Däck fråga

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Däck fråga

Inlägg av Ubbe »

Hej på er!
HJÄLP!
Jag ska ju köpa r-däck Toyo R888 till min corvette.Nu undrar jag vilken dimension jag ska ha fram?
Det sitter nu 275*35*18 fram och 295*30*19 bak.
Bak vill jag ha 305*30*19 men fram kanske man ska ha 265*35*18 :?: och inte 275 breda :?:
Vad är bäst för bilen (styrresponsen).
Den ska bli snabbare i superstage :mrgreen:

Corvette c5 z06 2002 Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Däck fråga

Inlägg av Corinthian »

Med de däcken du har monterade nu (275/35-18 & 295/30-19) har du en skillnad i rullomkrets på 1,4%.
Corvetter har som standard en högre skillnad i rullomkrets (ca 4%)

om du kör 275/35-18 så hamnar du närmre standard med 2,4% i dif..
om du kör 265/35-18 så hamnar du ännu närmre standard med 3,5% i dif..

Använd min sida wheels.corinthian.se om du behöver räkna.

Jag utgår alltid från standard däcken och försöker komma så nära "standard skillnaden" som möjligt.
Har nämligen haft problem med C5 att anti-sladd/anti-spinn systemet slår ut om däcken har samma rullomkrets fram & bak (eftersom då bakdäcken snurrar fortare i förhållande mot fram) men du kanske har programerat om huvuddatorn?

Anders på vette.se upplevde att han fick bäst balans i hans förra bil med 30mm i dif i bredd mellan fram & bak, dock har ju det inget med rullomkrets att göra, då profilen styr det.
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Däck fråga

Inlägg av Ubbe »

Tack Andréas :P
Har inte programerat om huvuddatorn?
Vet inte om förra ägaren gjorde det.
Nu fick jag svar på varför bilen inte fungerar när jag har kört superstage!
Först :!: Har fått lära mig att inte andvända antisladd när man kör superstage och nu att mina däck inte passar bilen.
Bäst är ju att köra på orginal dimensionen men nu har jag dom här fälgarna :wink:
Jag köper 265*35*18 fram och 305*30*19 bak, det borde bli det bästa :wink:

psNär du skriver standard menar du denna dimension 245*45*17 fram och 275*40*18 bak orginal stämmer det ?
Mvh Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Däck fråga

Inlägg av Corinthian »

Ubbe skrev:När du skriver standard menar du denna dimension 245*45*17 fram och 275*40*18 bak orginal stämmer det ?
ja, det låter som standard.. kommer faktiskt inte ihåg.. isf betyder det att du bör ligga så nära som möjligt till 3,7% i skillnad till rullomkrets.

Normalt sett kan man dif'a ca 2% upp/ned från normal rullomkrets men Corvetter är känsligare för det än andra märken.
Speciellt om du går ned i differans, då tröskelvärdet för anti-spin/sladd blir lägre.
Har hört att man kan ändra detta, ex med en Diablo Predator, men tycker att det är onödigt. GM har ju lagt 1000-tals timmar i utveckling på detta så det lär ju inte bli bättre av lite fibbel, hehe

För att hitta optimal däcksbredd per fälg är detta enklaste formeln: fälgens bredd i tum * 25,4 + 25,4 (avrundat till närmsta xx5-bredd)

således är det optimalaste däcket för exempelvis en 8,5" fälg = 245 (8,5x25,4+25,4=241,3)
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Däck fråga

Inlägg av Ubbe »

Hej! Det här var matnyttig info som du bjöd på :P
Andréas du måste ha gillat matte i plugget :wink:
Ha det mvh Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Däck fråga

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:psNär du skriver standard menar du denna dimension 245*45*17 fram och 275*40*18 bak orginal stämmer det ?
Mvh Ubbe
Är inte standard till C5Z06, P265/40 x 17fram & P295/35 X 18bak.
En utav svårigheterna vid superstage är den varierande däckstemperaturen eftersom däcken ofta är kalla när du startar och varma när du går i mål.
Om du väljer R-däck kommer du att få ett bättre grepp när dom blivit varma men du förlorar mot gatdäcken i början som fungerar bättre vid en lägre temperatur.
Om du tar breda däck kommer du att få bättre grepp än smala när dom blivit varma men dom smala blir fortare varma.
Om du väljer lägre profil får du bättre styrrespons iom att däcket flexar mindre, medans det högre däcket sväljer ojämnheter bättre och därför ger bättre grepp.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Däck fråga

Inlägg av Corinthian »

Ubbe skrev:Andréas du måste ha gillat matte i plugget :wink:
Haha, hade faktiskt ingen matte i plugget.. detta är ju bara enkel logik..
har haft en hel del problematik med Corvetter och däck- & fälgfrågor och vill inte att andra ska hamna i samma träsk.
Skriv svar