Sida 1 av 1

Kinkig växellåda på C6?

Postat: tis apr 23, 2013 21:02
av FLNZ
Undrar om det är någon mer än jag som upplever TR6060 lådan (kanske T56 med för den delen) som lite kinkig vid uppväxling under höga varv (över 5000rpm)?

Det har hänt mig flera gånger att det är svårt att få i 3:an när jag växlar upp under högra varv, det tar liksom tvärstopp och man känner att det inte går att få i 3:an.

Läste lite på USA forumet och många förespråkar "open palm" metoden när man skall växla upp från 2:an till 3:an vilket jag också provat och då går växlingen oftast bra men man känner ju att det är ett lite större motstånd än om man växlar upp till 3:an vid lägre varv (under 4000rpm).

Låter det normalt?
Hur upplever ni era lådor?

Kan ju tillägga att det inte är speciellt ofta jag gör dessa uppväxlingar vid dessa varv så det är i sig inte så stort problem men jag undrar ändå :)

Re: Kinkig växellåda på C6?

Postat: ons apr 24, 2013 17:27
av Lars J
Det är ett känt faktum att lådorna i våra bilar inte håller Japansk eller Tysk precision. 3:an kan vara lätt att missa vid höga varv och snabba växlingar som ex dragrace eller stoppljus Grand Prix som "gatversionen" ofta kallas. Jag har själv en C6 Z06 från 2006 och irriterade mig på samma problem som du beskriver. Jag testade en short shifter och med den försvann det problemet då den har en styvare fjäder som trycker spaken till höger kraftigare vid växling. Jag tröttnade dock ganska snabbt på denna då det blev jobbigt med hård spak vid nedväxlingarna.

Jag fick höra talas om någon med samma modell som jag och där hade man bytt ut spaken till 2008 års modell på garantin. Eftersom även jag hade 3 års garanti så fick jag gjort samma sak kostnadsfritt. Bilen är sedan dess mycket mer precis vid växlingarna och det är sällan jag missar en växel numera. Jag vet inte vad du har för årsmodell men ovanstående hjälpte på min 2006:a.

/Lars/

Re: Kinkig växellåda på C6?

Postat: ons apr 24, 2013 19:07
av FLNZ
Tack för ditt svar!
Jag har en 2008 som är byggd 2007-07, men det är årsmodell 2008 med LS3:an och TR6060 lådan.

Jag minns att jag hade samma problem förra året då jag köpte den men efter ett tag så tyckte jag det fungerade bättre, men nu när jag ställde på den igen så missar jag 3:an igen, så det verkar helt klart ha med min växlingsteknik att göra.

Så det borde bli bättre när sommaren börjar närma sig och man vant sig vid C6:an, har åkt en manuell Audi A4 hela vintern och där behöver man inte vara så noga vid växling. :D

Bara ut och öva med andra ord. :)

Re: Kinkig växellåda på C6?

Postat: tor apr 25, 2013 8:21
av Bengt
Kan bara säga att sen jag bytte huvudcylinder till en eftemarknads så har jag NADA problem med snabba växlingar på strippen. Handlar väl om att man behöver några procent mer hydraulvätska till slaven. Säkert har flera -åtminstone med C5:or- samma problem... Kommer man inte från problemet kan det vara värt att testa med ett byte. Så här i efterhand skulle man bytt master när man köpte bilen 2005... :evil:

Re: Kinkig växellåda på C6?

Postat: tor apr 25, 2013 15:05
av FLNZ
Går det att byta kopplingsmaster utan att plocka ner växellådan, för det går väl inte att lufta kopplingssystemet utan att plocka ner växellådan?

Re: Kinkig växellåda på C6?

Postat: fre apr 26, 2013 19:10
av Bengt
På c6 sitter ju mastern med bajonettfattning o hydraulen går att byta utan luftning -om jag minns rätt..
Sen luftar sig bromssystemet sakta av sig självt.

Re: Kinkig växellåda på C6?

Postat: fre maj 17, 2013 2:13
av FLNZ
Nu har jag kört ett tag och problemet uppstår inte längre så förmodligen beror det på hur man växlar helt enkelt.