Sida 1 av 1
Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: ons feb 06, 2013 10:44
av Hejdarn
Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: tor feb 07, 2013 22:47
av Bengt
I NACP testerna frontar man ju in i en barriär med knappt halva bilbredden, hur gör man i USA, ren frontalkrock ?
Känns ju som att C5 testen kanske hade sett annorlunda ut i en NCAP test..(som är mer krävande).
Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: tor feb 07, 2013 23:30
av Ubbe
Krock testerna som görs är meningslösa tycker jag
Man vaggas in i en falsk trygghet.
Bilen som kör in i sidan på c6, har en
stor kontaktyta (jämnt tryck mot bilen) och rätt höjd för att den ska skada så lite som möjligt.
Det skulle vara intressant om bilen kunde komma med liten annan vinkel.
Gör ett krock test med en stads jeep, där bilen kommer över bilramens höjd på corvette.det skulle bli bara skit av den vetten
Eller en krock med en last bil som börja ta över våra vägar
Mvh ubbe
Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: fre feb 08, 2013 10:06
av Hejdarn
He he, vad menar du nu Ubbe? Vilken bil skulle klara ett krocktest med en frontalkrock med en 40 tons lastbil i 100 km/h?

Med tanke på hur mycket bilar som kör i så intåtahelvete på vägarna och voltar och snurrar så är det sjukt få som slår sig allvarligt.
Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: fre feb 08, 2013 16:38
av Ubbe
Hej!
När jag skriver( Krock testerna som görs är meningslösa tycker jag) då menar jag generellt inte bara corvette testen.
Har du sett krocktest mellan en personbil och en lastbil

det har inte jag gjort i alla fall.
De som säljer bilar vill inte att man ska tro att deras bil blir bara skit när man krockar.
Det är många ute på vägarna nu som har 4-hjulsdrift och tror att bilen är säkra på vägen en 2-hjulsdriven
Det bli ju lika lång bromssträcka
Ps Jag kör bil och jag åker inte med
Visst går det undan men jag håller mig vaken då
Mvh Ubbe
Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: fre feb 08, 2013 16:44
av Ricky
Det sækraste ær att køra på trackdays, då kør alla åt samma håll och inga lastbilar eller cyklister på vægen heller.

Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: fre feb 08, 2013 17:11
av Ubbe
Ibland ska man ha tur också

Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: fre feb 08, 2013 22:07
av Hejdarn
Ubbe, jag håller verkligen inte med om att bilar generellt bara blir skit när man kör i. Tvärtom så är skade och dödsfrekvensen sjukt låg.
Jag förstår inte var du fått den informationen ifrån? Organisationerna som testar är dessutom fristående från bilindustrin.
Sedan är det givetvis så att om du frontalkrockar med en cementblandare i 200 km/h så är chansen att överleva liten precis som om du råkar köra ut över ett 100 meter högt stup. Men det är få olyckor och ikörningar som ser ut så.
Tester är som alltid ett diskussionsämne men den faktiska statistiken från vägarna är sann. Vi har ju en i klubben som fick sin bil voltad nyligen t ex.

och det är som Ricky säger givetvis säkrast att åka åt samma håll.
Men det jag letade efter var faktiska krocktester som görs på ett likformat och repeterbart sätt för några äldre Vettar.
Vill man läsa hur testerna görs i EU regionen så står det här:
http://www.euroncap.com/tests/frontimpact.aspx
och ja, man testar både vinklar och partiell ikörning.
2011 i Sverige så omkom personer i 292 av 16.119 olyckor (endast allvarliga olyckor som resulterat i polisanmälan eller sjukhusvistelse). Det är 1.8% inklusive mötesolyckor och lastbilar på fel sida och det är inte speciellt mycket det!
Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: fre feb 08, 2013 23:11
av Kjell.Magnusson
Hejs
292 personer är rätt många... i Trekanten bor det (2010 års siffror) c:a 1600 personer = c:a 1/6 av Trekanten!
Nästa fråga är då: Hur många av dessa 292 är självmord? Jag har en kompis som inte kör lastbil längre p.g.a. detta!
Jag är rätt säker på att C3 och äldre inte är några under av säkerhet! Men exakt hur bra/dåliga de är är nog inte lätt att veta..
Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: lör feb 09, 2013 7:44
av Ricky
Magnum.
Du bør nog rækna med att sækerheten i en veteranbil inte går att jæmføra med moderna bilar.
Ældre bilar saknar allla former av deformationszoner mm.
C3 har ingen kolapsbar rattstång, inga krockbalkar, inga krockkuddar, inga bæltesstræckare, inga stolar med kolapsbar rygg (skyddar nacken vid påkørning bakifrån), inga ABS bromsar osv osv, många såldes med endast midjebælten..
Så ær man lite ængslig av sig bør man nog køpa en modern bil, -en STOR och modern bil..

Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: lör feb 09, 2013 11:05
av Kjell.Magnusson
Hejs
Precis Ricky!
Dock har min C3:a en liten hop tryckbar del på rattstången, c:a 8 - 10 cm! Dessutom har stolarna i min lite högre rygg än tidigare C3:or! Lite säkerhetstänk hade nog börjat i mitten -70 tal!
Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: lör feb 09, 2013 11:50
av chevette
magnum skrev:
Dock har min C3:a en liten hop tryckbar del på rattstången, c:a 8 - 10 cm!
Den säkerhetsdetajen har jag sett på en orginal 69'a och även min gamla 73'a. Kanske fanns ännu tidigare också? Hur mycket säkerhet det är kan ju diskuteras

Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: lör feb 09, 2013 18:34
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja, se där ja, de kanske började med säkerhetstänkande redan i slutet på -60 talet!
Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: sön feb 10, 2013 11:12
av Ingo
Corvetterna är nog inte sämre än övriga bilar av samma generation när det gäller säkerhet och krockskydd.
Varför statistiken ser ut som den gör beror på att olyckor med corvetter sker i betydligt högre fart än med medelbilen,så visst är nya vettar betydligt säkrare än gamla.
Men är oron alltför stor för att skada sig bör man nog välja en annan biltyp och intresse.
Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: sön feb 10, 2013 11:27
av Ricky
Helt enig med dig Ingo.
En lustig grej då man talar om krocksækerhet osv..
Kolla en film som heter "Over the Edge", den handlar om roadracingføraren Guy Martin och ett Isle of Man race.
Skitballt foto + ljud och vældigt vælgjord.
Sækerheten dær på øn ær ju en anna sak..
Men jæklar vad BALLT det ær!!!

Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: sön feb 10, 2013 11:36
av Smuggler
Vet inte hur det ser ut på bilar tidigare än 69 men dessa har i allafall hopskjutbar rattstång.
I princip 2 rör istoppade i varandra med lite plastmassa mellan för att ta bort vibrationer. Kollade in konstruktionen när jag renoverade rattstången.
Batterifastsättningen är väl en annan konstruktion på gammel vettarna som jag tycker man skall kolla upp. Batteriet sitter mot plastkarossen med några fåniga tunna plåtbitar rakt ner i plasten... Lite batterisyra och 30-40 år på det så är plasten lika stark som rutten masonit. Vad som händer med 20 kg batteri som vevar runt i kupeen vid en krock vill jag inte tänka på...
Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: sön feb 10, 2013 12:13
av Kjell.Magnusson
Hejs
Kolla detta lilla crashtest:
http://www.youtube.com/watch?v=joMK1WZjP7g
Det är nog en viss skillnad mellan gammalt & nytt...
Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: sön feb 10, 2013 13:42
av Hejdarn
Frääänt! Riktigt cool test!

Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: sön feb 10, 2013 13:50
av Hejdarn
magnum skrev:Hejs
292 personer är rätt många... i Trekanten bor det (2010 års siffror) c:a 1600 personer = c:a 1/6 av Trekanten!
Nästa fråga är då: Hur många av dessa 292 är självmord? Jag har en kompis som inte kör lastbil längre p.g.a. detta!
Jag är rätt säker på att C3 och äldre inte är några under av säkerhet! Men exakt hur bra/dåliga de är är nog inte lätt att veta..
Ehh, hur tänkte du nu? Du kan väl inte jämföra en siffra med en annan helt orelevant siffra?
Menar du att om man jämför 292 med Karlsbäck som har 53 innevånare så är det jättemycket men om man jämför med New York som har 8.4 miljoner innevånare är det jättelite!? Du måste ju jämföra 292 dödade med 16119 allvarliga olyckor. Hur många olyckor som dessutom inte haft några allvarliga konsekvenser alls vet man inte.
Kända självmord är borträknade i statistiken. "Fr.o.m. 2010 exklusive dödade av avsiktlig handling (15-20 fall årligen)"
Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: sön feb 10, 2013 14:23
av Peter Anjou
Hejsan !
"Med statistik kan man bevisa det mesta !"

!!
Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: sön feb 10, 2013 15:59
av Kjell.Magnusson
Hejs Thomas
Jämförelsen med Trekanten är bara ett sätt att se hur många som dör i trafiken i ett perspektiv = 1/6 av trekanten, nu blir det väl inte exakt 1/6 del heller...
I jämförelse med hur många olyckor det är så kanske inte dödssiffran är så hög...
Tänk då om alla olyckor hade inträffat med bilar äldre än 1980, vad hade dödssiffran då varit? Förståss helt omöjligt att veta!
Men om man kollar på testet mellan ny & gammal Cheva så kanske man kan tänka sig...
Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: sön feb 10, 2013 16:28
av Ricky
magnum skrev:
Tänk då om alla olyckor hade inträffat med bilar äldre än 1980, vad hade dödssiffran då varit?
Då hadde alla andra fått mycket mer pensionspengar.

Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: sön feb 10, 2013 16:47
av Kjell.Magnusson
Hejs
Juste vinkling Ricky

Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: sön feb 10, 2013 17:30
av Hejdarn
Ja det är ju lite lurigt med statistik. Om man tittar historiskt så var nog bilarna betydligt farligare att köra i med men å andra sidan så kanske man inte körde lika fort då heller och trafiktätheten var mycket lägre så risken att krocka var mycket lägre, osv. Det är däför det är kul med lite jämförande tester och jag tycker videon med 50 års skillnad i konstruktion var väldigt bra i ämnet.

Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: mån feb 11, 2013 9:06
av Hejdarn
Just ja, statistik var det. Det var faktiskt bara 175 av de 292 som var förare eller passagerare i bil och resten är gående, cyklister, mC åkare, mm så det är 1% som kör ihjäl sig och det är fördelat på alla åldrar och typer av bilar vi har i Sverige.
Är det inte så att det är rattstången som är den direkt svaga punkten i gamla bilar (kommer in i kupen) och att motorn passerar torpedväggen?
Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: mån feb 11, 2013 17:18
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jo, rattstången är en stor bov!
Jag hade förut en Cadillac 1965 cab, den saknade alla säkerhetsprylar helt, inget bälte, stel rattstång, ingen airbag, inga deformationszoner, och endast en lite stoppning längst upp på instrumentbrädan, det fanns dock midjebälte som option!
Om jag bortser dessa små detaljer så var det en j-kla go bil! Behövde 4 st parkeringsplatser vid maxi...

Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: tis feb 12, 2013 10:31
av Hejdarn
Det låter lite som min Ford Thunderbird -71 som jag hade när jag bodde i Detroit.
Fyra liter milen i stan och fyra liter milen på motorvägen.

Re: Tål plastbaljorna en ikörning?
Postat: tis feb 12, 2013 17:34
av Kjell.Magnusson
Hejs
4 liter milen

trasig eller vråltrimmad?
Det gick att köra Cadillacen på 1 liter mil vid lugn landsvägskörning i 80 km/h och aldrig någonsin över 2 liter mil! 5,70 lång och 2.02 bred ladugårdsvägg där fram.
Corvetten drar mer

Kan bero på tyngre högerfot
