Sida 1 av 2

mussetoppar??

Postat: tis sep 28, 2004 8:55
av Adam A
vad jag förstått så ser man om man har musse toppar genom att det ska va ett par musse pigg öron fram på topparna??

exakt hur ser öronen ut isåfall? är det ett gjut tryck av exakta öron eller är det mer 2 halvmånar som liknar musseöron???

kanske va en jävla dum fråga men men.....

/Adam

Postat: tis sep 28, 2004 9:46
av Erik
Det är väl framförallt för att ventilurtagen liknar ett par musseöron, d.v.s. att urgröpningarna för ventilerna är lite specialaanpassade och oftast lite större för att gasflödet runt dem skall bli bättre.

Såvitt jag vet så är det bara den typen av toppar som kallas för mussetoppar, men jag kan ha missuppfattat det. Det kanske är just den där optimala modellen av ett visst märke som alla letar efter som kallas det. Kanske inte skall orda för mycket om man inte är säker...

Postat: tis sep 28, 2004 9:55
av M Nordin
Hej,

"gjutmärket" skall se ut som en tjock linje eller rektangel med en halvmåne ovanpå i var ände av vad jag kommer ihåg från från Vizard's bok om CSB toppar... Kanske inte så klart, finns säkert ngn bild på nätet. Bra på sin tid men det är 40 år sedan...

MVH

MN

Postat: tis sep 28, 2004 10:02
av Erik
Jahapp. Då har man lärt sig något nytt. Hittade denna guide över toppar till small blocks. Kanske är av intresse. Antar att det är de där gjutmärket kallas för "camel humps".

http://www.angelfire.com/tx5/randysresu ... guide.html

Postat: tis sep 28, 2004 11:50
av Adam A
nordin: detta känner jag igen lite från bilen! kan du försöka specifiera din förklaring lite till om det är möjligt?

Postat: tis sep 28, 2004 12:41
av M Nordin
Adam: Kolla Eriks länk ovan och de som är märkta camel humps (har även läst att de kallas double humps). De är på kortsidorna av topparna de sitter.

MVH

MN

Postat: tis sep 28, 2004 15:32
av Adam A
ahh va bra den sidan funka nog inte förut då för jag fick inte upp dom bilderna!! tack:)

Postat: tis sep 28, 2004 16:44
av Adam A
tycker inte det liknra nån av dom direkt men skulle det va nån skulle det nog va H -small camel humps..... kan d stämma tro?

Postat: ons sep 29, 2004 8:05
av M Nordin
Finns ju även gjutnummer att kolla men då måste du lyfta av en ventilkåpa.

MVH

MN

Postat: ons sep 29, 2004 10:21
av Adam A
ska kolla det gjutnr:et när jag kommer upp till bilen sen.

tack!

Postat: ons sep 29, 2004 22:23
av eriksson
En mussetopp ser nästan ut som E på länken, fast det ska vara rundningar istället för rutor!

såhär.
Bild

Postat: tor sep 30, 2004 6:33
av frisk
Du får nog spänna remmen Eriksson! :lol:

Postat: tor sep 30, 2004 23:46
av eriksson
ja, den verkar hänga lite slak.. hade jag bara fått min fina billetvevaxel så.. =)

Postat: mån jun 13, 2005 23:11
av Stingray
Tydligare går inte att göra


Bild

Postat: tis jun 14, 2005 12:54
av Nexxus
Så vad är det som gör ett par "Musse toppar" så speciella då???

Enligt lista på http://www.stingray.nu/se/index.htm?/ti ... ing_se.htm, så har jag:

3932441 350 69-70 76cc, 161/65cc port volumes

Vad är det som skiljer dessa från tex:
3917291 302,327,350 67-68 "Camel Hump" head, 161/65cc port volumes

Varför är alltså just dessa musse öron så speciella? :)

Postat: tis jun 14, 2005 13:06
av 2QIK4U
bra flöde stora ventiler.
I USA heter det Fuelie heads.alt camel hump ehads,,,Musse pigg är en svensk beteckning..
Förvånad att det kan skrivas så mkt om ett gjutmärke
mvh R

Postat: tis jun 14, 2005 15:24
av Nexxus
Fast såpass jag kan utläsa av listan, så har jag ju samma värden som ett med "Mussetoppar/camel humps", så jag ser inte vari skillnaden skulle ligga.
Du menar alltså att finns det inga runda öron på toppen, så har man kasst flöde och små ventiler? Det har jag svårt att tro... :shock:

Postat: tis jun 14, 2005 16:43
av 2QIK4U
*suck*
Vem som helst kan lägga i större ventiler i smog/båttoppar...men de topparna hade bättre utformade kanaler vilket gav bättre prestanda.
Varför ska GM göra bättre toppar för tex Corvetten om det räcker för em att sätta på samma toppar som de använder till sopbilarna???

Postat: tis jun 14, 2005 19:07
av M Nordin
nu är det ju inte bara flöde som ger effekten utan hur förbänningen sker = utformingen av förbränningsrummen. Musse Pigg topparna flödar inte tokbra men bränner hyfsat effektivt därav deras ryktbarhet som HiPerf.

MVH

MN

Postat: tis jun 14, 2005 19:22
av Nexxus
2QIK4U skrev:*suck*
Vem som helst kan lägga i större ventiler i smog/båttoppar...men de topparna hade bättre utformade kanaler vilket gav bättre prestanda.
Varför ska GM göra bättre toppar för tex Corvetten om det räcker för em att sätta på samma toppar som de använder till sopbilarna???
Man behöver inte sucka för att jag för att jag försöker förstå vari skillnaderna sitter.
Tja, om man ser till obearbetade orginaltoppar så stämmer det måhända, men om jag har ett par toppar med samma värden, med bytta ventiler, portade etc... så borde jag väl rimligen ha ett par toppar likvärdiga de som har musseöron?
Annars så har jag helt missuppfattat hur det kan komma sig att jag kan gå från orginal 190Hk till 370+Hk genom att byta till headers, ny kam samt dessa toppar jag har?
Det jag undrar är om mina då inte kan räknas som något slags hemmagjorda "mussetoppar" kanske?
Annars så kunde jag ju ha behållt mina "smogtoppar" på...

Postat: tis jun 14, 2005 19:50
av 2QIK4U
Nej Nexxus!
Det Du har räknas som omgjorda orginal med större ventiler och lätt portmatchade....*s* och med lite hemma portning ger de minst 50 hk till.Resten gör kammen.

Postat: ons jun 15, 2005 9:39
av mrv8
Nexxus dina toppar hamnar på 7 plats i en top 10 lista från Car Craft.
(Se vidare i länkarna)
Titta även på Car Crafts hemsida dom har intressanta flödes diagram på många orginal toppar.

I den här länken finns även bilder på hur olika topparna ser ut på sidan.
http://www.fastnuf.com/Headguide.html

http://groups.msn.com/ChevroletNova/res ... 5822738605

http://carcraft.com/techarticles/116_head_cat1/

Mvh
MrV8

Postat: ons jun 15, 2005 9:45
av mrv8
Nu blir jag nyfiken på en grej till i den här diskutionen.

Nexxus har du möjligen domed pistons i din motor?

Mvh
MrV8

Postat: ons jun 15, 2005 9:52
av mrv8
2QIK4U skrev: Varför ska GM göra bättre toppar för tex Corvetten om det räcker för em att sätta på samma toppar som de använder till sopbilarna???
:D :D

Robban nu har du gett mig dagens skratt den gemförelsen var riktigt kul :wink:

Men jag håller med alla här som tycker det är svårt att se skilnader på topparna det är inte lätt ibland!
Tänk att så lite kan göra så mycket!
Som cc talet på topparna det är inte lätt och se skillnad på några cc hitt och ditt.

Mvh
MrV8

Postat: ons jun 15, 2005 15:19
av Nexxus
mrv8 skrev:Nexxus dina toppar hamnar på 7 plats i en top 10 lista från Car Craft.
Sorry, jag tog fel... det är 041 jag har, inte 441...
Länken med bilden var väldigt bra!!! Nu kan jag ju se att det är G jag har.

Vilket gör att mina då är:
G Left-facing right triangle 041 ‘69-’70 350/300HP, accessory bolt holes, most have 1.94/1.50 valves.
(6 3947041 ‘69 350/300 HP, good chamb (similar to 462), acc bolt holes Very rare, valvespring seats close to water jacket )

Så jag klättrade ett steg på listan till nummer 6... :lol:

Postat: ons jun 15, 2005 15:21
av Nexxus
mrv8 skrev:Nu blir jag nyfiken på en grej till i den här diskutionen.

Nexxus har du möjligen domed pistons i din motor?

Mvh
MrV8
Jo, så är det... Varför undrar du?

Postat: sön jun 19, 2005 22:59
av mrv8
Det lätt som din motor gick för bra för att inte ha domed piston :D

Men nu när du klättra ett steg till i listan förstår jag ännu mer att den går så bra som den gör nu har du ju till och med 64cc toppar :D

Gratulerar till att du haft tur och fått tag i grejer som går att få fart i.

Mvh
MrV8

Postat: mån jun 20, 2005 19:23
av Nexxus
mrv8 skrev:Det lätt som din motor gick för bra för att inte ha domed piston :D

Men nu när du klättra ett steg till i listan förstår jag ännu mer att den går så bra som den gör nu har du ju till och med 64cc toppar :D

Gratulerar till att du haft tur och fått tag i grejer som går att få fart i.

Mvh
MrV8
Det var ju egentligen en ren beställning ...
Jag ville ha en motor som hade runt 400Hk som inte fick kosta mer än 10.000, och hade väl lite tur... Jag fick iallafall mycket pulver för pengarna!!!
Det enda i övrigt jag vet är att jag har ett komp på 10:1... men även på det området kan jag för lite... vet inte om det är bra eller dåligt med högt komp?

Fast jag trodde att det var musse toppar... men nu vet man ju lite mer hur det står till, man lär sig nya saker varje dag här. :)

Postat: tis jun 21, 2005 10:17
av mrv8
Klart det är bra med hög komp annars går det ju inte att få någon riktig effekt i motorn om man nu inte vill ha turbo eller kompressor.

Kan du inte mätta den med komp mättare så vi nyfikna här får höra vad mättaren vissar?

Ja du verkar ha fått väldigt mycket för 10.000 kr!! Snacka om kanon affär tycker jag det låter som även om du fått mecka en del med motorn.

Hur är det med den nu föresten fungerar bilen? Har du fått till koplingen m.m?

Mvh
MrV8

Postat: tis jun 21, 2005 10:38
av M Nordin
Visst hög komp är jättebra ända tills man får börja backa tändningen pga spikningar...

Vad kan man utläsa av ett kompprov annat än rel värden i cylindrarna för en och samma motor?

MVH

MN