Sida 1 av 1
Tips om hur man får alla vacumklockor mm fräscha.
Postat: tis sep 14, 2004 19:29
av Mr SIXPACK
Hej, jag undrar om någon har något tips om hur man får sin vacumklockor till lysena, vacumburken till vindrutetorkarluckan, vacumventilerna som brukar vara någon typ av eloxsering på (stavas det så?) fräscha??
Tacksam för tips och ideer.
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Håller på och orginalhelrenoverar en 68 coupe.
Postat: tis sep 14, 2004 21:09
av Hagge
Eftersom du originalrenoverar antar jag att du skulle vilja ha samma finish på klockorna som originalen dvs eloxerade i en lätt guldton. Annars kan man ju vara lite vulgär och slipa och lacka i tex en saftig guldfärg:
/Hagge
Postat: tis sep 14, 2004 21:41
av Stefan Arvidsson
Eastwood har någon sprayfärg som imiterar guldeloxering annars är det nog tyvärr någon specialfirma som håller på med eloxering eller nya som gäller...
De ska ju då krånglas med eloxering ,kadmiumisering ,förzinkning och obehandlat på Corvetten, ibland önskar man att det var som med T-Forden...svart!!!
Stefan ,Visby
Postat: tis sep 14, 2004 21:54
av Janne
Jag tog bort gammal färg från mina med aceton, då kom eloxeringen fram den var dock inte helt snygg, så jag skickade iväg tillsammans med en lokal mekanisk firma och fick dom eloxerade, blev som nytt.
Kolla med någon lokal firma som tillverkar mojänger i stål och metall, de brukar skicka iväg för eloxering med jämna mellanrum, så kan du säkert skicka med dina utan att det kosta skjortan. Du behöver inte demontera membranen det funkar ändå.
"Janne 289"
Postat: ons sep 15, 2004 18:42
av Peter
Kolla med Edqvist Förnickling i Södertälje. Dom förnicklar och guleloxerar..

Postat: ons sep 15, 2004 22:10
av Stingray
Det finns ju kromade kåpor att köpa om man vill... eller göra som jag gjorde innan jag köpte de kromade..... körde scotch brite så dom blev blanka, sedan klarlack

Postat: ons sep 15, 2004 22:15
av Mr SIXPACK
Tack allihopa för Era tips å ideer.
Det lutar åt att det blir att rengöra alla aktuella delar och lämna in dom på eloxering eftersom jag eftersträvar orginalskick så långt som möjligt.
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Snart skall karossen monteras tillbaka på den nyrenoverade ramen.