Sida 1 av 1
Avgassytem
Postat: tor jan 17, 2013 20:05
av jas81
Vilket avgassytem ska man ha om man vill så häftigt och bröligt ljud som möjligt?
Det är en 1989 ifråga. Vad behövs slut dämpare eller hela systemet? Det ska låta när jag kommer, och godkänt av SBP
/johan
Re: Avgassytem
Postat: tor jan 17, 2013 21:09
av Peter Anjou
Hejsan !
Spar original systemet till besiktningen o så bygger du ett
som låter som du vill !
Lite mera jobb, men det kan vara lite svårt annars att få
ett avgassystem, som både låter bra och är godkänt
hos bilprovningen !
Re: Avgassytem
Postat: fre jan 18, 2013 7:22
av jas81
Dålig på att bygga själv, vad ska man köpa borla, magnaflow räcker det bara med slutdämparna?
Re: Avgassytem
Postat: fre jan 18, 2013 12:32
av Peter Anjou
Hejsan !
På min ( -93 ) så bytte jag bara bakre dämparna först,
till Magnaflow ( Wide Open Mufflers ).
Med allt original så lät ju inte bilen som den borde, efter
bytet så lät den betydligt bättre, men inte för högt !
Sen är ju smaken väldigt olika o hörseln ! Försök att lyssna
på så många olika som möjligt, det finns säkert nån som
du tycker låter OK ! Sen är det bara att handla.

Re: Avgassytem
Postat: fre jan 18, 2013 19:40
av jas81
tack får kolla runt lite
Re: Avgassytem
Postat: lör jan 19, 2013 15:02
av Ingo
Låt inte lura dig att avdämpa för mycket!!
Jag satte på appledämpare från början med orginal kat (på 88)
Sedan rasade katarna så jag tog bort precatar och körde ett rör genom huvudkaten .
Då blev det som att åka med raka rör med appledämparna.
Så då köpte jag GM orginaldämpare,fast till coupen ,med båda utblåsen fungerande ,och då är det väl inga direkt problem att besikta,men bilen gick inte tyst ändå!!
Så då satte jag på en friflödeskat för att få lite bättre dämpning,och den blev lite tystare,men är ändå väl högljudd,och de äckliga vibrationerna som man får med öppna system kring 90 KM/h är delvis kvar ändå. (jag har flyttgodsbil så inga katkrav )
Re: Avgassytem
Postat: ons jan 23, 2013 23:51
av Jay-c
http://vimeo.com/49750746
http://vimeo.com/49750747
Min med grenrör, bubbla rör med X. magnaflow 2,5" t.ex. dalhems tror jag har hyffsat? pris på just detta system
http://dalhems.com/Product.aspx?guid=43 ... c0339e805f
Re: Avgassytem
Postat: sön jan 27, 2013 16:33
av jas81
Coolt, precis vad jag vill ha! Vassare och mer aggressivt ljud ljud. Nu kollade jag upp att jag har sk "quite-flow" inte så konstigt att det låter snällt.
/johan
Re: Avgassytem
Postat: lör feb 09, 2013 12:50
av Ikzz
Jag har också problem med resonans i kupén som uppstår vid låga varv ca 2000rpm som ”Corvettefanatiker” ovan nämner, otroligt jobbigt. När jag köpte bilen var den befriad från bakre ljuddämpare och sträckor längre än till centrum blev riktigt jobbigt i bilen. Jag satte på de minsta Simons dämparna jag hittade, Simons "HANDY", endast 20cm långa, och bilen behöll sitt sportiga ljud men resonansen förblev nästan lika illa. Man vill ju kunna ta bilen på lite längre turer. Utanför låter bilen finfint men i kupén är det otrolig jobbigt, har försökt att ljuddämpa i ”baksätet” utan resultat.
Så ett öppet system på en C4 verkar inte vara att föredra?
Re: Avgassytem
Postat: lör feb 09, 2013 17:26
av Ingo

Sådan här rör ska motverka vibrationerna påstås det. tänker prova nästa gång det är dags att göra något med avgassystemet.
Re: Avgassytem
Postat: lör feb 09, 2013 19:10
av Ikzz
Pga utjämningsröret på slutet då eller?
Re: Avgassytem
Postat: sön feb 10, 2013 11:07
av Ingo
Jepp!!
Men tydligen får man inte göra för grova system ändå..
Re: Avgassytem
Postat: sön feb 10, 2013 13:38
av Hejdarn
Tyvärr så vet man aldrig var man får resonanser och om det dyker upp i ett varvtalsområde där man ligger länge så blir man idiot efter en stund. Jag satsade på "dual exhaust" till min C6 av just en anledningen att när jag kör fullt och går igenom varvtalen så kan jag köra öppet men när jag t ex transporterar mig lite längre så kan jag stänga till orginaldämpning och även för besiktning.