CCS Racing Cup deltävling 2, vad hände egentligen?
Som prolog till mitt inträde i årets serie så hade jag en ny stol och uppgraderat till 6-punktsbälten. Kan säga att jag slet svor och provade en hel del innan körställning blev bra, stolen monterad och bälten satt med rätta inprovade längder.
”Racerfotöljen” blev denna gång av öronlappsmodell, en Sparco Ergo som är riktigt skön att också köra lite längre transporter med. En annan viktig detalj (den viktigaste) är att ryggen är hög med höga bälteshål, vilket krävs för att bälten skall sitta korrekt. Problem är vid montering då höjden gör att jag var tvungen att lossa innertaket för att få den sista centimetern som krävdes vid monteringen, sedan var det bara att sätta tillbaka taket igen. Öronlapparna går trots höjden fri från dörr och ruta utan att behöva modifiera. En stol att rekommendera!
Torsdag:
Till deltävling 2 aka Svenskt Sportvagnsmeeting (SSM) hade 6 Corvetter anmält sig, fem dök upp.
Trors fullständig anarki i brist på depåchef vid ankomsten på torsdagskvällen så lyckades vi efter lite trixande, gruppera alla deltagande Corvetter bredvid varandra, vilket förstärkte det visuella intrycket på den publik som senare passerade genom depån.
Fredag:
Tidschemat var väldigt bra detta året, förmodligen beroende på att Roadsport A/B heatet som vi ingår i hade ett mäktigt startfält på närmare 30 bilar och är en av de mest växande klasserna i Sverige. Fredagen bestod av friträning enligt principen open pitlane i heat med max tillåtna antal enligt banlicens. Möjligheten fanns för 3-5 testpass om man var aktiv. Dessvärre blandades det frisk av fartmässigt olika bilar så den som förväntade sig fria varv insåg kvickt att det inte skulle ske hur som helst. Träningspassen funkade trots det bra till att bekanta sig med bana, testa ut däcktryck osv. Eftermiddagen bestod främst av tävlingsbesiktning för vår del när ett gäng klasser körde sina kval, besiktningen diskades av på ungefär en kvart.
Lördag:
Kvaldags och konsten att hitta lite fri yta. Fick min bästa kval tid 01:09.831 redan på varv 2, sedan tjockade det till sig och jag valde att rulla med och se om jag kunde hitta en vettig lucka. Kan säja att det sket sig och fick ingen bättre tid. Trots allt så blev tiden ny PB på Knutstorp.
I Cupen satte Toni Corvette No1 på nya däck inför kvalet och tvålade till oss andra med tiden 01:08.197, Fredrik med Corvette No 12 fick tiden 01:10.344, Nibben i Corvette No 2 hade tiden 01:11.704 och Göran, Corvette No 8 måste försökt mörka farten med 01:19.020.
Kvällen bestod av en mycket gott grillat, uppträde och annat som arrangören MSCC anordnat i och med att SSM firade 40 år.
Söndag och racedags!
Vädret var kanon och bästa förutsättningar för race. Hade startplats 18, långt bak men ändå 5 rader med startande bakom mig!
Lamporna släcktes och fick till en bra start, knappt hjulspinn och snabb knyck på ratten mot mitten och seglade förbi Porschen framför mig. Porscheföraren måste nog missat rejält för jag var nästan jämsides redan innan han börjat rulla. Corvetter är riktiga startraketer, vilket syntes då samtliga av oss snabbt tog terräng fram till första kurvan.
Under racet så blev jag passerad av Nibben och fick fokusera på att hålla Fredrik bakom, inte gick det fort pga att man inte kan öppna dörren som man gör om man kör idealspår men Fredrik bakom säkrar poäng i Cupen.
I Roadsportracet i stort så tjänade jag en del placeringar i start och första varven men slutade på samma plats som jag startat, = +-0
Bästa varvtid blev 1:11.445 vilket får vara ok med tanke på att det var race och konstant bilar framför och bakom.
Race 2
Ännu varmare så jag släppte ut lite till ur däcken för att få dem att inte gå för varmt.
Kommer inte ihåg vilken startplacering jag hade men det var i den nedre tredjedelen igen. Och återigen blev starten bra fram till kurva 1, där blev det tråångt!
Gick in sida-sida med Fredrik och ytterliggare någon men utan någon kontakt, kul att rejsa tätt när man respekterar varandra.
Tyvärr så tappade jag Nibben och Fredrik framför mig och kom aldrig i riktigt slagläge. I det senare skedet började mina frambromsar mattas en smula och gick i mål ca 3,5 sek bakom Nibben och ca 10 sek bakom Fredrik. . Bästa tid i race 2 blev för min del blev 1:10.975, Tonis bästa på 1:08.929 och både Fredrik och Nibben ca 0,5 sek framför mitt snabbaste, tätt så det förslår mellan tiderna även om de är satta under race med allt vad det innebär.
Göran hade problem så därför har jag inte tagit upp hans resultat.
Epilog:
Under helgen så fick Roadsportklassen och Corvetterna relativt mycket prat från speakern där speakern särskilt omnämnde att Corvetter numera är banmaskiner och inte längre utpräglade DR bilar.
Toni dominerade ännu en helg men är samtidigt en utmärkt representant för potentialen i en Corvette med standardmotor och de i sammanhanget få mods som tillåts i CCS Racing Cup.
Faktum är att samtliga bilar framför Corvette No1 i race 2 var hembyggda amatörbyggen, direkt anpassade för Roadsportreglementet (förutom 2 x äkta Lotus 7) och då pratar vi om en bana där vikt betyder allt.
Nu laddar vi om till Anderstorp 17-18 augusti och tävlingen tillsammans med European GT Cup.
Vi bör ligga på runt 1.50 tider om det är torrt och därmed placera Corvetter i den främre delen av startfältet.
Höres!