Sida 1 av 1

Ställa in bakvagnen??

Postat: tis aug 14, 2012 19:33
av Bred
Hejsan.
Var idag och fick mätt bak och framvagn, måste flytta på brickorna i trailingarmen bak (tyvärr :x ) för att få rätt värde. Har inte haft isär detta ännu så räknar med roliga timmar framför mig.

Nu till min fråga, fick förklarat för mig att vinkeln på hjulet skall ändras med 5 mm (alltså hjulet!!), så hur många millimeter behöver trailingarmen flyttas då? Är det någon som har uppgifter på detta eller vet var de finns så kom gärna med tips, då jag inte vill riva i det mer än en gång :wink:

Re: Ställa in bakvagnen??

Postat: tis aug 14, 2012 21:29
av Ricky
Själv skulle jag lossa brickor och bultar så att allt går att jobba med grejorna, sen skulle jag åka tillbaka och får hjulinställningen utförd av de som sysslar med sådant. :)

Re: Ställa in bakvagnen??

Postat: tis aug 14, 2012 21:58
av Bred
Kan bli så att det blir nästa steg, men till att börja med tänkte jag göra det själv då vi mätte hur mycket det felade och då han hade fullt upp tyckte han jag kunde åtgärda det och återkomma så gör vi ny koll ;)

Men borde ju finnas någon specifikation som talar om att 1 mm vid fästet gör x mm på hjulet..

Re: Ställa in bakvagnen??

Postat: ons aug 15, 2012 8:21
av Ricky
Hittar du någon sådan info vore det kul om du lade upp den här. :)

Teoretoskt borde det ju vara en helt vanlig geometrisk uträkning enligt matteboken för att få fram "hävarmens" inverkan på hjulet.

Re: Ställa in bakvagnen??

Postat: ons aug 15, 2012 12:37
av olof
Du kan göra som jag gjorde när jag bytte armarna på min ett litet vattenpass på navet och drixa lite fram och tillbaka så att det står i lodrätt, lite jobb är det upp och ner med bilen men det blev rätt bra på min bil. MEN man bör nog åka och få det fixat hos en bilfirma som kan mäta in det ordentligt.

Mvh Olof

Re: Ställa in bakvagnen??

Postat: tis aug 28, 2012 11:46
av Bred
Har rivit lite ned den ena armen och konstaterat att bussningen är helt slut, så blir till att riva i den andra med. Köpt nya rostfria shims samt nya låspinnar och bult, så det ska nog bli tjusigt. Passar även på att byta bromsslang samt måla upp lite nu när saker är lättåtkomliga.


Som bilen var så gick den rakt och fint på jämn väg, men var vägen spårig så vandrade den vid filbyte mm. Svårt att ligga i ett körfält alltså!
På bilen är dämpare samt fjädrar bytta, krängningshämmare, styrväxeln, bussningar mm för att få så glappfritt som möjligt.

Däremot så blir jag förbryllad när jag försöker hitta rätt hjulinställningsvinklar på forumet. Sökt på lite olika alternativ men får fram för många olika inställningar :shock:
Så uppskattar hjälp av någon som kan, vill helst ha svaret i mm. Är det någon som kan hjälpa mig med detta och be mig inte söka på forumet för det har jag gjort :!:
Tanken med bilen är rolig landsvägskörning samt bankörning. En inställning som prioriterar väghållning framför däckslitage (typ avancerad gatbil/lätt banbil). Givetvis går det inte att få en perfekt inställning då det varierar från olika körförhållanden, men skulle gärna vilja ha en bra universalinställning att börja med.

Tack på förhand..

Re: Ställa in bakvagnen??

Postat: tis aug 28, 2012 13:17
av Ricky
Jag använde mig av VBP´s rekomendationer då jag lät göra hjulinställning på min bil.

Dokumentet finns på deras hemsida:

http://www.vbandp.com/index.php?option= ... Itemid=148

Scrolla ner till "Alignment Specs", printa ut dokumentet och ta det med till verkstaden. :)

Vill du konvertera tum till milimeter så rekomenderar jag programet "Convert" från Josh Madison, det är en gratis nedlastning som funkar bra. Bild
http://joshmadison.com/convert-for-windows/

Re: Ställa in bakvagnen??

Postat: fre aug 31, 2012 0:44
av Mr. Beam
Avråder dock starkt från Autocross om du verkligen inte kör som en tok....hela tiden. Nervös i högfart och däckslitage på insidan fram om du verkligen bestämt dig. Tycker själv att 0 grader camber bak fungerar bäst om man också tar hänsysn till camberförändringen vid fjädring. 0.5 grader positiv camber bak om du har bråttom iväg......



/ Mr. Beam

Re: Ställa in bakvagnen??

Postat: lör sep 01, 2012 12:43
av Bred
Mr. Beam skrev:Avråder dock starkt från Autocross om du verkligen inte kör som en tok....hela tiden. Nervös i högfart och däckslitage på insidan fram om du verkligen bestämt dig. Tycker själv att 0 grader camber bak fungerar bäst om man också tar hänsysn till camberförändringen vid fjädring. 0.5 grader positiv camber bak om du har bråttom iväg......



/ Mr. Beam

Det är advanced street jag kikar på i sådana fall, där de t.ex. rekommenderar 0,5 grader negativ camber :?:
Jag kör ju inte som en tok kanske, men rätt så aggresivt ibland. Men, som sagt, handlar inte om extra grepp vid start utan snarare en stabil bil vid farter mellan 100 och 200 knyck :D Men, vill just slippa den där nervösa bilen som man inte känner att man har koll på!!

Re: Ställa in bakvagnen??

Postat: ons sep 12, 2012 21:02
av Johan Fräjdin
Eftersom du skriver att du skall skifta brickor så antar jag att det är toe in/out du skall justera?
Toe mäter du enkelt själv, genom att markera på garagegolvet var framänden och bakänden på varje bakhjul är, kör ut bilen och mät skillnaden.
Eftersom däcket kan bukta lite olika så kan det vara läge att snickra ihop en anordning så att kontaktytan blir mot fälgen fram/bak, dvs ta inte måttet på själva däcket.
Justeringen är ju lite tidskrävande, men när du gjort en ändring av shims och mätt igen så ser du snart hur mycket varje shims påverkar. Toe bak är väl tyvärr för din del den hjulvinkel som tar längst tid att justera eftersom brickorna sitter lite dumt till.

För att mäta camber (och caster på framhjulen) har jag köpt en sån här:
Bild
Kostar drygt $100 att beställa.
(men det funkar säker lika bra med ett digitalt vattenpass eller dyl. Det går ju även att mäta avståndet i mm och räkna om till grader)
Justeringen av camber är mycket enklare, bara att skruva på camberbulten. Kan vara lite lurigt att få bulten att sitta kvar i läge dock. Det gäller att dra åt utav h-e när du hittat rätt läge.

Jag gör hjulsinställning på mina bilar själv både bak och fram, inte alls särskilt svårt. Inbillar mig att det är viktigare att vara noggrann än att ha en hjuliställningsmaskin för 750.000, men ett någorlunda plant garagegolv är en förutsättning.