Varför unleaded fuel?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Varför unleaded fuel?

Inlägg av susanna113 »

Hejsan, undrar varför det står inne på bensinmätaren i bilen unleaded fuel only ? bilen från -78!
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Christian Larsson »

För att du inte ska köra blyad bensin i den. Knappast ett problem numera då det inte går att köpa blyad bensin på dagens mackar.

Är osäker på vilket år de kom men du har väl katalysatorer på bilen? Isåfall är det för att blyad bensin dödar katalysatorer.
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av susanna113 »

Han jag köpte den av hade blyersättningsmedel i den varje gång han tankade bilen, men det kanske är en annan sak?!
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

susanna113 skrev:Han jag köpte den av hade blyersättningsmedel i den varje gång han tankade bilen, men det kanske är en annan sak?!
Då va han nog lite överbeskyddande. Jag tror att efter -70(?) så körde jänkarna med blyfri soppa. Katalysatorn kom väll -74/75 tror jag?
Kasta inte bäver i trähus.
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Christian Larsson »

susanna113 skrev:Han jag köpte den av hade blyersättningsmedel i den varje gång han tankade bilen, men det kanske är en annan sak?!
Jag tror att katalysatorerna överlever blyersättning men inte riktig blyad soppa. Ersättningen skadar sällan men den kanske inte behövs till din bil.
Min är en 72a med mussetoppar och jag har hört att det är bäst att köra med blyersättning för att rädda ventiler/ventilsäten.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

om du har kvar katalysatorn på din bil och kör med blyersättningsmedel så kommer den att gå sönder ganska fort.
behöver ju inte sitta där så det gör inget om den är borta.
Bilen går bättre om du tar bort den också,den stryper ganska rejält
kanske motorn är utbytt i bilen till en äldre?
Så är det gjort med min bil det sitter en 327 från 67 i min.
Skriv svar