Sida 1 av 1

Svartryker

Postat: tis apr 23, 2013 11:45
av Kjelleman
Hej strular forft med insprutningen. har bytt databox och byggt om till MAF system. Köpte av Olle Wilson som oxo installerade detta. Ny Lamba och temgivare för datan. Gick bra ett tag men började svartryka rejält. Stiften rejält sotiga. Ställt trycket på 35 psi. Trycksatt spridarna och trycket håller sig då tändningen slås av. Ny bensinpump. Började svartryka efter ca 10 min körning. Inga felkoder vilket känns märkligt. Kanske tändspolen inte ger tillräcklig kraft för riktig förbränning? Nån som har nått tips?

MVH Kjelle
C4 -88

Re: Svartryker

Postat: ons apr 24, 2013 7:57
av Jake
har du bytt spridare? går den som den skall på fullgas med lite varv i motorn?

Re: Svartryker

Postat: ons apr 24, 2013 21:04
av Kjelleman
Hej har varit inne på spridarna. Hade liknande problem innan jag bytte boxen. Provade spridarna, efter tips, att med mätare sätta på trycket och sedan stänga av tändningen och då ska trycket inte sjunka inom 1 min. Detta funkade men...allt annat är bytt. Spridarna köpte jag begagnade 24 lbs (?) från en LT1 så jag vet inte mer är att de håller mellan 12,3 - 12,4 ohm allihopa. Finns annat sätt att kolla spridarna? Varför skulle motorn funka bra i ca 10-15 min då jag bl a kollade att fläkten funkade för att sedan börja krångla? Misstänker att jag inte kommer runt inköp av nya spridare. Creativ fuel injektion (Olle Wilson) har 25 lbs för ca 3800.

Kjelle

Re: Svartryker

Postat: fre apr 26, 2013 13:35
av gta324
MAF system hade du väl från början? men är kanske MAP?

Rätt memcal?
rätt tuning?
Tändningen rätt?


logga bilen och se vad den gör! jag kan kolla loggen om du vill?
kabel kostar 900kr och dator har du ju ;) prg är gratis

Inga felkoder?

Re: Svartryker

Postat: ons maj 01, 2013 22:33
av romaju
Du kan oxo lämna in spridarna för proffsrengöring vilket jag gjorde. De kan vara elektriskt OK men filtret i spridaren kan vara fullt med småpartiklar. Billigare än att köpa nya.

Re: Svartryker

Postat: tor maj 02, 2013 11:42
av Jake
Kjelleman skrev: Varför skulle motorn funka bra i ca 10-15 min då jag bl a kollade att fläkten funkade för att sedan börja krångla?
1. För att motorn behöver mer soppa när den är kall.
2. För att spridarna kan fungera sämre/inte alls när de blir varma.

Re: Svartryker

Postat: fre maj 03, 2013 6:48
av Christer
Hej kjelleman,
Det kan vara en tempgivare som är kass. Kommer inte ihåg längre hur det va på C4, men normalt finns det 2 st tempgivare. 1st för instrument och fläkt och 1 st för insprutningen.
Insprutningen måste veta när motorn är varm och gå över i open loop.
Som det är nu så kanske insprutningen tror att motorn är kall hela tiden och skickar på massor med onödig soppa.

Lycka till
Christer

Re: Svartryker

Postat: fre maj 03, 2013 9:58
av Thure
Hej Kjelleman,
Jag hade detta problemet på min C4 1990 med en 406 smallblock.Den gick alldeles
för fett o surade igen rök svart!,gick som en potta skit o tillslut gick den inte alls.
Det var tempgivaren(kallstartsgivare) till motorstyrning(insprutning) som var kass,När motor var varm sa givare
att motor forttfarande var kall och som Christer skrev innan insprutning skickade på alldeles för
mycket soppa!.
MVH
Micke

Re: Svartryker

Postat: lör maj 25, 2013 17:16
av Kjelleman
Tack för alla tips. Kjelle

Re: Svartryker

Postat: sön maj 26, 2013 11:07
av hace1
Min givare gick också sånder med samma resultat, billigt fel.