Hej igen!
Du, jag har ett vedträ indränkt i bensin, som jag tänke kasta in i tråden
Lysande va
Joo då, jag har läst samma artiklar, och flera andra, det har nog du oxå gjort.
Jag har även följt hans instruktioner och de fungerade fint. Men vacumklockan pumpade på tomgång, kunde försås lösts med en vacumklocka som "drog lättare".
Tror du Lars G menar att corvetterna med portat vacum inte hade highperformance motorer
Jag skall naturligtvis inte mäta mina kunskaper med Lars, å andra sidan skriver han såhär
If, however, your engine idles best in the 12-16 degree range due to a mild cam, plug the vacuum advance
control unit to a ported vacuum source to eliminate the vacuum signal at idle. You will still obtain the 36-
degree WOT total, and youll still have 52 at cruise. Also, if you need to pass an emissions test, use the
ported source to reduce your hydrocarbons.
Det går alltså lika bra med selleri
Men jag blir lite fundersam över att han påstår att man skall ha 52 grader förtändning vid normal körning, när allt är inne så att säga.
Vacumet blir ju lägre ju mer du öppnar trottlarna, det borde ju innebära att vacumklockan drar mindre, och på så vis minskar vacumförtändningen.
Om man ställer in tändningen till optimala 36 grader, är det ju inte optimalt med något annat gradtal, eller
Om du inte använder vacumklockan, (en del gör ju inte det) kommer aldrig tändningen att bli högre än de ställda 36 graderna, när vikterna slagit ut, vilket skulle vara det optimala.
Jag har en HEI fördelare, inte original, min cam skall ha och har 16 grader förtändning.
Jag har mekaniskt reducerat min vacumklocka så att den inte kan ge förmycket förtändning. Det spikade när vikterna började slå ut.
Nu känns det som att jag behöver köpa en stroboskoplampa som visar gradtalet, och verifiera tändningen från tomgång och uppåt.
Jag vill veta exakt. I höstas var det mycket bredbandslambda, för att få till bra AFR värden.
Fram till nu har jag ett märke på svänghjulet vid 36 grader. Det funkade inte med gradtejp, skalan syntes inte pga, tändförställningsmärket (plåten) med graderna, täckte tejpen.
Undt

Eller ont
