Sida 1 av 2

Problem med bromsar

Postat: lör mar 09, 2013 18:05
av winroth
Hej!

Har nu slut på idéer vad gäller mina bromsar på min corvette -74.
Jag köpte bilen för ca 13 månader sen, då hade den stått ca. 5 år i garage.
Jag köpte renoveringssats till alla 4a ok.
Bytte bromsslangar fram och bak. Samt rör bak.
Svarvade skivorna.
Luftade hela systemet och fick bra tryck i pedalen ett par mil.

Sen försvann trycket och jag anade att huvudbromscylindern hade gett upp och köpte då en ny som jag monterade dit.
Jag luftade systemet. Bytte även bromsservo. Därefter funkade det bra igen.
Efter en kort tids körning gick pedalen i mattan igen och jag köpte då en renoveringssats samt ytterligare en ny cylinder. Trodde att jag hade pumpat för hårt vid luftningen så packningarna vänt sig, men jag såg när jag skruvade isär HC att allt såg bra ut. Skruvade dock ändå dit den nya. Funkade bra.. i 30 mil..
Då försvann bromsarna igen och då tvingades jag köpa en tredje HC (befann mig 30 mil hemifrån så kunde inte skruva dit den renoverade) för fann inget annat som skulle kunna vara fel. Hade inget läckage någonstans. Inte i oken, inte cylindern eller vid bromsfördelaren nere vid ramen. Ingen olja syntes till. Fick aldrig till bromsarna helt innan vinterförvaring. Men nu är det snart dags att plocka ut pärlan igen..

Hur som helst, jag har luftat HC i skruvstäd innan montering på bilen. Även provat att luftat systemet baklänges och allt annat jag kunnat komma på.

Så vore tacksam om någon kunde hjälpa mig eller komma med något bra tips.
/ mvh erika

Re: Problem med bromsar

Postat: lör mar 09, 2013 19:33
av Smuggler
Hej,
Det enda du inte verkar ha bytt eller kollat är fördelningsventilen.
Den sitter i ett fäste på ramen nedanför huvudcylindern. Vet att den kan krångla ibland. Den innehåller en liten kolv som skall kunna röra sig fram och tillbaka. Har ingen aning om den kan ge dessa fenomen dock.
Mvh Daniel

Re: Problem med bromsar

Postat: lör mar 09, 2013 19:35
av Kjell.Magnusson
Hejs

Har du spel mellan bromspedal/servo och huvudbromscylinder?

Re: Problem med bromsar

Postat: lör mar 09, 2013 19:47
av winroth
Smuggler skrev:Hej,
Det enda du inte verkar ha bytt eller kollat är fördelningsventilen.
Den sitter i ett fäste på ramen nedanför huvudcylindern. Vet att den kan krångla ibland. Den innehåller en liten kolv som skall kunna röra sig fram och tillbaka. Har ingen aning om den kan ge dessa fenomen dock.
Mvh Daniel

Okej, den ska väl fördela bromstrycket? Då borde väl det inte komma luft både fram och bak om den har hängt sig? Eller tänker jag fel? Ska försöka kolla upp detta. Tack så mycket för tipset!

Tänkte på det med fördelningsventilen, kan det vara så att det blir för varmt där nere så att bromsvätskan kokar och det bildas kondens?
Har olindade keramiska headers.

Bild

magnum skrev:Hejs

Har du spel mellan bromspedal/servo och huvudbromscylinder?

Ja det funkar, jag mätte upp det när jag bytte HC för tredje gången. Kommer dock väl ej ihåg hur mycket spelet ska vara nu på rak arm. Men det har jag kollat. Tack så mycket för tipset ändå.

Re: Problem med bromsar

Postat: lör mar 09, 2013 20:20
av Kjell.Magnusson
Hejs

Hur kändes pedalen sist bromsarna funkade? Inget pumpande?
Går kolven i hc helt tillbaks utan kärvande?
Helt 100 på att det inte läcker ut vätska någonstans?
Gamla bromsar kräver gammal modig bromsvätska, inget nytt för bra skit!
Det här måste fixas på något sätt så du kan vara med på oldies träffen den 1/6!

Re: Problem med bromsar

Postat: lör mar 09, 2013 20:40
av winroth
magnum skrev:Hejs

Hur kändes pedalen sist bromsarna funkade? Inget pumpande?
Går kolven i hc helt tillbaks utan kärvande?
Helt 100 på att det inte läcker ut vätska någonstans?
Gamla bromsar kräver gammal modig bromsvätska, inget nytt för bra skit!
Det här måste fixas på något sätt så du kan vara med på oldies träffen den 1/6!
HC är i sin ordning., inget kärvade sist iallafall.
Den bara försvann och gick i botten, luftade om systemet då blev det en gnutta bättre. Men är fortfarande riktigt dåligt.
Det hjälper inte att pumpa. Sist när bromsarna försvann fick jag motorbromsa med växelspaken. Jätte konstigt att de kan funka felfritt 30 mil sen helt plötsligt försvinner all bromsverkan.
Ganska oroväckande och man är glad att man inte råkat ut för olyckor.
Känner att jag måste ha det helt i ordning innan jag ger mig ut i trafiken igen för min egen och andras säkerhet.
Jag har använt mig av DOT 4. Jag håller tummarna att jag får fram en lösning snart! :)

Re: Problem med bromsar

Postat: lör mar 09, 2013 20:46
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag menar: Hur kändes pedalen när du bromsade (när bromsarna funkade sist) om den vibrerade eller hoppade upp & ner när du tryckte på den? Dot 4 måste vara ok vad jag vet...

Re: Problem med bromsar

Postat: lör mar 09, 2013 20:55
av winroth
magnum skrev:Hejs

Jag menar: Hur kändes pedalen när du bromsade (när bromsarna funkade sist) om den vibrerade eller hoppade upp & ner när du tryckte på den? Dot 4 måste vara ok vad jag vet...

När de väl har funkat har det funkat kanonbra. Inte vart svampig eller något sådant. Tagit stumt och bra sen helt plötsligt försvinner det, därav att jag kanske börja ana att det kanske är bromsvätskan som kokar? :?

Re: Problem med bromsar

Postat: lör mar 09, 2013 21:01
av Kjell.Magnusson
Hejs

Gör ett försök med att linda headersarna! Det kanske lönar sig! Finns/fanns lindor på Biltema!

Re: Problem med bromsar

Postat: lör mar 09, 2013 21:12
av Bred
Kanske lite dum fråga, men kollade du att skivorna är raka efter svarvningen? Har man minsta slag i skivorna finns risk att man suger in luft i oken.

Re: Problem med bromsar

Postat: lör mar 09, 2013 21:23
av Smuggler
Bred skrev:Kanske lite dum fråga, men kollade du att skivorna är raka efter svarvningen? Har man minsta slag i skivorna finns risk att man suger in luft i oken.
Som bred säger är detta mycket bra att kolla. Även om de är nya skivor eller nysvarvade så är det ingen garanti att de är raka. Känt fenomen att c3är mycket känsliga för kastande skivor.
Enkelt att kolla med en indikatorklocka med 0, 01mm gradering.

Re: Problem med bromsar

Postat: lör mar 09, 2013 21:35
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag det var lite det jag menade, precis det som Bred & Smuggler skriver om! Med hur pedalen kändes!
Har du fjädrarna kvar i oken så finns stor risk att det pumpas in luft i systemet när kolvarna i oken far ut och in någon hundradel!

Re: Problem med bromsar

Postat: lör mar 09, 2013 22:10
av Smuggler
Skulle det visa sig att skivorna kastar kan man schimsa in dom mot spindlarna med tunna schims som går att få tag i hos välsorterade järnhandlare. Schimsen finns i olika tjocklekar ned till ca 0, 02mm. Detta kan man göra under förutsättning att skivorna är skruvade mot spindlarna och inte nitade.

Re: Problem med bromsar

Postat: sön mar 10, 2013 11:58
av Ricky
Man brukar påstå att man MÅSTE mäta in skivorna med micrometer/indikatorkocka om man bytt.

Shimsa där/om nödvändigt.

Om det är det är det som är ditt problem kan jag tyvärr inte svara på.

Hur är det med bromsoken?
Har du låtit dom hänga lösa utan att stoppa kolvarna från att åka ut med tex en träkloss?

Re: Problem med bromsar

Postat: sön mar 10, 2013 11:59
av Ricky
magnum skrev: Gamla bromsar kräver gammal modig bromsvätska, inget nytt för bra skit!
Vad menar du egentligen med detta påstående?

Re: Problem med bromsar

Postat: sön mar 10, 2013 19:52
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky

Ett litet citat från Wikipedia: "DOT 4 är också glykolbaserad men med andra tillsatser såsom boratestrar. Är normen för Europa och är prestandamässigt mycket bättre än DOT 3 avseende kokpunkt men är också aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar"
Detta hände mej med en 1971 Opel Commodore GS/E coupe, jag fick byta allt av gummi i bromssystemet!
Det var vad mitt påstående var grundat på!

Re: Problem med bromsar

Postat: sön mar 10, 2013 20:27
av Mr. Beam
Håller på med exakt samma skit just nu och måste packa om hela systemet! Åtta år höll O-ringarna till kolvarna i oken innan det började läcka. Skumt, gummit hade "smetats" fast på loppen.

Tror du har problemet ute vid oken.
Jag köpte renoveringssats till alla 4a ok.
Vilken typ ? O-ringat? Är oken fodrade med rostfritt?
Om inte - hur såg loppen ut? Behövs inte mycket pitting innan det börjar läcka in luft.

Hade inget läckage någonstans. Inte i oken, inte cylindern eller vid bromsfördelaren nere vid ramen
Ändrades nivån i någon av behållarna i MC:n? Kan även höjas i någon om du har internt läckage..


/ Mr. Beam

Re: Problem med bromsar

Postat: mån mar 11, 2013 9:11
av Ricky
magnum skrev:Hejs Ricky

Ett litet citat från Wikipedia: "DOT 4 är också glykolbaserad men med andra tillsatser såsom boratestrar. Är normen för Europa och är prestandamässigt mycket bättre än DOT 3 avseende kokpunkt men är också aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar"
Detta hände mej med en 1971 Opel Commodore GS/E coupe, jag fick byta allt av gummi i bromssystemet!
Det var vad mitt påstående var grundat på!
Aha. :)

Jag har inte läst upp mig på alla detaljer men har kört DOT4 under flera år på min bil utan problem.

Dock var bromsoken bytta då jag köpte bilen och har rostfria kolvar, möjligen har de då kanske även en modernare klassning på o-ringarna..?
Har ej heller haft några problem med huvudcylinder eller bromsreduceringsventilen.

Som sagt har jag inte haft ett enda problem, verka ju om man läser på forumet (andra forum) som jag haft lyckan och glädjen av att ha det mest problemfria bromsarna på min C3.

Det enda som hänt var att jag hadde en lite luftblåsa i ett av de bakre oken under KM 2012, men den luftades enkelt ut. :)

Ser man på temperaturtåligheten är det annars bara DOT4 som gäller om man ska man köra det minsta offensivt. :)

Re: Problem med bromsar

Postat: tor mar 14, 2013 19:58
av winroth
Tack för alla svar. Schysst att ni försöker hjälpa mig.
Tänkte börja med att kolla så mina bromsskivor är OK.
Sedan tänkte jag ge mig på alla ok igen...

En liten fråga, är det bara kolvarna som är rostfria eller kan man även fodra oken med rostfritt?
För jag har fortfarande aluminiumkolvarna i mina med fjädrarna bakom. Ska jag strunta i fjädrarna helt då?
Synd att man inte var så påläst när man renoverade oken för 1 år sen :roll:

Och o-rings packningarna är bättre än "de vanliga" då alltså?!
Var köper man packningar och kolvar smidigast till bäst pris? :)

mvh erika

Re: Problem med bromsar

Postat: tor mar 14, 2013 20:56
av Smuggler
Hej
Kolvarna är i alu. Det är fodren som är rostfria och pressade i oken. Fjädrar har nog diskuterats till leda genom åren och jag kommer att behålla mina. Fick nämligen riva båda mina fram ok ikväll då de läckte olja vid luftningen... Ändå är det nästan nya o-rings ok. Tröstlöst...

Re: Problem med bromsar

Postat: fre mar 15, 2013 8:30
av Don Tomaso

Re: Problem med bromsar

Postat: fre mar 15, 2013 9:38
av Hejdarn
Jag skulle sätta bromspedalen i spänn och se om den har sjunkit efter några timmar. Då ser du om du har ett litet läckage.

Re: Problem med bromsar

Postat: mån maj 27, 2013 19:29
av winroth
Efter ett par månader i garaget har jag nu äntligen tid till att sätta mig här igen..med lite fler frågor..
Började som sagt med att kolla så mina skivor var raka, och det var ok.

Sen påbörjades tokmeket inför sommaren.
Eftersom att jag inte hade bestämt mig än för vad jag ville göra med bromsarna
så började jag fixa med annat.

Ca 4 dagar innan Vetlanda och permiärrundan
för i år så sa det pang och båda oken fram började läcka.
Fick tag i renoveringssats och fixade till oken och kom iväg tillslut. Körde
på de bromsarna felfritt fram till i lördags 25/5, men mitt i cruisingkön i
Hässleholm på powermeet så känner jag hur pedalen helt plötsligt går rätt
i botten så jag slänger i handbromsen och far ut, då läcker det bromsvätska
vänster fram, och inte så lite.

Kan tillägga att det var riktigt varmt i motorrummet, trots att jag flertal gånger
lämnat kön och kört ut på landsväg samt stängt av bilen.
Huvudbromscylindern var riktigt varm, den gick inte att ta i. Tror ni att det kan
vara så att bromsvätskan börjat koka? Och att grejerna helt enkelt inte pallar värmen?
Har pratat med flera bilkunniga om detta redan förra sommaren men det tycker att det
verkar osannolikt.. Men då jag inte är mer än snart 22, så stannar min erfarenhet här
vad gäller kokande bromsvätskor. Vet inte vad jag ska tro. :roll:

Jag har nu även bestämt mig för att köpa någon typ av eftermarknads-kit, jag är trött
på dessa bromsok redan och känner att det inte är värt mer besvär eller att försöka
renovera med o-ring och byta till rostfria insatser. Vad har ni för tips och idéer?
Wilwood är det jag känner till. Finns det något annat hyffsat? Förslag mottages tacksamt :)

tack på förhand!
mvh erika :)

Re: Problem med bromsar

Postat: mån maj 27, 2013 22:50
av Mr. Beam
Otur med bromsarna.
SSBC har också eftermarknadsbromsar till C3orna. http://ssbrakes.com/

/Mr. Beam

Re: Problem med bromsar

Postat: mån maj 27, 2013 22:54
av StingrayRacing
Hej,

Har inte så mycket tips egentligen här, men kan konstatera att det funkar med helt vanliga ok med rostfria insatser och standard "läpp" seals inkl original fjädrar bakom. Renoverade mina med biltemas lamellrondeller, typ dessa: http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-K ... -st-20880/
De jag hittade då passade precis i hålen på oken och körde i ½-fart medans de fick spinna ända ur för att inte få axiella "repor". Låter kanske lite yxigt och rått, men har hållit helt tät i 8-10 år nu.

Har mitt fördelningsblock ca 3-4 cm ifrån olindade headers (bigblockare). Har inte haft problem med bromsbortfall. Kör med DOT4.
Enligt denna (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska) ska du upp i 155 grader (med 3% fukt), så det låter rätt osannolikt att det är det problemmet.
Du kan inte låna en lasertermometer av nån och mäta? Finns billiga som jag tycker duger för enklare felsökning...

DOT5 (Silikon) ska man hålla sig ifrån.

Hoppas du får stil på det, innan det händer nåt.

//Lasse

Re: Problem med bromsar

Postat: tis jun 04, 2013 18:21
av winroth
Tack för ert tips.
Jag har kikat runt lite och det lutar åt dessa just nu http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... -1982.html . Vad tror ni??

Mvh erika :D

Re: Problem med bromsar

Postat: tis jun 04, 2013 20:40
av Turbojet
Nu är jag lite gammalmodig som vanligt :)
Men jag har honat gamla bromsok utan rostfria insatser och
bytt till nya läpptätnigar och sedan åkt i åratal utan
problem, men jag kanske har haft tur?
(flera gånger)
Pär

Re: Problem med bromsar

Postat: fre jun 07, 2013 16:32
av PercyBerg
Detta är vad som står i min Corvettebibel om konstiga bekymmer med bromsarna på C3:or. Behöver ju inte stämma på din eller att det kanske redan har besvarats.

Lycka till
Percy

http://s1067.photobucket.com/user/percy ... sort=3&o=0

http://s1067.photobucket.com/user/percy ... 2144552131

Re: Problem med bromsar

Postat: mån aug 12, 2013 14:00
av winroth
Tack snälla ni för alla tips jag fått av er. :)
Jag beställde iallafall tillslut Wilwood ok och det funkar klockrent nu. Aldrig haft bättre bromsar. Weehu!

mvh :D

Re: Problem med bromsar

Postat: mån aug 12, 2013 16:07
av Kjell.Magnusson
Hejs

Så BRA :D
Nu kan du/ni vara med på oldiesträffarna!