Sida 1 av 1

Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för förslag.

Postat: ons aug 08, 2012 11:19
av ettan47
Hej jag har en C6 och "problem" som min och alla andra C6:or dras med är 'wheel hop' som är vanligt på Corvetten, dvs att bakhjulen studsar när man från stillastående accelererar max. Direkt får man släppa gasen och ta om för att inte förstöra drivlinan.

Är det ngn som har en bra förslag, lösning/erfarenheter vad som kan göras för att minimera detta problem, så att man kan ge full gas utan att drabbas av Wheel hop Kan man tex. uppgradera med ngr produkter som tex. PFADT motorfästen, PFADT Drivlinefästen som löser detta problem, ngn som har erfarenhet av dessa produkter. Har ni andra förslag/erfarenheter på produkter, körteknik etc som kan minimera detta problem

Tacksam för er hjälp

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: ons aug 08, 2012 11:46
av Corinthian
Jag har aldrig haft problem med det, vare sig på C6Z51 eller C6Z06... låter mer som en däcks/traction-fråga.. vad har du för däck?

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: ons aug 08, 2012 14:13
av malte
Samma erfarenhet här i o försig på en Viper men samma problem.
Bytte till Bridgestone Potenza inte ett hjuhopp efter det !

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: ons aug 08, 2012 16:28
av sven erik
Samma som malte, bytte bort good year däcken(run flat) och inget mer hjulhopp(hadde samma problem)

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: ons aug 08, 2012 16:52
av Hejdarn
Har inga problem med orginal Good Year run flats på min C6.

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: ons aug 08, 2012 16:54
av sven erik
Du har automat du....hejdarn...

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: ons aug 08, 2012 21:39
av Hejdarn
Yeps! :mrgreen:

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: ons aug 08, 2012 22:31
av ettan47
Jag har Michelin Pilot Sport Run Flat däck, men jag har även provat med GoodYear Run Flat däck samt även Michelin Pilot Sport (vanliga dvs inga Run Flat) däck, alla däck i samma dimension som orginal. Oavsett däck så har jag samma problem, jag har manuell låda. Givetvis är det inte varje gång, men alltför ofta.

Men det kanske beror på att man är en kass förare....

Även om jag älskar Covette o C6:an så är den ökänd gällande Wheel Hop, bara kolla på nätet och olika corvette forum i USA. Är jag den enda Corvetteägaren i Sverige som upplever detta problem med Wheel Hop?

Även ni som inte har ngr problem kanske har hört ngn annan och hur de löst det, tror inte att det beror på mina däck.

Tack för er hjälp

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: ons aug 08, 2012 23:24
av MickeW
Nej du är inte ensam, händer även mig i bland men vet ej varför, man får se till att ha bra varv på bakhjulen då verkar det inte hända..

mvh
MickeW

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: ons aug 08, 2012 23:36
av Fidde
Kan det hjälpa med polybussningar i bakvagnen?
Det borde hjälpa då det inte kan svikta lika mycket som i gummi bussningar.
Någon som har polybussningar och kan utala sig?

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: tor aug 09, 2012 8:42
av Hejdarn
Dyker du upp på KM så lär du hitta ett gäng att fråga och titta på hur deras bilar uppför sig.

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: tor aug 09, 2012 9:18
av Lars J
Kan bero på din startteknik. Prova med lite lägre varv när du startar från stillastående och så fort du har grepp så ner med "plattan i mattan" :twisted:

/Lars/

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: tor aug 09, 2012 11:38
av Hejdarn
Håller med Lars J. Är säkert teknikrelaterat.
Nu ska inte jag uttala mig om starter på Corvette men backar inte ECUn tändningen vid WOT på lågvarv?
Då borde starten bli snabbare om man accelererar jämt jämfört med "plattan i mattan".
Det gäller i så fall att hitta balansen mellan Engine management modulen och hjulspinnet. :)

Jag har labbat lite själv på min bil och där är det så iom TM funktionen och då är det inte snabbast att trycka pedalen i golvet direkt.
Men det kan vara annorlunda på manuella.

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: tor aug 09, 2012 12:01
av sven erik
Jag blev av med mitt hoppande när jag bytte däck.jag skulle prova att släppa ut luft i bakdäcken.hoppandet måste byggas upp från däckstommen tycker man.Men helt klart har tekniken vid start stor betydelse....fullt spett och det hoppade för mej på 1 växel.NU är jag ingen expert på detta

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: tor aug 09, 2012 13:00
av Lars J
På nedanstående länk finns lite nyttiga tips, både om start, hur du tar hand om din koppling, etc!

http://www.rangeracceleration.com/Launch_Tips.html

/Lars/

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: fre aug 10, 2012 11:02
av mx_power
jag tippar ju på att du har fjädrings problem. har varit med om detta förr när man körde trimmade bilar.Pumpa däcken lite hårdare kan hjälpa med samt ha högre varvtal på motorn när du droppar kopplingen. detta fenomen brukar uppstå när du är precis på gränssen till att få fäste eller inte.Har du då inte till räckligt hård fjädring eller dämparna inte fungerar korrekt så trycker den ihop sig vid kopplings släppet sen skjuter dom ut sig när det börjar spinna sen börjar det hoppa hejvilt. mvh

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: fre aug 10, 2012 15:06
av Hejdarn
Det låter ju helt logiskt. Som en highsider fast på en bil. :D

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: fre aug 10, 2012 19:46
av Lars J
Såvitt jag förstår så är det ingen trimmad eller ombyggd bil frågan handlar om utan en original C6:a, och då är nog rätt startteknik en billig väg att gå :idea:

/Lars/

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: lör aug 11, 2012 8:06
av Hejdarn
Självklart. Det är bara intressant med en anledning till att det händer. :)

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: lör aug 11, 2012 8:22
av ettan47
Tack för alla tips,

Jag har provat olika lufttryck samt olika varvtal när jag drar iväg men problemet kvarstår.

Även kollat ranger hemsida och testat hans startteknik dvs "halvslira" på kopplingen och visst blir det då mindre problem men man undrar hur nyttigt det kan vara för kopplingen.

Givetvis så blir det skillnad när man varierar gaspådraget men man skulle gärna kunna ge WOT med en bil som Corvetten, irriterande att det skall vara problem och försöker därför finna lösningar på detta.

Men grundproblemet finns ändå kvar med Corvette C6:an och givetvis måste det bero på själva konstruktionen av bakvagnsupphängningen samt andra konstruktionslösningar som måste gå att förbättra som bussningar, motor/transmissionsfästen, stötdämpande, coilovers mm.

Är det ingen som provat eller känner ngn som har uppgraderat med tex. PFADT prylar som bussningar, motor/transmissionsfästen, andra stötdämpare etc. Skulle gärna få synpunkter på olika uppgraderingar innan man plöjer ned tid och stålar på detta.

Återigen tack för era tips och er hjälp, hoppas ngn kan ge svar på vad olika uppgraderingar av upphängningar, drivlina etc kan ge.

Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla

Postat: sön aug 12, 2012 10:31
av Lars J
Ett tips på en leverantör av uppgraderingsdetaljer!

http://www.lgmotorsports.com/index.php?cPath=343_380

/Lars/