Sida 1 av 2
Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: ons okt 03, 2012 21:04
av Ubbe
Hej! Letade efter spårval på Mantorp.Hittade den här kanon länken med massor av info om dom olika banorna.Ni kanske har den redan.
http://rejsa.nu/bana_lista.asp
Re: Barnguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: tor okt 04, 2012 15:30
av meko
Den beskrivningen har jag skrivit ut och läst på!
Håller med, verkligen kanonbra beskrivning av banans alla partier - som dessutom skrivs ut snyggt sida för sida!
Re: Barnguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: tor okt 04, 2012 17:29
av Ubbe
Ni som har kört där med era corvetter,är det samma spår val med vetten där och ska man köra annorlunda i en viss del av banan
Gå in kolla på spårvalet som finns för Mantorp och kommenterar gärna
Hur gick det med KM filmen? när får vi se den?
Har ni filmat, med banan i bild så lägg gärna videon i tråden

Så kan man analyserar videon
Mvh Ubbe som vill komma förberedd 2013

Re: Barnguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: tor okt 04, 2012 17:32
av Hejdarn
Vi kommer att köra vänstervarv 2013.

Re: Barnguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: tor okt 04, 2012 17:35
av Ubbe
Du Skojar Thomas

Re: Barnguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: tor okt 04, 2012 19:10
av Hejdarn
Skulle jag?

Re: Barnguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: tor okt 04, 2012 21:34
av Bertilsson
Barnguide med spårval? Det kan ju misstolkas lite...
Skrivit med iphones rättstavning tex...

Re: Barnguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: fre okt 05, 2012 5:22
av Ricky
Bertilsson skrev:Barnguide med spårval?
Haha, jag tankte detsamma, for ju osokt tankarna till hillbilly lifestyle..
Blir ju "Ladu guide" pa svenska..

Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: fre okt 05, 2012 10:08
av Ubbe

Nu har jag ändrat så att det inte blir fler missförastånd

Re: Barnguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: lör okt 06, 2012 14:17
av Corinthian
Hejdarn skrev:Vi kommer att köra vänstervarv 2013.

Det hopas jag verkligen, och då hela bansträckningen som på Speedfestival 2011..
Banan är roligare och snabbare i vänstervarv
Re: Barnguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: lör okt 06, 2012 14:32
av Mange_C5
Corinthian skrev:Hejdarn skrev:Vi kommer att köra vänstervarv 2013.

Det hopas jag verkligen, och då hela bansträckningen som på Speedfestival 2011..
Banan är roligare och snabbare i vänstervarv
Hoppet må leva men avåkningszoner mm är byggt för högervarv.
Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: lör okt 06, 2012 14:37
av Ricky
Vanstervarv..
Tank vilken fin fart man skulle fa pa striprakan ner mot chikanen.. 220-250km/h beroende pa bil.. -utan avakningszoner.. Da skulle man fa styra rakt in i depan da..?
Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: lör okt 06, 2012 15:14
av Hejdarn
Avåkningszoner är för folk som inte kan köra bil.

Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: lör okt 06, 2012 16:16
av Ubbe
Hejdarn skrev:Avåkningszoner är för folk som inte kan köra bil.

Thomas
Nu skrämde du bort nybörjare som vill köra KM 2013
Det får väl bli högervarv för nybörjare och vänster varv för proffs
När jag kör, då vill jag gärna veta att man kan köra av utan problem
Ubbe
Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: lör okt 06, 2012 16:25
av Ricky
Hejdarn skrev:Avåkningszoner är för folk som inte kan köra bil.

En fegis behover ju inga...

Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: lör okt 06, 2012 17:04
av Hejdarn
Hi hi, det kunde ju vara en idé. Olika grupper kör åt olika håll!
Ricky, jag kan ju låna din C3 ett par varv så kan du åka med och bedömma om jag är feg eller inte.

Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: lör okt 06, 2012 22:19
av Bertilsson
Ubbe skrev:Hejdarn skrev:Avåkningszoner är för folk som inte kan köra bil.

Thomas
Nu skrämde du bort nybörjare som vill köra KM 2013
Äh, va fasen, man ska väl köra på banan, inte utanför? Men visst, vill ni stå utanför banan hos nåt hårt räcke eller nåt så kan ju vi nybörjare få köra ifred och ha lite chans till en bra placering...

Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: sön okt 07, 2012 1:19
av Hejdarn
Word!

Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: sön okt 07, 2012 6:31
av Ricky
Hejdarn skrev:
Ricky, jag kan ju låna din C3 ett par varv så kan du åka med och bedömma om jag är feg eller inte.

Det hadde varit roligt men jag far int lana ut den for min fru..

Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: tis okt 09, 2012 18:23
av Ubbe
Hej!
Jag fick inget svar

Så jag försöker igen
Ni som har kört där med era corvetter,är det samma spår val med vetten där och ska man köra annorlunda i en viss del av banan

Gå in kolla på spårvalet som finns för Mantorp och kommenterar gärna
Hur gick det med KM filmen? när får vi se den? Tog man bara stillbilder

Det såg ut som att det var en där som filmade från ett torn .
Har ni filmat, med banan i bild så lägg gärna videon i tråden

Så kan man analyserar videon
Ubbe
Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: tis okt 09, 2012 19:21
av 745
Ubbe skrev:Hej!
Jag fick inget svar

Så jag försöker igen
Ni som har kört där med era corvetter,är det samma spår val med vetten där och ska man köra annorlunda i en viss del av banan
Ubbe
Det skiljer mycket mellan olika Corvetter och om man utgår från CZ06 som jag antar att du är mest intresserad av så varierar det optimala spårvalet mellan olika bilar beroende på bla däck, tryck, hjulinställningar, väglag m.m. men det är bara att prova sig fram: du kanske får snabbaste varvet med 2,1 kg fram och 2,0 bak och genom att köra lite långsammare i igången till parisaren utan att köra över curbsen en annan kör med helt andra hjulvinklar, däck mm och hittar ett annat idealspår som passar den bilen/föraren.
För några år sedan var jag med och såg på nära håll hur det gick till att ställa in en Carrera Cup bil för olika banor och det var inte helt lätt trots ett erfaret team med tillgång till bla ett utmärkt loggerprogram & betydligt färre inställningsmöjligheter än vad många har på sina Corvetter.
Så det är bara ut och testa, börja gärna med att nolla bilen dvs fabriksinställningar prova dig sedan fram med olika hjulvinklar däck inställningar spårval m.m. till dess att du får bilen att gå så snabbt runt banan som möjligt.
Om du vill kan vi som kör likvärdiga bilar (hämtar min bättre beg. C5Z06 i morgon

) testa och jmf. på Mantorp 2013.
Jag antar att du har läst Mantorp tråden
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7946
Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: tis okt 09, 2012 19:48
av Ubbe
Hej! Grattis till köpet
Vilken årsmodell är det?,färg

Du får lägga ut några bilder på den
Kul med flera z06
Tack för info
PS Hoppas att du ska köra på Malby och på flera banor
Mvh Ubbe
Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: tis okt 09, 2012 20:23
av Hejdarn
Ubbe, det finns många varianter på spårval som handlar mycket om körstil och preferens.
Idealspåren är inte så svåra att rita men det betyder inte att de passar dig och din bil. Sorry.
Teorin är konstant radie i större svängar, Sen bromspunkt om du har lång raka in till kurvigt parti och tidig bromspunkt om du har kurvigt parti in med utgång till raka.
Dubbelapex om man kan sätta ihop två kurvor osv.
Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: tis okt 09, 2012 20:49
av Ubbe
Tack Thomas!
Jag har mycket att lära
Men man borde kunna köra i det här spåret och inte vara helt loss om man är som jag nybörjare
Du hittar spårvalsbesk här.
Klicka på banskissen för spårvalsbeskrivningar eller ladda ner och skriv ut denna pdf-fil så du kan ta med allt till banträffen.
http://rejsa.nu/bana_info.asp?mantorp
Mvh Ubbe
Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: tis okt 09, 2012 20:56
av 745
Hejdarn skrev:Teorin är konstant radie i större svängar
I vanliga svängar gäller,
Ingång: låg hastighet sväng mycket
Utgång: hög hastighet sväng lite
Det var teorin, verkligheten brukar tyvärr bli en helt annan
C5Z06 electron

blå årsm.2003
Självklart ska jag ha den för att tävla med, i 1:a hand CCS Racing Cup, men jag kommer så klart även köra både Malmby & KM om det inte krockar (i kalendern).
Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: tis okt 09, 2012 21:18
av 745
Ubbe skrev:Men man borde kunna köra i det här spåret och inte vara helt loss om man är som jag nybörjare

Mvh Ubbe
Helt rätt
Om du vill öva upp dig som förare kan jag rekommendera att du hänger med och kör gokart vid tillfälle.
Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: tis okt 09, 2012 22:06
av Hejdarn
Ubbe skrev:Tack Thomas!
Jag har mycket att lära
Men man borde kunna köra i det här spåret och inte vara helt loss om man är som jag nybörjare
Du hittar spårvalsbesk här.
Klicka på banskissen för spårvalsbeskrivningar eller ladda ner och skriv ut denna pdf-fil så du kan ta med allt till banträffen.
http://rejsa.nu/bana_info.asp?mantorp
Mvh Ubbe
Ok. Here goes...
Startkurvan och Parisen har för tidig apex
Kurva 3 och Chikanen tas med bra linje
Väldigt sen bromspunkt in i Mjölbykurvan (fungerar bra)
För tidig apex Mjölby
För tighta spårval i Krönet och Hårnålen. Banbredden utnyttjas inte även om det är vanligt med snåla spår efter just Hårnålen
Bra linje i Startkurvan. Den nyper mycket mer än man tror när man går in
Andra (halva) varvet har bättre placering hela vägen.
Nu pratar jag om en standardbil utan aerodynamik. Mao din Corvette.
Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: ons okt 10, 2012 14:45
av Ubbe
Startkurvan och Parisen har för tidig apex
Kurva 3 och Chikanen tas med bra linje
Hej! Har du skrivit rätt
Apex nr(2) på startkurvan kan man nog inte ta senare, eller
Ubbe
Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: ons okt 10, 2012 15:56
av Ricky
Nagon uppfattning om det absolut snabbaste sparet runt banan har jag inte, det har jag for lite erfarenhet for.
Daremot tror jag det skiljer sig valdigt mycket om man ar fler pa banan, gar du ut och haller idealspar i ingangen av en kurva far du latt vika for han som kommer bakifran och tar din plats.
I det fallet TROR jag att det kortaste sparet ar att foredra, dvs halla tight in och tight ut och hoppas pa att den kortare vagen (och tiden) mellan att man kliver av bromsen till att man kliver pa gasen igen vinner over han som maste valja pa att aka ytterkurva eller ligga kvar bakom.
//Ricky.
Re: Banguide med spårval mm. jätte bra sida.
Postat: ons okt 10, 2012 16:00
av Hejdarn
Defensivt spår brukar vara mitt i banan Ricky. Köra brett är en livsstil.
