Sida 1 av 6

Kambyte

Postat: ons sep 19, 2012 20:26
av Kjell.Magnusson
Hejs

I samband med mitt toppackningsbyte så tänkte jag också byta kam, den nuvarande går inte bra förrän 2500 v/min är passerade, jag tänkte mej en kam som går bra över hela registret, frågan är då vad ska jag köpa?
Motorn är en 350" från 1969 med Holley 650 nummer 080555C förgasare och Edelbrock Performer RPM Q-JET insug.
Vad det är i övrigt vet jag inte ett dugg om :?
TIPS NÅGON???

Re: Kambyte

Postat: tor sep 20, 2012 7:31
av Don Tomaso
Den här kör jag med och den drar från 1500 varv. http://www.summitracing.com/parts/EDL-7102/

Re: Kambyte

Postat: tor sep 20, 2012 9:06
av gbak
Kamval hänger ihop med vilket komp du har!
Rullkam är att föredra för då får du drag på både högt och lågt varvtal, men det blir ju alltid mycket dyrare att välja mekanisk kam.
Det finns tabeller att räkna ut det dynamiska kompet vilket till stor del bestämmer om din motor blir "körbar" eller inte!

För att få en motor som verkligen går bra på både höga/låga varv så måste man se helheten, alla små detaljer spelar roll.

Att bara byta kam och sedan tro att det löser alla dina problem är nog lite av en önskedröm....tyvärr!
Men visst kan du byta till en mindre aggresiv kam, då får du bättre körbarhet, men du tappar 20-50 hk i toppregistret istället.

Du kan läsa lite i en gammal tråd från 2007 där jag verkligen grottade ner mig i kam/komp mm:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =35&t=5470

Re: Kambyte

Postat: tor sep 20, 2012 10:20
av kungricky
jag försöker alltid sätta i så snäll kam som möjligt vad kompet tillåter. då får man bäst vrid och bränslekonomi, men så högt lyft som möjligt... ta en kompmätare å kolla vad du har för cylindertryck nu när du drar på starten

Re: Kambyte

Postat: tor sep 20, 2012 17:01
av hasseh
Jag är i samma läge som du och funderar på någon av dessa från CompCams:
12-242-2 eller 12-230-2
Den senare ger nog bästa vridet men den förra kanske ger några hästar till om jag förstått allt rätt.

Re: Kambyte

Postat: tor sep 20, 2012 19:22
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack ALLA!
Jag håller nu på att röja/sanera garaget, det har varit världskrig där inne, förstår inte riktigt vad det beror på...
Jag ska kompprov i helgen hoppas jag, kommer nog bara åt att mäta dom fyra mittre cylindrarna med kompmätaren jag har, trångt, men det borde väl räcka, hoppas jag.
Är det något annat som jag ska kolla upp innan jag tar isär skrotet?

Re: Kambyte

Postat: tor sep 20, 2012 21:51
av kungricky
du kan ju testa kompet först när den är kall sen testar när den är lite varmkörd också. å nog räcker det med fyra cylindrar om den gått jämt å bra innan. sen måste man veta exakt vad för kam som sitter i den, alternativt mäta vid vilka grader insugsventilen stänger på ettans cylinder. om kompet är ojämt så kan du testa å släppa lite på ventiljusteringen för att se om det blir högre. mät diametern på ventilfjädern också hur tjock själva tråden är, eller mäta ventilfjädertrycket när ventilen är stängd och även hur mycket ventilen kan öppnas

Re: Kambyte

Postat: tor sep 20, 2012 22:38
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack Kungricky! Nu har jag lite att kolla!

Re: Kambyte

Postat: fre sep 21, 2012 19:38
av gbak
Man räknar ut komp förhållandet, det går inte att mäta det m klocka!
Lägg några tim på den här formeln från KB, så hamnar du rätt.
http://www.kb-silvolite.com/calc.php?action=comp
Jag vill minnas att det var nåt strul med , och .
Jag tror jag blev tvungen att ställa om mitt tangentbord till US type för att formeln skulle funka.
Att välja en kam på måfå är ju som att hitta en nål i en höstack!

Och som kungricky säger, kolla att ventilfjädrarna inte går ihop (coil binding) vid full öppning.

Re: Kambyte

Postat: fre sep 21, 2012 19:44
av Kjell.Magnusson
Hejs Gbak

Tack! Hur ställer man om tangentbordet till US type?

Re: Kambyte

Postat: fre sep 21, 2012 20:10
av hasseh
Jag kör med Dyno 2003 och enligt folk som med erfarenheter från racemotorer är det programmet en bra indikering på hur olika kombinationer funkar.
Själv är jag som Emanuel..... I know nothing i´m from Bercelona......

Re: Kambyte

Postat: fre sep 21, 2012 21:02
av Kjell.Magnusson
Hejs Hasseh

Tack! Jag laddade ner detta program men jag är inte så där jätte duktig på data jox så jag hittar inte filen efter nerladdning!
Vad gör jag för fel, eller hur hittar jag det i datorn? Hittar bara en fil som vill att jag ska ladda ner det igen..

Re: Kambyte

Postat: fre sep 21, 2012 22:37
av gbak
magnum skrev:Hejs Gbak

Tack! Hur ställer man om tangentbordet till US type?
Är långt från datorn denna helg, men har du inte en icon långt nere till höger som det står SW eller EN på? Ställ om den till US (tror jag??)o
Alt så finns väl det nån meny under verktygspanelen som heter "keyboard". Den brukar vara inställd på sverge. Om du ställer om tangentbordet så blir vissa tecken (@, å, ä, ö ? t.ex ) helknasiga och byter plats, kan vara lite jobbigt ibland.

Re: Kambyte

Postat: fre sep 21, 2012 23:20
av Kjell.Magnusson
Hejs Gbak

Hittade det på kontrollpanelen under nationella inställningar och språkinställningar! Tack!

Re: Kambyte

Postat: lör sep 22, 2012 5:35
av hasseh
magnum skrev:Hejs Hasseh

Tack! Jag laddade ner detta program men jag är inte så där jätte duktig på data jox så jag hittar inte filen efter nerladdning!
Vad gör jag för fel, eller hur hittar jag det i datorn? Hittar bara en fil som vill att jag ska ladda ner det igen..
Ja sjutton vet vad du har fått för fil.
Den riktiga är troligen en Zip fil på 25-30 Mb.

Re: Kambyte

Postat: lör sep 22, 2012 15:14
av kungricky
dynamisk kompression och cylindertryck är snarlikt samma om det inte är nå läckage i cylindern när man drar med startmotorn. det är bara det att dynamisk kompression mäts i ett förhållande och cylinderkompression mäts i luftryck, sen om det är torr eller fuktigt lufttryck skiljer sig inte så mycket..
på min förra motor hade jag ett kompressionstryck på 14,5 bar med järntoppar. det går att köra på 98 oktan med det, men då får man räkna med att den glödtänder ibland när man släcker bilen.
på nya motorn har jag ett cylindertryck på 15,5 bar med alutoppar , men glödtänder varje gång jag släcker bilen om jag kört lugnt före, men om jag pressat bilen å det före så glödtänder den inte...
i en orginal insprutningsmotor av nyare modeller kan ha cylindertryck på upp till 18 bar , tack vare insputningen som gör att bränslet blandar sig mycket bättre med luften.
hoppas detta klingar ... som sagt kompression = gratishästar och plus för bränsleekonomin

Re: Kambyte

Postat: lör sep 22, 2012 21:42
av Kjell.Magnusson
Hejs

Nä, hasseh jag får inte dyno 2003 att komma till rätta, det är nog helt säkert jag som är "lite" trög åtminstånde när det gäller datorer, kanske annars också :oops:
Jag har nu röjt/sanerat garaget! Så nu börjar det spännande äventyret!
Jag återkommer med kompprov, lyft och annat senare.

Re: Kambyte

Postat: sön sep 23, 2012 6:42
av hasseh
magnum skrev:Hejs

Nä, hasseh jag får inte dyno 2003 att komma till rätta, det är nog helt säkert jag som är "lite" trög åtminstånde när det gäller datorer, kanske annars också :oops:
Jag har nu röjt/sanerat garaget! Så nu börjar det spännande äventyret!
Jag återkommer med kompprov, lyft och annat senare.
Jag har försökt att hitta vart jag laddade ner det man det var några år sedan så det stället verkar inte finnas längre. Du kan iof prova med Dyno 2000 också. Det ska finnas fritt.

Re: Kambyte

Postat: sön sep 23, 2012 9:00
av Kjell.Magnusson
Hejs hasseh

Försökte med dyno 2000 också, det bara laddar ner en massa skit! Jag har nog inte hittat rätt ställe att ladda ner detta!
Det tog mej en timme att få bort allt skräp! Jag ska nog inte hålla på med sådant här.. :oops:

Re: Kambyte

Postat: sön sep 23, 2012 11:23
av hasseh
Det var sjutton. Ska se ifall jag kan hitta något åt dig.

Re: Kambyte

Postat: sön sep 23, 2012 13:28
av Kjell.Magnusson
Hejs hasseh

Tack!

Re: Kambyte

Postat: sön sep 23, 2012 13:30
av Kjell.Magnusson
Hejs

Nu har jag tagit kompprov på 4 cylindrar: 11,5 - 10,0 kg.
Säger det något?

Re: Kambyte

Postat: sön sep 23, 2012 20:50
av Kjell.Magnusson
Hejs

Har nu rivit av topparna! Hittade ett stort fel omgående: Topplocksskruven mellan ventilerna på 6:ans och 8:ans cylindrar satt helt lös! Troligtvis aldrig åtdragen vid förra topplyftet! Sannorlikt har komressionen gått ut till vattenkanalen som är precis i närheten där.
Insugsventilen stänger vid c:a 14 grader.
Kammen lyfter c:a 7 mm.
Diameter på ventilfjädertråden är 4,93 mm.
Insugsventilerna är märkta GM T3 och måttet är 49 mm och avgas 38,3 mm.
Cylinderdiameter 102 mm och slag 88,5 mm, är det en 350" då? Borrad?
Ett par bilder... Det ser ut som cylindrarna har fått olika mycket bränsle, eller någe..
Bilden på topparna så är höger topp på vänster sida, båda sedda bakifrån.
Bild
Bild
Bild
Så är det någon som har koll på kammar? Eller är det dem ojämna bränslefördelningen som har gjort att den gått väldigt ojämnt på låga varv???
Rätt mycket sot i förbränningsutrymmerna! Motorn verkar inte ha gått så där jättemycket efter senaste renoveringen, honingsreporna syns fortfarande tydligt ock inga vändkanter alls.
O.B.S. alla mått är cirka!
SNÄLLA HJÄLP!!!!

Re: Kambyte

Postat: mån sep 24, 2012 10:11
av kungricky
troligtvis läckande ventiler har du haft, vanligt vi hydralkam. sen vet jag inte vad du har för förgasare. men lite tjuvluft har den nog också fått... ska försöka klura lite till sen på nån passande kam å d. om du ser nå instansade nummer på din kam.
så kan du säga vad dom är med

Re: Kambyte

Postat: mån sep 24, 2012 16:42
av Ricky
Svårt att se på bilderna men har inte avgasventilerna touchat kolvarna..? Bild

Re: Kambyte

Postat: mån sep 24, 2012 17:31
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag har inte tagit ut kammen än! Lite osäker på hur det ska göras också :oops: Lite tips om detta mottages tacksamt också!
Nej, jag kan inte vad jag kan se att kolv & ventiler har krockat!
Bilden på kolven som är lite renare är på en jag gnuggade av sotet för att se eventuellt nummer, men nä..
Förgasaren är tydligen en snik variant som heter Holley 650 nummer 080555C.
Läckande ventiler kan det göra så att den går som en påse skit på varv under 2000 - 2500 men riktigt bra på varvtal över 2500 (hänger lätt på en C5 som har LS1 motor).
Hittade i dag också en stötstång som var lite "fransig" runt smörjhålet på vipparmssidan till 3:ans avgasventil.
Jag konstaterade också att mitt insug har en kanal för avgaser från ena sidan till den andra, behövs detta till en bil som bara går på sommaren? Om inte finns det någon packning som täpper till dom hålen? Känns som det är nog med värme under huven i alla fall!

Re: Kambyte

Postat: mån sep 24, 2012 18:07
av kungricky
lite svårt att bedömma när insugventilen stänger. måste veta vad för kam som sitter i nu, eller så att du mäter när insugs ventilen stänger utan något ventilfjädertryck. mäta direkt med indikatorklocka på lyftaren när du vrider runt motorn. finns säkert 4 markeringar på svängningsdämparen . tror det blev lite konstigt när du tittat på dom. kan ju vara 59 grader före det ska vara. själv skulle jag kunna välja en kam som stänger 5 grader före din kam om jag går efter 11,5 i kompression som du hade utan att vara orolig för att det blev för mycket komp. för den duktige kan lätt öka med 10 grader.

Re: Kambyte

Postat: mån sep 24, 2012 18:08
av axelg89
magnum skrev:Hejs

Jag har inte tagit ut kammen än! Lite osäker på hur det ska göras också :oops: Lite tips om detta mottages tacksamt också!
Nej, jag kan inte vad jag kan se att kolv & ventiler har krockat!
Bilden på kolven som är lite renare är på en jag gnuggade av sotet för att se eventuellt nummer, men nä..
Förgasaren är tydligen en snik variant som heter Holley 650 nummer 080555C.
Läckande ventiler kan det göra så att den går som en påse skit på varv under 2000 - 2500 men riktigt bra på varvtal över 2500 (hänger lätt på en C5 som har LS1 motor).
Hittade i dag också en stötstång som var lite "fransig" runt smörjhålet på vipparmssidan till 3:ans avgasventil.
Jag konstaterade också att mitt insug har en kanal för avgaser från ena sidan till den andra, behövs detta till en bil som bara går på sommaren? Om inte finns det någon packning som täpper till dom hålen? Känns som det är nog med värme under huven i alla fall!
Det brukar komma täcklock med insugspackningarna för den där kanalen. Är det dome-kolvar? Hur stora är förbränningsrummen på topparna?

Re: Kambyte

Postat: mån sep 24, 2012 18:15
av kungricky
ventilfjädrarna tror jag du inte behöver oroa dig om. dom verkar vara kraftigare än orginal. verkar ju vara nån kunnig som satt ihop motorn förrutom toppbulten som satt löst

Re: Kambyte

Postat: mån sep 24, 2012 18:20
av kungricky
du måste ta ner oljetråget för att ta bort kamkåpan om du inte har en 2 delad kamkåpa. det är väl det enda jobbiga i att ta bort kammen