Bromsbelägg

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Bromsbelägg

Inlägg av Fidde »

Hej!!!

Någon som vet vilka bromsbelägg som är bäst 2-kloss eller 6-kloss till Z06, och isåfall vad är för och nackdelar?
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Bromsbelägg

Inlägg av Corinthian »

Jag kör 2-kloss för att det är mer anläggningsyta samt att dom hanterar värme mycket bättre än original 6-kloss.

Jag kör Cobalts XR1 & XR2 belägg från zip-corvette och har inget ont att säga om dom, helt fantastiska. Dock så äter dom en del skivor (jag kör ifs bana) men med 2-delade skivor från ex. zip-corvette så behöver det inte betyda att det blir så dyrt.

Cobolt XR1 Compound Characteristics
  • Temperature Range: 100-1600°F (38-871°C)
    Intial Bite/Attack: Very Aggressive
    Torque Level & Profile: Very High + Fast Ramp
    Modulation: Very Good
    Release: Excellent
    Consistency (across temp. range): Excellent
    Consistency (throughout pad depth): Excellent
    Pad Wear & Finish: Very Good (no edge crumbling or chipping)
    Pad Wear Rate-of-Change: < 10.0%-ROC from New-to-End of Life
    Disc Wear & Finish: Excellent (no grooving or cupping)
Cobolt XR2 Compound Characteristics
  • Temperature Range – 100-1600°F (38-871°C)
    Intial Bite/Attack – Aggressive
    Torque Level & Profile – High + Medium-Fast Ramp
    Modulation – Excellent
    Release – Excellent
    Consistency (across temp. range) – Very Good
    Consistency (throughout pad depth) – Excellent
    Pad Wear & Finish – Very Good (no edge crumbling or chipping)
    Pad Wear Rate-of-Change – < 10.0%-ROC from New-to-End of Life
    Disc Wear & Finish – Excellent (no grooving or cupping)
Skriv svar