Tändningsproblem som kommer och går
Postat: sön jul 07, 2013 15:40
Är nygammal medlem här, minns inte vad jag hade för användarnamn tidigare, men vet att det finns stor kompetens bland folket här.
Jag har en c4 -92 6vxl manuell och när det I går var kanonväder så det blev det targa av och långtur med bilen. Som vanligt gick den kanonfint fram till en punkt, mitt inne i stan så klart, där den plötsligt bara tvärdog. När jag försökte starta tände den till sporadiskt och oregelbundet emellanåt med rejäla baktändningar då och då samtidigt som varvräkaren hoppar upp och ner med en väldig fart. Efter stått 5 minuter startade den, gick klockrent några sekunder för att lika abrupt stanna igen. Försökte starta igen och fick återigen miständningar. Efter 10 minuter startade den igen och gick klockrent. På väg ut ur stan, efter ca en kvarts körande, stannade jag till på coop för att handla.
När jag nu startade bilen igen gick den orent från start, körde försiktigt och hade samma ojämna tändning i ca en km innan den tvärdog ännu en gång. Samma procedur som första gången, efter en kvart startade den och gick helt normalt. Efter 1,5 mil tvärdog den återigen, samma symptom som första gången och samma misständningar när jag försökte starta. Sen plötsligt efter en kvart startade den och gick ännu en gång fullt normalt, denna gången hela vägen hem (ca 2,5 mil). Väl hemma kom den någon liten misständning men den stannade inte. Lät den gå på togång, gick oroligt till och från, stannade då och då men startade direkt igen. Så i dag tänkte jag börja felsöka, såklart gick den i dag bättre än någonsin och missade inte en enda tändning. Har nu kört bilen en timme utan att få ett enda symtom, på tomgång går den bättre och jämnare än vanligt.
Som alltid när en c4 misständer så misstänker man ju såklart optispark men då brukar det väl mest vara startproblem till att börja med för att inte tända alls när den lägger av, eller? Har aldrig kollat felkoder på bilen innan men får nu på 4.1 ut H16, H34 och H36. Har ingen aning om detta är nya koder eller gamla som ligger kvar men misstänker att de kom under gårdagen.
16 OptiSpark Low Resolution (Fuel)
34 MAP Voltage Low (High Vacuum)
36 OptiSpark High Resolution (Timing)
Finns det några teorier där ute om vad som kan vara fel?
Jag har en c4 -92 6vxl manuell och när det I går var kanonväder så det blev det targa av och långtur med bilen. Som vanligt gick den kanonfint fram till en punkt, mitt inne i stan så klart, där den plötsligt bara tvärdog. När jag försökte starta tände den till sporadiskt och oregelbundet emellanåt med rejäla baktändningar då och då samtidigt som varvräkaren hoppar upp och ner med en väldig fart. Efter stått 5 minuter startade den, gick klockrent några sekunder för att lika abrupt stanna igen. Försökte starta igen och fick återigen miständningar. Efter 10 minuter startade den igen och gick klockrent. På väg ut ur stan, efter ca en kvarts körande, stannade jag till på coop för att handla.
När jag nu startade bilen igen gick den orent från start, körde försiktigt och hade samma ojämna tändning i ca en km innan den tvärdog ännu en gång. Samma procedur som första gången, efter en kvart startade den och gick helt normalt. Efter 1,5 mil tvärdog den återigen, samma symptom som första gången och samma misständningar när jag försökte starta. Sen plötsligt efter en kvart startade den och gick ännu en gång fullt normalt, denna gången hela vägen hem (ca 2,5 mil). Väl hemma kom den någon liten misständning men den stannade inte. Lät den gå på togång, gick oroligt till och från, stannade då och då men startade direkt igen. Så i dag tänkte jag börja felsöka, såklart gick den i dag bättre än någonsin och missade inte en enda tändning. Har nu kört bilen en timme utan att få ett enda symtom, på tomgång går den bättre och jämnare än vanligt.
Som alltid när en c4 misständer så misstänker man ju såklart optispark men då brukar det väl mest vara startproblem till att börja med för att inte tända alls när den lägger av, eller? Har aldrig kollat felkoder på bilen innan men får nu på 4.1 ut H16, H34 och H36. Har ingen aning om detta är nya koder eller gamla som ligger kvar men misstänker att de kom under gårdagen.
16 OptiSpark Low Resolution (Fuel)
34 MAP Voltage Low (High Vacuum)
36 OptiSpark High Resolution (Timing)
Finns det några teorier där ute om vad som kan vara fel?