Sida 1 av 1

motor o kopplingproblem

Postat: mån nov 05, 2012 15:42
av stingray L46
Tjenare alla, jag har två olika problem,
1. När jag trycker ned gasen så biter inte motorn direkt, den svarar inte som jag kan förvänta att den ska göra.
2. När jag försöker att göra en liten burn-out så släpper inte kopplingen och efteråt så luktar det lite bränt.
Finns där några enkla metoder för att fixa detta själv eller bör man lämna in till någon expert?

OBS!! jag är händig men ingen mekare.

Re: motor o kopplingproblem

Postat: ons nov 07, 2012 9:11
av Kjell.Magnusson
Hejs

1. förgasare och/eller tändning inte rätt justerat och/eller felaktigt.
2. Lamell utsliten och/eller tryckplattans fjädrar dåliga och/eller kopplingen feljusterad, vad jag förstår av din text så slirar inte hjulen utan istället är det kopplingen som slirar, stämmer det?

Re: motor o kopplingproblem

Postat: ons nov 07, 2012 15:48
av stingray L46
Hej, jo det stämmer bra, det är inte hjulen utan kopplingen som slirar.
Jag vill bara säga att jag har byt till HEI-fördelare, kan det vara något med den?

tack

Re: motor o kopplingproblem

Postat: ons nov 07, 2012 17:30
av Ricky
HEI fördelarna är normalt inte sämre än något annat.

Dock är det ju viktigt att tändinställningen blir rätt, har du ställt tändningen med Stroboskop lampa?


Kopplings slir..

Kolla att kopplingen inte är för uppspänd utan att du har ett spel i länkaget då pedalen är i viloläge.

Har du inte något spel med pedalen i viloläge måste du jystera länkaget tills du får det och prova igen.

Slirar den fast du har ett spel i viloläge är det antagligen dags för en ny koppling/lamell.

//Ricky.

Re: motor o kopplingproblem

Postat: ons nov 07, 2012 18:10
av moonray
Hej på er, uppstod problemet efter bytet till HEI ? Tändspolen på HEI vill ha en egen strömkabel, ex: Ev.ström till aut.choke som tas ut vid förgasaren gillas inte.
Aut.choken kan sno typ 2volt på vägen och då blir det svårt för spolen att transformera upp till högspänning. Mät strömmen. Vacuumslangar?
Går motorn bra obelastad? Hur ser det ut utan luftburk om Du gasar för hand? Jag tänker på min Holley 4port och då ska det stråla ner bensin obehindrat i portarna.
Packningar, tjuvluft ?

Re: motor o kopplingproblem

Postat: tor nov 08, 2012 8:44
av Don Tomaso
Angående kopplingsslir så kan svänghjulet vara koniskt också, sitter ett hays eftermarknadssvänghjul på min och de är koniska från fabrik (Amerikansk kvalitet), diffade mer än 0,4 mm mellan utsida - insida, inte undra på att det inte gick att burna mer än på lamellerna.

Så blir det inte bättre med rätt injusterat kopplingsspel så är det bara att riva ner och se glad ut. Har du ingen lyft så är tycker jag ialla fall det lättaste att lyfta ur både motor och låda då det är ett litet helsike att lyckas centrera kopplingen exakt och få dit lådan underifrån.

Körde med Holley först i min bil men lyckades aldrig få den att gå riktigt, tvekade alltid vid gaspådrag. För 2 år sedan bytte jag till en Rochester byggd för min motorspec. och den går suveränt + att jag sänkte bränsleförbrukningen med drygt 0,3 l/mil med bättre prestanda.