Sida 1 av 1
Glapp
Postat: tor maj 23, 2013 19:32
av Dala74
Efter en liten tur upptäckte jag att jag hade någon form utav glapp.
Hissade upp bilen och upptäckte att jag hade tappat en mutter som är som stöd åt "Differential Carrier Support Bracket" om ni förstår vad jag menar.
Det är en bult med en gummibussning någon ring en stödhylsa i metall nya ringar och så en mutter som sitter i princip vertikalt (1 st)
Det är som sagt var där stödet fäster i ramen inte i själva diffen (sitter med 2 horisontella skruvar där)
Inget konstigt tänkte jag bara att skaffa ny mutter och ringar, skruva på och ut och köra.
Men icke

glappar som f-n.
Varje gång jag gasar på lite och sen släpper hörs ett klonk ljud (metalliskt stumt) från bakändan.
Någon som har en ide vad det kan vara
Kanske svårt men dra några gissningar.
Tack på förhand
Normalt en glad Skånepåg från Kävlinge

Re: Glapp
Postat: tor maj 23, 2013 20:57
av Peter Anjou
Hejsan !
Förmodligen nåt i transmissionen, lite spel ska det väl vara !?

Re: Glapp
Postat: tor maj 23, 2013 21:08
av Turbojet
Kolla knutkorsen i drivaxlarna speciellt dom yttre.
(kan synas spån, damm eller glapp)
Pär
Re: Glapp
Postat: fre maj 24, 2013 6:45
av Dala74
Ja lite glapp men detta både känns och hörs mycket, så har det inte varit innan.
har fått bytt båda "strut rod"samt nya stötdämpare bak.
Och det ena knutkorset hade vi nere när jag var där och inget glapp såg bra ut.
"problemet" fanns också innan så det har inget med dessa byten att göra, kanske har det blivit värre då dessa är nya grejer, de gamla var
ja mycket gamla och inte mycket till gummibussningar kvar.
Den växlar fint och inget konstigt.
Samma känsla och ljud om man saknar något motorfäste om ni varit med om det. Fast detta kommer från bakvagnen.
Får hissa upp den i helgen och dra och slita lite.
Fler funderingar är tacksamt mottagna.
Re: Glapp
Postat: fre maj 24, 2013 9:01
av Peter Anjou
Hejsan !
Jag tror nog på glapp i transmissionen, när man gasar på så blir det ju tryck
på allt, men när man kör sakta så blir det nog att allt åker "lite" fram o tillbaka
då kan det nog bli lite "klonkande" ljud !
Re: Glapp
Postat: lör maj 25, 2013 9:25
av Dala74
Ja det låter troligen så, låter logiskt.
Är det något man reder ut själv eller det är för "proffs" enbart ? Och lämna in
Tack för alla svaren.
Re: Glapp
Postat: lör maj 25, 2013 9:51
av StingrayRacing
Dala74 skrev:Ja det låter troligen så, låter logiskt.
Är det något man reder ut själv eller det är för "proffs" enbart ? Och lämna in
Tack för alla svaren.
"Proffs" är ju inte alltid proffsiga direkt... Gör du det själv så vet du vad du gjort och sätter själv ribban för hur bra det blir.
Jag har renoverat både växellådan (manuell) samt bakaxeln och det är inte direkt svårt, om du bara har tillgång till en hydralpress. Kanske enklare än så i ditt fall.
Finns massor att läsa på nätet hur man gör. Hade inga speciella förkunskaper innan jag satt igång. Se bara till att du använder bra pallbockar mm,
så du inte kommer i kläm.
Har du brådis kanske det är lämpligt att leja bort det, dock..
//Lasse
Re: Glapp
Postat: lör maj 25, 2013 12:49
av Dala74
ja man har stött på många "proffs" håller själv på i byggbranschen och där är likadant bara för att man gått en kurs i våtrum på 4 timmar så får man göra tätskikt i badrum men inte fan är du proffs, så det ligger lite det.
jag skall palla upp och börja rota lite i det så får vi se var det slutar, känns som om det är glapp i klumpen" bak men vem vet.
Är någon ute och snurrar i skåne/Kävlinge trakten så är ni varmt välkomna
Återkommer...
Re: Glapp
Postat: lör maj 25, 2013 20:14
av Dala74
Har sökt lite på nätet och vad jag kan misstänka och passar in på mitt problem är
"Worn differential cross chaft"
Är det själva drivaxlarna med knutar som sitter anslutna mellan hjulen och diffen eller ?
Eller är glappet inne i själva diffen
Dumma frågor kanske men desto mer info innan man ger sig på allt är bra då man är amatör som bilmekaniker.
Är detta vanligt, svårt att byta?
/Ola
Re: Glapp
Postat: lör maj 25, 2013 21:18
av Mr. Beam
Är glappet inne i diffen har du två troliga orsaker. Antingen har lamellpaketet till diffbromsen eller fjäderbrickorna bakom kuggarna i carriern slitits ned lite. Båda ger ökat glapp eftersom kuggarnas ingrepp i varandra minskar.
Tror inte enbart på glapp i cross shaft.
Kan eventuellt tänka mig att åren tagit ut sin rätt på kullagerna så att spelet (backlash) pinjong/krondrev ökat
Inte mekaniskt svårt att riva en diff om du bara skall byta lamellpaket. Lite värre om du skall byta utväxling och kullager på samma gång eftersom ditt tålamod kommer att prövas vid utprovning av shimsen för backlash.
/ Mr. Beam
Re: Glapp
Postat: sön maj 26, 2013 8:16
av Dala74
Ok tack för svaren.
Får ta mig en funderare.
Klart att allt slits med åren och jag har inte bytt något där så länge jag haft den och tror inte tidigare ägare gjort något.
Tycker bara det kom lite plötsligt för att vara bara slitna delar.
Var som sagt ute och körde en kort sväng mest, för att testa bromsarna och lite acceleration.
Väl hemma när jag skulle backa lät det inte bra alls, varje gång axeln snurrat ett varv så tog det emot och dunkade till.
Det var då jag upptäckte att jag tappat muttern och några brickor till stödet för diffen.
Detta känns lite konstigt då detta bara är en bult som går igenom en hylsa och någon gummibussning.
Jag förstår att detta bara är ett stöd för diffen men har den någon funktion att ta upp horisontella krafter om ni förstår vad jag menar.
//Ola
Re: Glapp
Postat: sön maj 26, 2013 8:35
av StingrayRacing
Hej,
Diffen sitter ju bara i framkant via bussingen du tappade muttern till, samt i tvärbalken i bakkant. Dessa 2 fästpunkter tar ju upp hela momentet som ska överföras till hjulen och tänker jag inte helt galet så lättar den i framkant när du åker framåt / pressas ihop när du backar.
Är du säker på att du monterade bussningen korrekt och har allt på plats? Var ca 5-6 år sen jag rev min, så jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut.
Hittade dock denna

Vid 7:40 ser du den.
http://www.youtube.com/watch?v=CbQpRtPfI5o
//Lasse
Re: Glapp
Postat: sön jun 16, 2013 9:41
av Dala74
Hej igen
Tillbaka igen efter mycket jobb och semester.
Nu finns lite nya delar i bakvagnen
Nu sitter stödhylsan samt "gummiringen" och övrigt på plats känns stumt nu
Tack för alla svar.
Har inte provkört än då mitt värmepaket läckte, tänkte byta det när allt var upphissat mm
Men det var värre än jag trott.
Skapar ny tråd då jag har några frågor.
/Ola