Sida 1 av 1
egr pluggad
Postat: tis sep 11, 2012 16:51
av jas81
Skulle byta värmeskyddet på egr-röret, såg att det var pluggat mellan egr-rör och röret som fortsäter ner till grenröret/avgasröret. Varför gör man så för???
Jag har en 1989 tpi
/johan
Re: egr pluggad
Postat: tis sep 11, 2012 17:09
av Vettemannen
jas81 skrev:Skulle byta värmeskyddet på egr-röret, såg att det var pluggat mellan egr-rör och röret som fortsäter ner till grenröret/avgasröret. Varför gör man så för???
Jag har en 1989 tpi
/johan
Ja du, säg det. Näe jag vet inte men vill gärna veta om du kommer på nåt. Förhoppningsvis är det nån kunnig här på forumet som löser detta.
/Benny
Re: egr pluggad
Postat: tis sep 11, 2012 21:31
av kentapenta
Vet inte heller, men jag har läst här att det finns dom som tar bort EGRventilen helt (bättre effekt??)
Att plugga röret är kanske en annan variant.
Re: egr pluggad
Postat: ons sep 12, 2012 5:21
av jas81
Ok men vad händer mer än att att man får mer effekt? Är det dåligt för motorn?
Re: egr pluggad
Postat: ons sep 12, 2012 10:31
av Jake
Du suger inte in inerta avgaser i motorn. vilket höjjer effekten och bränsleförbrukningen på låga varv och gör att oljan inte sotar igen lika fort.
Re: egr pluggad
Postat: ons sep 12, 2012 17:43
av jas81
det är alltså bara positivt med andra ord? förutom soppan då