Sida 1 av 1

Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: mån aug 20, 2012 21:43
av Hejdarn
Det har ju varit en del diskussioner om hur bra automaterna är och hur de fungerar på bana.
Det finns en och annan manuell där ute som har lite att förklara efter KM-helgen. :mrgreen:

Jag kan bara säga Flawless Performance! Tack till Anders som fått till karaktären perfekt. :D

(Det är då den svarta C6 cabben med den italienska dekalen där bak)

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: mån aug 20, 2012 23:08
av Mange_C5
Hejdarn skrev:Det har ju varit en del diskussioner om hur bra automaterna är och hur de fungerar på bana.
Det finns en och annan manuell där ute som har lite att förklara efter KM-helgen. :mrgreen:

Jag kan bara säga Flawless Performance! Tack till Anders som fått till karaktären perfekt. :D

(Det är då den svarta C6 cabben med den italienska dekalen där bak)
Påminn oss vad frågan gällde.. för minnet sviker..Bild

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: mån aug 20, 2012 23:58
av sven erik
Du får prova min manuella nästa gång :D

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: tis aug 21, 2012 8:36
av Hejdarn
Det var ett par som kom förbi på söndagen och frågade om lådan var preppad. :mrgreen:
Tyvärr kan jag inte namnen på er alla än.

Mange -> :P :P
Svein -> Tackar för erbjudandet :D

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: tis aug 21, 2012 9:07
av Corinthian
Hejdarn skrev:Det har ju varit en del diskussioner om hur bra automaterna är och hur de fungerar på bana..
Vet inte vartifrån du får infon riktigt.. Jag hade en C6Z51 med automat & paddlar som fungerade skitdåligt på bana. Responsen/tiden mellan paddeltryck och växel-ihopp var alltför långsam, så den kastade alltid i sista nedväxlingen efter man börjat svänga. Dessutom överhettade den konstant och slutade växla efter bara några 10-tal varv.

Blev så förbannad att jag böt in den mot min nuvarande Z06 dagen efter KM'et för några år sedan och har inte ångrat det en sekund.
Jag är 4sek snabbare per varv runt mantorp med min manuella och gatdäck än med min automat som hade r-däck.

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: tis aug 21, 2012 9:27
av Hejdarn
Jo, det verkar vara väldigt olika åsikter om hur de funkar och det är säkert så att de helt enkelt faktiskt fungerar olika i olika bilar.
Min funkar felfritt på bana. Snabb, rapp, konsekvent. Så länge som automaterna funkar så här bra så kommer jag aldrig gå tillbaka till manuell. :)

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: tis aug 21, 2012 11:32
av vette.se
Det är stor skillnad på programvarorna mellan årsmodellerna, den 6-växlade automaten har blivit bättre för varje år. En -06 kan inte jämföras med en -09a som Hejdarn har.

Tittar man på kalibreringsdatan för en -06 och en -09 så är de helt olika. Kalibreringsdata från en -09 fungera inte bra i en -06 för de har också olika operativsystemversioner och kalibreringsdata och operativsystem går som hand i handske.
De nyare operativsystemversionerna fungerar inte i de äldre lådorna, förmodligen för att de gjort mekaniska uppdateringar också. Vi har testat en del på några lådor och det lilla vi gjort har gett det jag skriver ovan.

Vill man ha en rapp 6-växlad automat i en -06 får man nog skaffa en -09 eller nyare låda och sätta i, vi har inte testat ännu så det blir intressant att testa när det blir av.

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: tis aug 21, 2012 12:23
av Hejdarn
Se där. Då har vi ju svaret på frågan. Det är helt enkelt väldigt olika mellan årsmodellerna. :)

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: tis aug 21, 2012 12:42
av Corinthian
Hejdarn skrev:Se där. Då har vi ju svaret på frågan. Det är helt enkelt väldigt olika mellan årsmodellerna. :)
True that! Det visste man ju inte... fast det är ju mest logiskt!

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: tis aug 21, 2012 13:00
av sven erik
Frågan är Hejdarn om du har ett ryggmärgsproblem :D automaten din gick fint men men men........den va lite seg tyckte jag.... :shock: Jag önskar att jag gillar den men det går inte helt enkelt :P Med din bakrund så undrar ryggmärgen din lite :D(manuell säger din ryggmärg :D )

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: tis aug 21, 2012 16:31
av Hejdarn
He he Svein, du förväxlar mjukhet i körningen och i karaktären med seghet. Det kallas linjäritet. Sedan var jag aldrig över 3/4s gas eftersom det var blött. :wink:
Vi får ta ett litet dragrace du och jag så kan vi jämföra. Du har ju dessutom tränat. :D

Men sedan är det olika vad man gillar. Jag har inga problem med manuella lådor och har kört det i alla år.
Men det är skönt att slippa toe/heel och att kunna vänsterbromsa ordentligt och att inte behöva släppa ratten.

Ska jag välja en manuell så föredrar jag en rakskuren sexväxlad sekvensiell låda. De är riktigt nice!

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: tis aug 21, 2012 17:34
av Corinthian
Hejdarn skrev:...Ska jag välja en manuell så föredrar jag en rakskuren sexväxlad sekvensiell låda. De är riktigt nice!
ja det vore trevligt. Finns på LG för ca $28000! länk finns här

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: tis aug 21, 2012 21:29
av Hejdarn
Perfa! Bara att klicka på "Order now" och en 250.000:- senare så ligger den på posten. :shock:

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: tis aug 21, 2012 21:45
av Kjell.Magnusson
Hejs

28000$ och den är inte ens automatisk :shock:
Finns det fortfarande växellådor som inte växlar automatiskt? Varför då?

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: tis aug 21, 2012 21:54
av Ricky
magnum skrev: Finns det fortfarande växellådor som inte växlar automatiskt? Varför då?
De lådorna är för oss som inte är funtionshämmade.. :mrgreen:

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: tis aug 21, 2012 22:54
av Hejdarn
Muahhahhahhhahah! :lol:


Anders, din bänk loggar väl tid och acceleration och hastighet förutsätter jag.
Skulle man kunna mäta växlingstiderna i den? Alltså den riktiga på bakhjulen.

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: tis aug 21, 2012 23:23
av Mange_C5
Kul babbel om din cruisinglåda :lol:

Vänsterbromsa liksom heel/toe och snabba nerväxlingar är racing, och förgyller ljudbilden runt en bana. :twisted:

Hade du några väemeproblem i helgen?
Tävlar mot en handicapanpassad Audi TTS och han har haft grymma värmeproblem och behöver bygga till en i princip helt ny kylning inklusive separat circulationspump,slangar och extra kyl för att kunna köra mer än några varv.

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: ons aug 22, 2012 8:22
av Hejdarn
Jo för mig är det ju mammas gata med paddlar och vänsterbroms även om jag stör mig på att broms och gas inte sitter i samma höjd.
Men det kanske går att justera?

Jag hade 120 grader i motorn i helgen och 113 grader i växellådan så det var inga problem, men nu var det ju blött ute så jag ska inte säga något innan jag kört bana i högsommarvärme. Med Z51 paketet så är det extra kylare till växellådan. Jag kan iofs inte säga hur stor skillnad det gör eftersom jag inte har något att jämföra med.

Framtiden är automatstyrd, det kan vi vara överens om. När dubbelkopplingslådorna väl tål belastning så kommer det inte att finnas något annat.
Tom MotoGP har börjat med en sådan konstruktion istället för den manuella sekvensiella lådan.

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: ons aug 22, 2012 9:21
av sven erik
Javisst är framtiden automatstyrd.....men allt är en pengafråga....corvette skall va en billig bil mot tex ferrari osv......så c7 får en manuell 7 växlad låda.........gm kan säkert men då kan vi knegare slänga in handduken....c5-C6 är en fantastisk bil för pengen......hoppas c7 forsätter i samma anda....vill man ha super flapi paddlar så är ferrari grejen... :D vi får inte glömma grunden i corvette.....alla som vill kan se en möjlighet till att köpa en :D INGEN SLÅR VETTEN NÄR DET GÄLLER ...... PENGAR....... PRESTANDA :D

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: ons aug 22, 2012 10:13
av Hejdarn
och Vettens Fun Factor! :D
Jag skulle ju egentligen ha en sådan där bil med en häst på och det var en ren slump att det blev en Vette.
De var på samma träff där vi tittade på olika bilar och jag fastnade stenhårt för Corvetten.

Jag kom inte överens alls med Ferarrisäljarna. Det var bara Snabba Cash människor utan något som helst bilintresse.
Typ, "lägg pengarna här så får du en bilnyckel och har du problem så kom inte till mig."

Trevligaste bilhandlarna har utan tvekan varit Svenska bil och Exclusive Cars och då blev det också affär.

Flappy paddles är framtiden! :wink:

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: ons aug 22, 2012 16:31
av Ellghe
Hur många här är det som egentligen har användning mer än en gammal hederlig 4-växlad automat? Vad vi tycker är kul att ha är en helt annan sak.

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: ons aug 22, 2012 17:20
av Hejdarn
Jag har inte provat den gamla så jag kan inte uttala mig men jag åkte med som instruktör på KM och en del automatlådor var lite "opålitliga" i uppförandet.
Ska man hitta till bästa fikaplats så spelar det nog inte så stor roll. 8)

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: ons aug 22, 2012 18:39
av Kjell.Magnusson
Hejs

Den första bil med automatisk växellåda var 1940 Oldsmobile med en låda som heter Hydra-Matic.
Chevas Power glide kom 1950 som halv automat och blev helt automatisk 1953 samtidigt med den första Corvetten!
Så ni som fortfarande rör om i bensinen & stampar i golvet är "lite" stenålders :mrgreen:

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: ons aug 22, 2012 19:42
av Hejdarn
Top Fuel dragsters är väl automater antar jag?
Är ute på lite djupt vatten nu...

F1 bilar är automat av högsta klass precis som de flesta formelbilar.
Men det är en jäkla skillnad på automat och automat! :shock:

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: fre sep 14, 2012 9:54
av Lars Jakobsson
Top Fuel har bara 1 växel.. Dom slirar med kopplingen för att komma iväg vettigt.

Kanske kan fungera hyggligt med en A6 på en original bil, men på en trimmad? Nej..glöm det.
Skulle man mot all förmodan få lådan att hålla så kommer man få stora värme problem, även med uppgraderad kylning.

Re: Dags för belackarna att be min utomatlåda om ursäkt ...

Postat: fre sep 14, 2012 14:15
av Hejdarn
Jag tror inte heller på Corvettes typ av automat på trimmade V8or, men det beror ju på vad man menar med trimmad. +50 häst eller +500 häst. I det senare fallet är det inte bara lådan som får problem.