Sirentjut inne i bilen

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
vette09
Nykomling
Nykomling

Sirentjut inne i bilen

Inlägg av vette09 »

Hej
Har en c6 2009 coupe eu modell.
Den har vid flera tillfällen börjat tjuta i sirenen inne i bilen, oftast ca 15 minuter efter man
stängt av den. Det hjälpte inte att byta till ett nytt orginalbatteri. laddningspänning på
batteriet ligger mellan 14,2-14.6v när man kör. Batterispänning när den står och tjuter har varit 12,55v och 12,70v senast idag. Den blir tyst när man lägger på batteriladdaren
eller låter den gå några minuter. Ganska irriterande.
Någon som vet vad det kan vara för fel?
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Sirentjut inne i bilen

Inlägg av sven erik »

Ren spekulation men kan det vara ladd relä i generatorn som jävlas?
Jet_Set
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Jet_Set »

Jag har en svensksåld 2005 cab med samma problem, har hänt vid ett par tillfällen i år.

Trots att man larmar av bilen och startar tjuter sirenen inne i bilen.
Har provat att larma av och på igen flera gånger utan framgång, tjuter ändå.
Det gick att köra bilen med sirenen tjutande inne i kupén (tur att stereon låter högre än larmet inne i bilen :? ).
Testade att larma på med "Intrusion sensor" i läge "OFF" utan att det gjorde någon skillnad.
Har provat att stoppa larmdosan i lilla hålet i handskfacket utan resultat.
Tittade givetvis också att fönstren var ordentligt injusterade/kalibrerade så att inte blåsten skulle orsaka felet.

Förr när billarm har knasat/falsklarmat har det varit glaskross-sensorn som stökat, var sitter den på C6:an?

Har inga idéer på vad felet beror på men hoppas att någon annan kan hjälpa till med några kluriga förslag.......

Tack på förhand!
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Jag har letat runt lite men det verkar inte vara något vanligt fel. När det gäller el och elektronik så kan det vara vad som helst.
Mvh
Thomas
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Sitter det alltså en siren för larmet i kupén på C6:or? :roll: :shock:
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie

Inlägg av Günter »

Jag har haft det här tjutet också men det har varit när spänningen på batteriet har varit låg. Batteriet visade sig ha gett upp trots att jag oftast sätter på laddaren när bilen står i garaget. När jag tog loss jorden för att byta batteri så började eländet tjuta igen. Nu sitter det på ett Optima red top. Det är troligen tredje Batteriet för det satt inte på originalbatteri när jag köpte bilen (2007 C6 cab, EU modell,med 550 mil på mätaren när jag köpte den i våras) Skall bli intressant att se hur länge det går innan det nya batteriet ger upp. Det verkar vara en batteriätare man har köpt. Det känns lite knasigt att man inte kan ha bilen stående en vecka utan att ha på laddaren på. :shock:
Så lösningen skulle i så fall vara att köpa ett riktigt bra batteri och alltid sätta på laddningen när den står stilla mer än en dag. Kanske inte Porschekvalité men inte Porschepris heller...
Günter
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Jag har aldrig haft problem med att batteriet laddat ur på min C6:a men jag använder den också ganska ofta under säsongen samt har en C-tek laddare inkopplad under vintern.

Batterierna går sönder pga de urladdas för djupt, räcker med ett par gånger för att batteriets kapacitet kraftigt ska reducerats.

Så med dessa bilar måste man antingen använda bilen flitigt eller underhållsladda med jämna mellanrum alt koppla ur batteriet, att köpa ett bättre batteri hjälper tyvärr inte i längden då C6:orna verkar dra en hel del i standby.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Jag har mätt strömförbrukningen på några C6or 05-08 och de har legat mellan 195-235mA (0.195-0.235A) med allt avstängt och låst och stått en stund. Har inte testat på nån nyare om de nu skulle vara förbättrade på något sätt.

Sirentjutet har jag bara haft på nån bil som haft dålig spänning/batteri, det är ju också tänkbart att den dator som har hand om larmet och känner av spänningsnivåerna har något fel inklusive + och jord till den datorn.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Jet_Set
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Jet_Set »

Problemet är löst efter ett besök hos Anders på R-tune. Det finns ett tillval, en siren med batteri placerad Under 'vattenfallet' mellan ryggstöden. Enkelt att montera bort.

Stort tack till Anders och Dennis :D
Skriv svar