Skulle behöva höja tomgången 50-100 varv...
Hur gör man
Räcker det att pilla lite på skruven på gasspjället som på "vanliga" bilar - eller måste man göra något magiskt
Skall du göra det rätt skall det ändras i chippet.
ECM använder bl.a IAC för att erhålla det värdet som finns i chippet, tvingar du spjället att vara öppet med kommer ECM att stänga IAC helt då den vill sänka rpm till värdet i chippet.(På 90-92 TPI ändras även tändning +/- 5 grader så fort rpm avviker från värdet i chippet.....)
Prova och se hur det går, men skall det göras rätt så blir det ett nytt chip....
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...
Betydligt bättre gasrespons var det mets märkbara resultatet
MEN jag hade ett glapp i spjällaxeln på det gamla så jag är inte 100 på hur mycket det gjorde....
Skall det bli någon riktig skillnad skall man väl port plenum och runners också - jag antar att de inte är polerade från början...
för att höjja tomgången gör du själv med en kryssmejsel och mutlimeter.. Skruva upp tomgången så mycked du nu behöver.. Skruven bakom en liten metallbit typ där gasvajern sitter.. Sedan sjuterar du TPS (sensorn som sitter på axeln genom TB'n) så att den står på 0.64V, detta görs med motorn avslagen och tändningen på ..
Ett större själhus ger typ 2hk på annars oförändrad motor.. Att man tycker att bilen blivit rappare beror på att man omedvetet gasar hårdare eftersom TB'n släpper igenom mer luft vid samma spjälvinkel.. Ska du porta plenum och runners så glöm inte att fixa till topparna också.. Det minsta flödet är det som motorn känner..
Lycka till
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
TPS ( Throttle Position Sensor).. Den mäter Spjälvinkeln, står den fel så får datorn för sig att man gasar när man inte gör det så då blir det pankaka..
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
Antar att jag får jacka in någon digitalpryl och kolla läget...
Maskin går inte helt rent på låga varv, och tomgång...
Varvet far lite upp och ner - MEN jag får inger "service engine" signal..
Det hela började efter byte av throttlebody och renovering av lådan...
Känns som om det blir värre och värre - kan det sita någon skit någonstans......
Det var enklare innan all elektronik kom till, bara att skruva lite och testa sig fram tills det funkar som det skall - OK man spar en del soppa men...
Gå till sybehörslådan och hämta två nålar:D.. Stick sedan in dom FÖRSIKTIGT längsmed kabeln, in i kontakt sockeln.. obs stick inte hål i kablen.. sedan har du metall som du kan mäta på.. Kommer inte ihåg på rak arm vilken kabel som är vilken.. men Det är +12V, Jord och signal du ska mäta mellan signal och jord..
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85