Ny lamell

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Gurra-K
Nykomling
Nykomling

Ny lamell

Inlägg av Gurra-K »

Har bytt lamell på bilen nu de vart en sinterlamell när jag monterade dit allt och skulle vrida om nykeln så ville motorn knappt gå igång, och när jag hade den igång och släppte kopplingen så dog den på en gång trotts att jag hade friläge i , nån ide va som kan ha blitt konstigt, är lamellen för stor för orginal tryckplattan de är ju fjäder system på den så de går ju ut en extra liten platta mot tryckplattan?

Alla svar uppskattas :)
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Ny lamell

Inlägg av Jake »

vilken årsmodell?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Gurra-K
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Gurra-K »

94'a
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av axelg89 »

Gurra-K skrev:Har bytt lamell på bilen nu de vart en sinterlamell när jag monterade dit allt och skulle vrida om nykeln så ville motorn knappt gå igång, och när jag hade den igång och släppte kopplingen så dog den på en gång trotts att jag hade friläge i , nån ide va som kan ha blitt konstigt, är lamellen för stor för orginal tryckplattan de är ju fjäder system på den så de går ju ut en extra liten platta mot tryckplattan?

Alla svar uppskattas :)
Om växellådan är i friläge så borde det inte göra någon skillnad hur kopplingen funkar/inte funkar.

Tycker med tanke på din förra tråd där det lät som att lådan fick ta en del styk under "inkörningen" av kopplingen att du eventuellt har ett växellådsproblem. Tycker på beskrivningen att det låter som att lådan är tung att dra runt/nypt och att du inte luftat den nya kopplingen ordentligt. Det skulle göra att den blir trögstartad då växellådan bromsar motorn även vid nedtryckt koppling för att sedan bromsa upp den helt när du släpper kopplingen.

Har du bytt oljan i lådan? Jag skulle nog innan jag alls startar bilen igen tappa ut oljan ur lådan och leta efter metallbitar/spån. Provade du att snurra på ingående axel på lådan när du bytte kopplingen? Om du lägger i friläge, går bilen att rulla?

Mvh Axel
Gurra-K
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Gurra-K »

tyvärr var de så när jag tog isär allt igen att lamellen satt åt fel håll och dess utom hade legat för mkt i press, så den hade svetsat ihop sig med rörhylsan som ur trampningslagret lagret sitter på, Säljaren hade inte angett att man måste byta svänghjul lr satt en lapp vilken sida som skulle sitta var!
Gurra-K
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Gurra-K »

Olja och allt är översett, den går att dra runt så fint så, hade isär den för inte så länge sen för byte av ingående lagret.
Skriv svar