HpTuners är licencierad till ECU, årsmodell, alla årsmodeller typer av en modell osv.. Varje gång man byter ECU skall man synka ECU o BCM(eller hur det nu var..) VIN kan man byta som man vill, har inget med licens att göra. Man måste dock använda ett VIN som är matchat med rätt typ av ECU. Att köpa unlimited licens kostar en del...
Att börja skriva in förändringar på sin bil utan att veta vad man gör skulle jag undvika.. Motorn kan paja snabbt... Jag har HPTuners för 2000 samt 2003 samt Enhanced 1bar(per bil) o kan då SKRIVA i ECU:n på alla 2000 samt 2003 bilar. Att LÄSA(Logga) kan man göra på alla bilar som HpTuners stödjer.. Även om du sätter dig ned o läsa i 2mån varje kväll kommer du att göra generalfel iaf.. Tröskeln är hög men sedan släpper det något
Om någon köper en licens för en 2006 Corvette och jag hjälper till med att programmera - vem äger 2006 licensen sen ? Skall klubben köpa in en unlimited licens till Corvette för 100000(unlimited till alla typer av bilar kostar 100000USD) o sen förstör medlemmar sina bilar på löpande band ? Jag har läst alla GENIII o de flesta GENIV trådar på HPTuners forum i sådär 7år... Fortfarande massor att lära... Det är ingen (enkel) lek att mappa bilar korrekt, den som säger annorlunda har fel.
Nämn EN person i Sverige som har mappat Virtual VE i en GEN IV Corvette med "EQ <> VE" så bjuder jag på kaffe
För att sen mappa bilen, som ju är det viktigaste skälet att skaffa HpTuners, måste man ha en bredbandslambda. Ännu mer att hålla reda på.
Här en bra tråd som egentligen bara handlar om EN parameter, läs igenom den och känn på vad "mappa" handlar om

Den handlar om(bl.a) vad man kan göra för att förbättra tomgång på en bil med en kamaxel med overlap.
http://www.hptuners.com/forum/showthread.php?t=32510
Har uppfattat att Anders på VETTE.SE hjälper folk med småfixar som kräver HpTuners mest hela tiden, räcker inte det ? Att CCS skulle köpa in unlimited licenser till corvette för att medlemmarna skall kunna ändra däcksdiameter eller när fläktarna skall slås på verkar är ett tyngre projekt än vad det först verkar...