Jag klipper in vad jag skrivit i en tidigare tråd.
(Gäller om man avser
TÄVLA i banracing)
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=14616
Kläder:Overallen ska vara homologerad och godkänd av FIA enligt FIA 1986 standard eller Norm 8856-2000.
F.r.o.m 2013-01-01 gäller FIA Norm 8856-2000 vid alla nationella tävlingar på följande artiklar:
Overall
Undertröja, Underkalsonger, Sockar, Balaklava
Skor
Handskar
Alltså, vill man ha använda grejerna längre fram än 2012 så skaffar man personlig skyddsutrustning enligt kommande krav (FIA Norm 8856-2000).
Hjälm och nackskydd:
*
Som grund kan man läsa sig till mycket matnyttigt i denna länken, den är skriven mot dragracing men grunderna är densamma. https://docs.google.com/document/d/1bbS ... edit?pli=1#
Nationella regelverket säjer för racing:
Täckta bilar Jethjälm 1400 g
Öppna bilar, Integralhjälm (seniorer) 1500 g
SIS märkta Peltor G6 (Bilsporthjälmen) får slutanvändas nationellt t.o.m. 2014-12-31.
Bilder på godkända hjälmmärkningar kan man se på
sidan 37 (TR 6.5) i
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... r-2012.pdf
FHR (Front Head Restraint) system införs som
krav vid Svenska tävlingar
2013-01-01
Vilket innebär att man vid inköp av ny hjälm bör välja en som är anpassad för kommande regler.
Delar ingående i FHR ska vara FIA-godkända och finnas upptagna på FIA Technical List No 29 och List No 36
I denna förteckning(list No 29 och No 36) som upptar alla delar som ingår, ska man följa respektive homologering beroende på fabrikat på utrustningen.
FIA Technical List No 29
http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... ystems.pdf
FIA Technical List No 36
http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... traint.pdf
Montering och användande av ”HANS-utrustning” ska överensstämma med anvisningar i FIA HANS Guide:
http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... S_2007.pdf
OBS.
Vid användande av FHR-system gäller FIA:s regler.
Detta medför att vikt, standard och hjälmtyp (integral/jet) kan avvika från det som krävs i SBF nationella regelverk.
Observera att förare av täckta bilar som bär integralhjälm måste kunna klara följande test:
- föraren ska sitta i sin bil, med hjälm och FIA-godkänd nackstöd på plats och fullt fastspänd.
- två hjälpfunktionärer måste kunna ta bort hjälmen med förarens huvud kvar permanent i en neutral position.
Om detta är omöjligt, måste föraren bära en öppen hjälm.
Observera också att stol och bälte måste vara anpassat vid bruk av FHR-system!.
Alltså, antingen en hjälm enligt nationella reglementet ELLER hjälm + FHR enligt FIA fram till säsong med början 2013 då enbart FIA reglementet gäller, förutom SIS märkt Peltor G6 som också kan användas ytterliggare ett år (2014).
Samt; Glöm inte stol och bälte anpassat för FHR!