ett par hundringar.
finns många firmor i Usa att beställa ifrån
Kolla på
WWW.summitracing.com eller
WWW.jegs.com eller
www.sdpc2000.com
där finns mycket godis för den trimmsugne!

Postat: mån sep 13, 2004 19:48
av boXer
orginal 350 skall sitta kvar tycker jag - jag har sb 350 med holley förgasare och holleys street dominator insug - det sitter headers på bilen oXå - topparna har jag inte kikat på - det får bli i vinter - men det verkar inte som om jag ska behöva göra allt för mycket åt bilen eftersom jag inte skall ha kompressormatat - har dock funderat på luftfjädring för komfortens skull
Postat: mån sep 13, 2004 20:50
av StingrayRacing
Jag skulle ta och bygga på den befintliga motorn om priset ska hålla sig runt 20 papp. Ska du köpa BB är det mer än bara motorn; framvagns grejor, kylare, nya stag till servopump, generator etc... + att motorn är en halv till två ggr så dyr, då det knappt finns beggat att få tag i.
Lämpligt att börja med är förgasare, insug, kam, rullvippor, toppar och headers. Borde kunna gå att fixa nytt och begagnat runt 20 papp, då det är SB delar. Sen som sagt gäller det att bottendelen är någorlunda fräsh...
Beggade delar kan du hittat här samt på
http://www.nitroz.se/plank/salj.asp
Postat: mån sep 13, 2004 22:38
av Janne
Frisk förstå mig rätt, det finns tyvärr inga genvägar. Jag vet många som trimmat utan att göra något åt bottendelen, och det brukar alltid sluta på samma sätt. Sen må det vara bigblock eller smallblock Amerikanskt eller Europeiskt. Sen är det ju alltid trevligt om det går att svänga o bromsa i 240 knyck.
"Janne 289"
Postat: tis sep 14, 2004 18:22
av frisk
Jo du har helt rätt Janne!

Postat: tis sep 14, 2004 20:36
av Adam A
låter som detta får vänta ett tag...bli´r dyrt om det ska göras seriöst.. o d ska d isåfall!
men men tack för alla svar (tror jag drar till sicilien en sväng o tänker över detta nu

)
Postat: ons sep 15, 2004 19:27
av Fredriksson
Tjena Adam!
hade jag vart i dina byxor hade jag skaffat en begagnad färdigtrimmad 350...du får en vass 350 billigare än att köpa nytt trim till din Match.nr motor... det är alltid värdefullt att ha kvar originalmotorn när du ska sälja...
ps. när får jag se din bil då, garageträff nån dag?
mvh Magnus
Postat: tis okt 05, 2004 18:24
av Adam A
hehe lite sen i tråden kanske men visst får du kika på bilen om du vill!
jag kan komma in till dig i helgen om du vill??
(så ska du få hjälpa mig med en grej också

)