Sida 1 av 1

LT1 motor

Postat: sön sep 16, 2012 20:54
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tänkte byta motor i min C3:a, då är frågan är en 1992 LT1 motor med 700:a låda ett bra alternativ?
Vad är det jag ska se upp med?
Gärna några tips om denna motor!

Re: LT1 motor

Postat: mån sep 17, 2012 8:29
av Jake
Det är samma grundmotor som alla CSB. Men genom att göra en liten ändring i blocket och topparna så har man vänt på kylningen så att man kyler toppen först.

Problemen är OPTISPARK och vattenpumpen. eller snarare kobinationen. Vattenpumpen börjar läcka och då kommer det vatten i optisparken som går sönder.

Re: LT1 motor

Postat: mån sep 17, 2012 16:46
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack Jake!

Re: LT1 motor

Postat: mån sep 17, 2012 16:53
av Kjell.Magnusson
Hejs igen

Optispark: På -95 och senare finns det något som kallas venttubes är dom för att komma tillrätta med läckande vattenpumps problemet? I så fall går dessa att montera på tidigare modeller? Eller vad är venttubes? Varifrån tas det som ska passera i venttubarna?

Re: LT1 motor

Postat: tis sep 18, 2012 9:11
av Hot Rod
Verkar vara ett intressant projekt! :mrgreen:

Det Jake skriver stämmer men är inte största problemet... Ny vattenpump med klistrade packningar + tätad bult så ska det nog inte (?) läcka...

Vad gäller låda så blev de helt elektroniska efter nåt år, kan kanske vara svårt att få till i en C3? 700 från en Vette saknar nog det vanliga fästet för gummikudden mot växellådsbalken (C4 har ingen växellådsbalk).

Kanske skaffa en LT1 och en äldre 700 från en icke-Vette.

Re: LT1 motor

Postat: tis sep 18, 2012 17:24
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack Hot rod! Det var när att bli total fel!

Re: LT1 motor

Postat: tis sep 18, 2012 19:05
av spinnson
ny vattenpump + opti för ca 4 år sen ,gått 7-800 mil.....såg nästa sämre ut innuti än den gamle...massa rost ,läste att dom 3 små hålen som ska ventilera tydligen gör mer skada än nytta,skulle ha och göra med kapillärkraften ,så att fuktig luft sugs in i den varma fördelaren och stannar sen kvar rostar....vet ej om det stämmer.....

Re: LT1 motor

Postat: tis sep 18, 2012 19:46
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack för infon spinnson!

Re: LT1 motor

Postat: ons sep 19, 2012 21:22
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag lägger ner detta!
Ska fixa till den motor jag har i stället.
Tack alla som svarade!

Re: LT1 motor

Postat: fre sep 21, 2012 8:49
av Ingo
En Panterakompis gjorde något intressant i vintras.
han monterade en ny vettemotor i panteran. blev lite maskinjobb för att få koppling att lira ihop med ZFlådan,och lite pyssel med elektroniken.
Men tydligen landade kostnaden på allt kring 80000 kr:-
Betydligt intressantare än en gammal LT1 motor om man ska modernisera..

Re: LT1 motor

Postat: fre sep 21, 2012 15:24
av Kjell.Magnusson
Hejs Ingo

Jag såg en svart Pantera med LS3 motor på sportbilsdagen i Västervik, det kanske var den bilen!
På en Pantera måste det vara perfekt med en nyare motor så man slipper den nu så omtalade gaswiren!

Re: LT1 motor

Postat: lör sep 22, 2012 9:20
av Ingo
magnum skrev:Hejs Ingo

Jag såg en svart Pantera med LS3 motor på sportbilsdagen i Västervik, det kanske var den bilen!
På en Pantera måste det vara perfekt med en nyare motor så man slipper den nu så omtalade gaswiren!
Jo den är svart,men nog tror jag att han har gasvire ändå? :?:
Vad som tydligen ska åtgärdas är att montera en fartsensor på något vis ,för datorn tappar bort sig ibland..

Re: LT1 motor

Postat: lör sep 22, 2012 21:35
av Kjell.Magnusson
Hejs Ingo

Nä, det finns ingen gaswire på nyare motorer! Dom har bara kablar: Fly by wire.
Han som ägde den pratade faktiskt om just detta att den "tappade bort sig" i mellanåt!

Re: LT1 motor

Postat: tis sep 25, 2012 21:33
av Jay-c
är inte så himla stort jobb att byta till en mekanisk trottel.. 4 skruv ;) är väl mer styrsystemet som kan ställa till besvär om de ger felkod på att pedallägesgivaren saknas