Växla rätt?
Moderator: ornet
Växla rätt?
Vad är bäst när man ska växla ner?kolla klippethttp://youtu.be/KdUe4VGHK2M Han gasar till lite när han växlar ner,är det det som kallas för tå och häl? De flesta gör inte det har jag sätt! Nybörjare Ubbe undrar:)
Re: Växla rätt?
Spänstig chaffis å ligga i ! 
Det är en bra teknik för att hålla varvet uppe på maskinen då man släpper upp kopplingen och motorbromsar.
Växlar man ner och släpper upp kopplingen med motorn på lågt varv så låser man bakhjulen och det sladdar redan innan kurvan.
//Ricky (också amatör).

Det är en bra teknik för att hålla varvet uppe på maskinen då man släpper upp kopplingen och motorbromsar.
Växlar man ner och släpper upp kopplingen med motorn på lågt varv så låser man bakhjulen och det sladdar redan innan kurvan.

//Ricky (också amatör).
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Växla rätt?
Så här kör jag alla bilar sedan jag tog körkort o det är lika naturligt att bromsa med halva foten som att andas
http://youtu.be/lw2IR7JMMFU
Det är också viktigt med rätt pedaler. Jag kör med kopplings och bromspedal med mycket hög friktion, finns bra eftermarknadsprodukter, de funkar lika bra med blöta skor till skillnad från orginal ! Och gaspedalen kan med fördel vara slät.

http://youtu.be/lw2IR7JMMFU
Det är också viktigt med rätt pedaler. Jag kör med kopplings och bromspedal med mycket hög friktion, finns bra eftermarknadsprodukter, de funkar lika bra med blöta skor till skillnad från orginal ! Och gaspedalen kan med fördel vara slät.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Växla rätt?
Jag har också kört så där men inte med den tekniken:) .Det är mycket man ska lära sig när vetten ska tas fram:) Varför kör inte alla så med corvetten på banan?/Ubbe som lär sig 

Re: Växla rätt?
Är det skillnad mellan olika växel låder?kolla härUbbe skrev:<null>
Re: Växla rätt?
http://youtu.be/FjLl-OzpYLM. Är kör man inte med tå och häl teknik eller? Är det skillnad när det är Differentialväxel?Ubbe skrev:<null>
Re: Växla rätt?
Nä jag kör så med min v70 o frugans focus o alla andra bilar... En folkabuss kräver lite mer
På Vissa bilar sitter pedalerna tokigt på men de flesta är ok, sånt kollar man alltid när man byter tjänstebil ! Man växlar ned medans man bromsar o kan samtidigt ge mellangas, så att man inte bromsar med kopplingen utan med bromsarna..
Videon jag la en länk till stämmer exakt. Räserförarna använder en något annorlunda teknik.

Videon jag la en länk till stämmer exakt. Räserförarna använder en något annorlunda teknik.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Växla rätt?
Tack Bengt och RIcky:) man blir klokare för varje gång man ställer frågor på forumet:) NU vill inte min fru att jag ska surfar merBengt skrev:<null>


Re: Växla rätt?
Nä man får väl vika ned sig o kolla på Let's Dance....
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Växla rätt?
I den sista filmen kör man om jag förstått rätt "dog box" låda.
Då blir det en lite annan grej jämfört med våra helsynkade standardskurna lådor.
Då blir det en lite annan grej jämfört med våra helsynkade standardskurna lådor.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Växla rätt?
nae, tillgasningen är för att hålla varvet uppe så att man inte får ex wheel-hops vid nedväxlingar.. nyare bilar sköter det automagiskt.
heel-toe är när man har hälen på gaspedalen och tårna på bromspedalen och använder båda på samma fot... svårt på gatbilar då pedalstället är fäst i överkant, på racebilar är ju pedalstället fäst i nederkant.
heel-toe är när man har hälen på gaspedalen och tårna på bromspedalen och använder båda på samma fot... svårt på gatbilar då pedalstället är fäst i överkant, på racebilar är ju pedalstället fäst i nederkant.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Växla rätt?
Nu har jag inte kollat filmerna men på osynkade racelådor med koppling så kan växeln bara gå i vid rätt varvtal och eftersom varvet faller vid koppling så behöver du blippa gasen för att hålla dig i rätt varvtalsområde. Som Corinthian skriver så behöver du också matcha varvet på nedväxling.
Moderna räcebilar har ingen koppling om inte reglementet kräver det (serien ska sälja standardbilar) och då är det vänsterbroms och högergas som gäller.
På synkade lådor som du har i Vettarna så behöver du bara blippa på nedväxling för att undvika låsning av bakhjulen, alternativt växla snabbare = mindre varvtalstapp.
I min erfarenhet om du är glad amatör så har du mycket mer varvtid att hämta på att växla lungt i god tid och bromsa in tidigt till böj och koncentrera dig mer på att ha rätt spårval. träffa apex och gå tidigt på gas än att överkomplicera den mekaniska inlärningen i kurvan.
Det är inget svårt att lära sig vänsterbromsning eller tå/häl eller mellangas. Det är bara träning och det kan du gott göra i din vanliga bil.
Tänk på att ha lite fritt omkring dig innan du börjar eftersom vänsterfoten inte har någon koordination i början.
(Sitter pedalerna åt helvete så kommer inte tå/häl funka något bra.)
Moderna räcebilar har ingen koppling om inte reglementet kräver det (serien ska sälja standardbilar) och då är det vänsterbroms och högergas som gäller.
På synkade lådor som du har i Vettarna så behöver du bara blippa på nedväxling för att undvika låsning av bakhjulen, alternativt växla snabbare = mindre varvtalstapp.
I min erfarenhet om du är glad amatör så har du mycket mer varvtid att hämta på att växla lungt i god tid och bromsa in tidigt till böj och koncentrera dig mer på att ha rätt spårval. träffa apex och gå tidigt på gas än att överkomplicera den mekaniska inlärningen i kurvan.
Det är inget svårt att lära sig vänsterbromsning eller tå/häl eller mellangas. Det är bara träning och det kan du gott göra i din vanliga bil.
Tänk på att ha lite fritt omkring dig innan du börjar eftersom vänsterfoten inte har någon koordination i början.

(Sitter pedalerna åt helvete så kommer inte tå/häl funka något bra.)
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Växla rätt?
Har varit ute och provat i audin men det var sjukt svårt att utföra med st 44,1/2 och när man inte har utrymme

Det är som Hejdarn skriver!Det är nog bättre att hitta bra spår val i början och koncentrera sig på dom andra bilarna på banan
En glad amatör/ Ubbe


Det är som Hejdarn skriver!Det är nog bättre att hitta bra spår val i början och koncentrera sig på dom andra bilarna på banan

En glad amatör/ Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Växla rätt?
Ja måste erkänna att man som nybörjare mest bör tänka på att bara köra mjukt och kontrollerat, lära känna sin egen bil och ligga "rätt" på banan, dvs hålla bra spår och träna bromspunkter.
Börjar man i den änden så kommer den ökade farten med bibehållen kontroll efter hand och vartefter man får in "känslan" så kommer önskan om att pröva andra teorier i praktiken.
Min uppfattning är att de förarutbildningar som klubben arrangerar själva och tillsammans med Procedual Racing ger otroligt mycket för oss nybörjare.
Bara det att få en van förare i passagerarsätet som ger input under några varv ger otroligt mycket och man lär sig betydligt snabbare än om än man själv ska plöja runt i sitt eget ofta lite avtrubbade "bekvämlighets tempo".
Jag har själv tävlat med motorcykel (Enduro) under många år och man tyckte att man gjorde ganska bra ifrån sig men efter att ha deltagit på ett 2-dagars Enduro seminarium med bla Anders Ericsson (dåtida världsmästare) släppte det rejält och man flyttade från att kämpa om 10:e platsen till att ofta ligga bland dom 5 bästa.
Detta efter att i 10-12 år ha plöjt runt och tränat på egen hand..
Det första jag gjorde då jag efterhand skaffade landsvägshoj (nåja) var att åka på kurser på Sviestad och Gelleråsen vilket resulterade i att man till slut fick rätt hygglig stil på åkandet även på den hojen.
Nu återstår bara att lära sig köra bilen..
Ska du tex till Malmby och prova konbana så tveka inte att fråga någon erfaren snabb förare om att få åka med en repa, eller att de åker med DIG en repa i din bil, man kan ju aldrig få mer än ett nej..
Börjar man i den änden så kommer den ökade farten med bibehållen kontroll efter hand och vartefter man får in "känslan" så kommer önskan om att pröva andra teorier i praktiken.
Min uppfattning är att de förarutbildningar som klubben arrangerar själva och tillsammans med Procedual Racing ger otroligt mycket för oss nybörjare.
Bara det att få en van förare i passagerarsätet som ger input under några varv ger otroligt mycket och man lär sig betydligt snabbare än om än man själv ska plöja runt i sitt eget ofta lite avtrubbade "bekvämlighets tempo".

Jag har själv tävlat med motorcykel (Enduro) under många år och man tyckte att man gjorde ganska bra ifrån sig men efter att ha deltagit på ett 2-dagars Enduro seminarium med bla Anders Ericsson (dåtida världsmästare) släppte det rejält och man flyttade från att kämpa om 10:e platsen till att ofta ligga bland dom 5 bästa.

Detta efter att i 10-12 år ha plöjt runt och tränat på egen hand..
Det första jag gjorde då jag efterhand skaffade landsvägshoj (nåja) var att åka på kurser på Sviestad och Gelleråsen vilket resulterade i att man till slut fick rätt hygglig stil på åkandet även på den hojen.

Nu återstår bara att lära sig köra bilen..

Ska du tex till Malmby och prova konbana så tveka inte att fråga någon erfaren snabb förare om att få åka med en repa, eller att de åker med DIG en repa i din bil, man kan ju aldrig få mer än ett nej..

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Växla rätt?
Hej! Jag har anmält mig till flera kurser och har tagit racing licens i höstas.
Har fått åka med förare på Mantorp och Mats på superstage. (Mats som ska ta Affes 1- plats kanske iår
)
Jag har ju ingen erfarenhet alls om racing, men ska försöka lära mig
Det ska bli ett lärorikt år hoppas jag
Mvh Ubbe
ps Hoppas att fler nya och gamla medlemmar vill köra bil
Har fått åka med förare på Mantorp och Mats på superstage. (Mats som ska ta Affes 1- plats kanske iår

Jag har ju ingen erfarenhet alls om racing, men ska försöka lära mig

Det ska bli ett lärorikt år hoppas jag

Mvh Ubbe
ps Hoppas att fler nya och gamla medlemmar vill köra bil

3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Växla rätt?
Hoppas vi får tillfälle att träffas på banorna i sommar Ubbe. 

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Växla rätt?
Detsamma Ricky ! I år blir det trackday och utbildningRicky skrev:<null>

Re: Växla rätt?
Nej jag har inte gjort det ännu men det börjar väl bli dags snart. 

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Växla rätt?
Hej! Snart får man väl skaffa ett racing spel om inte snön försvinner
Vilka grejor det finns om man vill sitta inne i sommar och träna på häl och tå teknik
http://www.youtube.com/watch?v=sZ_I3DTrEjc

Vilka grejor det finns om man vill sitta inne i sommar och träna på häl och tå teknik

3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Växla rätt?
Haha Ubbe, vart fick du det ifrån. Det kommer inte att hända.(Mats som ska ta Affes 1- plats kanske iår)

Ex C5 Z06 2002
Re: Växla rätt?
[quote="mse"][/quote]
Mats! Kanske inte nu när du ska köra med vanliga gatdäck:)
Du har ett nytt hot "Hejdarn" som verkar hungrig på 1- platsen .
Mats! Kanske inte nu när du ska köra med vanliga gatdäck:)


Re: Växla rätt?
Jag tycker det är bättre att vara älskareHejdarn skrev:Forumet påstår dessutom att jag är Corvetteexpert så vad kan gå fel?

Det är underligt att det står 2004 på mig när det här blir min tredje sommar med klubben

Jag har hört att man bara får skriva 2000 inlägg, efter det måste man lämna forumet

Min fru vill, max 1000 inlägg, så nu måste jag spara

:
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8