Sida 1 av 1

Hur hantera oseriös firma?

Postat: ons apr 03, 2013 22:37
av peter.holm
Detta är väl mer en juridisk fråga kanske...

Köpte en ny huv till min C3:a från en tillverkare långt norrut i vårt avlånga land med en ganska kass passform. Företaget tipsade om att man kunde värma huven med värmepistol för att rikta upp huven men det hände ingenting när jag försökte med detta.

För att göra historien kort meddelade företaget att jag skulle emballera huven och skicka den med bussgods upp till dem så skulle de återbetala mina pengar.

Jag gjorde som de sa och de tog emot huven men nu vägrar de att återbetala några pengar. De har mao både mina pengar och huven :?

Vad har man för rättigheter att få företaget att fullfölja löftet om återbetalning?

Peter

Re: Hur hantera oseriös firma?

Postat: tor apr 04, 2013 9:29
av Hejdarn
Ojdå. Jag skulle göra polisanmälan och prata med konsumentverket fast i tvärtom ordning.

Re: Hur hantera oseriös firma?

Postat: tor apr 04, 2013 9:36
av Smuggler
Ja, konsumentverket eller en konsumentombudsman, ARN, och som sista utväg polisanmälan.

Re: Hur hantera oseriös firma?

Postat: tor apr 04, 2013 10:15
av Lasse Spånga
Tyvärr kan det ta upp till ett år innan ARN titar på ärendet och deras beslut är bara en rekomendation inte tvingande, finns tyvärr flera exempel på företag som ignorerat en rekomendation från ARN.

Re: Hur hantera oseriös firma?

Postat: tor apr 04, 2013 11:42
av Jake
Avlägga ett besök personligen på firman

Re: Hur hantera oseriös firma?

Postat: tor apr 04, 2013 12:27
av Hejdarn
Be någon i klubben som bor nära åka förbi. 8)

Re: Hur hantera oseriös firma?

Postat: tor apr 04, 2013 13:16
av peter.holm
Bra input här. Tror jag skippar att åka till Kalix för detta, är egentligen inte pengen som styr det hela heller. Iom att huven var såpass kass insåg jag direkt att snålheten återigen bedragit visheten, gör om, gör rätt.

Tycker dock att det kan vara av vikt att ändå anmäla till typ ARN så de kan se historiken över hur företagen sköter sig. Kan man sedan få tillbaka pengarna får man se det som en bonus.

Polisanmälan, vad skulle man kunna hävda här?

Peter

Re: Hur hantera oseriös firma?

Postat: tor apr 04, 2013 14:03
av Peter Anjou
Hejsan !

Lägg ut namn o nummer till firman här på Forumet, så inte fler går
på samma nit ! Kan man inte sköta sig så är det bara rätt att andra
får reda på det oxå ! Så att inte flera blir behandlade på samma sätt !!

Re: Hur hantera oseriös firma?

Postat: tor apr 04, 2013 14:11
av peter.holm
För de som följt min projekttråd är det ingen hemlighet att jag köpte huven från RP Glasfiber i Kalix.

Peter

Re: Hur hantera oseriös firma?

Postat: tor apr 04, 2013 15:20
av Lars J
peter.holm skrev:Bra input här. Tror jag skippar att åka till Kalix för detta, är egentligen inte pengen som styr det hela heller. Iom att huven var såpass kass insåg jag direkt att snålheten återigen bedragit visheten, gör om, gör rätt.

Tycker dock att det kan vara av vikt att ändå anmäla till typ ARN så de kan se historiken över hur företagen sköter sig. Kan man sedan få tillbaka pengarna får man se det som en bonus.

Polisanmälan, vad skulle man kunna hävda här?

Peter
Polisanmälan ger inte ett dugg! Konsumenttvist är inte av intresse för polisen. Är det skojare så får du nog svårt att få tillbaka dina pengar. Lite insändare i olika forum där man kan tänka sig att firman får en del kunder ifrån kan kanske göra att de vaknar till! Lycka till!

/Lars/

Re: Hur hantera oseriös firma?

Postat: tor apr 04, 2013 16:48
av Lasse Spånga
Tydligen är det eventuellt på gång i framtiden att ARNs beslut ska bli tvingande.

Re: Hur hantera oseriös firma?

Postat: fre apr 05, 2013 10:36
av Lars J
Lasse Spånga skrev:Tydligen är det eventuellt på gång i framtiden att ARNs beslut ska bli tvingande.
Det hjälper tyvärr inte mot oseriösa företag. Ofta har de inga tillgångar, ibland flera konkurser bakom sig, hus och bil m,m står på hustrun :(

/Lars/

Re: Hur hantera oseriös firma?

Postat: mån apr 08, 2013 22:09
av Hot Rod
peter.holm skrev:Företaget tipsade om att man kunde värma huven med värmepistol för att rikta upp huven men det hände ingenting när jag försökte med detta.
Låter som en riktig tomtefirma... Härdplaster kan inte värmas och formas, det funkar bara på termoplaster.
Jag skulle ringa och maila dagligen, till slut kanske de ledsnar och betalar...
Bra att du skriver om detta här på forumet :x

Re: Hur hantera oseriös firma?

Postat: tis apr 09, 2013 8:58
av Ricky
Tyvärr är passformen ofta dålig på glasfiberdetaljer och min uppfattning är att nästan ingenting är "direct fit", vare sig det levereras av Ecklers eller någon annan firma.

Då man plastar (bygger) en huv i glasfiber är det otroligt viktigt att formen är bra, rak och korrekt.
Lika viktigt är det ytterskalet och ramen sammanfogas korrekt.

Då den "leverans färdiga" huven är klar väntar många timmars tillpassning till just DIN bil.

Våra bilar har faktiskt ganska (ibland väldigt) stora variationer både i ram och kaross.

Grejerna måste helt enkelt anpassas för bilen.

Själv fick jag ett ryck i vintras och skaffade mig en lång huv (1973) för att reducera behovet av torkarluckan.

Huven var en helt komplett och fabrikstillverkad 1973:a huv och polarn som jag köpte den av hade jobbat en hel del med att tillpassa den till sin 69:a coupe.
Passformen på 69:an var perfekt.

Då jag monterade huven på min bil var inte en siffra rätt.. Stora glipor på sidorna, v-et i framkant passade inte, huvens välvning var fel mot mina skärmar osv, osv.

Jag gav helt enkelt upp pga tidsbrist och behåll min orginalhuv i stället.

//Ricky.

Re: Hur hantera oseriös firma?

Postat: tis apr 09, 2013 9:12
av peter.holm
Jag gjorde samma sak, insåg att det skulle bli alldeles för mycket arbete med att få till huven. Tillverkaren ville dock ha feedback på hur den slutligen passade och när jag visade med bilder hur den passade erbjöd sig de att ta tillbaka huven och återbetala pengarna. Tyvärr uppfyllde de bara det första...

Peter

Re: Hur hantera oseriös firma?

Postat: sön apr 14, 2013 20:12
av johanlu
Köpte min L88 huv i från Ecklers och den hade mkt bra passform.