Hejsan!
Jag brukar köra med följande grundtips när det gäller vinterförvaring;
- Tvätta bilen extremt noga och låt den torka ordentligt (här gäller det att hålla koll på klart.se när man tar "sista resan" till förvaringsplatsen!)
- Lite högre däcktryck än normalt, för att förhindra "platta däck" (...host, host, har i.o.f.s aldrig hört talas om nån som råkat ut för det, men, men..!)
- Full tank, för att minska risken för fukt i tanken/tankarna.
- En "torrboll" (fuktslukare) på golvet i kupén. Håller nere fukthalten i luften inne i bilen och motverkar därmed snuskig lukt, mögel och annat elände! (Den brukar vara full med vatten på våren! Och då står ändå min bil hyggligt torrt inomhus, dock ej i varmgarage..!) Brukar lämna en liten, liten springa öppet i en av sidorutorna också för att säkra ventilationen i kupén.
- Batteriet bortkopplat, men självklart med en CTEK-laddare inkopplad hela vintern. Om man låter batteriet vara inkopplat i bilen så riskerar man mer oxid i bilens elsystem pga. krypströmmar - vilka alltid förekommer! En CTEK-laddare är en jättebra investering som håller batteriet fräscht och fulladdat typ hur länge som helst. Tänk på att ett urladdat batteri också riskerar att frysa sönder om bilen står i ett kallt utrymme. Det är inte helt fel när bilen startar hur lätt som helst sen på våren också, och det gör den med ett fulladdat batteri.
Och för att ta död på alla rykten om vilka konstigheter som uppstår om batteriet kopplas ur; På min bil (USA, 2004) så är det absolut enda som händer att man får ställa klockan! Elstolen har kvar alla sina minnen, så även backspeglarna, radion och t.om. AC'ns inställningar finns kvar! Inga problem med låsfjärrar eller larm eller något liknande, bara att tuta och köra. (Kom på att färddatorn nollas samt att man får trycka en gång på Miles/KM knappen för att gå tillbaka till KM-inställning...)
- Ett formsytt biltäcke med mjuk och fin insida skyddar bilen bra mot allt möjligt. Det gör det också extra kul på våren när bilen fortfarande är precis som nytvättad när man drar av täcket! Jag köpte ett superseriöst täcke från USA för ca. 1100:-- inkl. frakt! Smet raka vägen förbi tullen och hamnade på ICA, trots ett jättepaket som vägde åtskilliga kilon...
- Service (byte av motor- och bromsolja mm). En del anser att man skall serva innan vintern, andra efter... Jag vet inte riktigt vad som är mest rätt här - men det blir en gång per år för min del i alla fall, och det tror jag är det viktigaste!

Kanske skall man tänka på att framför allt bromsvätskan kan ta åt sig fukt men jag tror inte att det händer så mycket i ett slutet system när bilen står stilla.
Ja det var mina små tips i alla fall!
Nu är det bara att invänta nästa säsong!
/Magnus