KM 2013 Mantorp 17-18/8

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

KM 2013 Mantorp 17-18/8

Inlägg av Corinthian »

Hur kommer det sig att det fortfarande är helt snedvridna klassindelningar på klubbmästerskapet?
Under resp. över 500hk? var vi inte överens om att klasserna ska indelas efter däck till i år? vad är detta för stenålders-tänk?
kommer vi iaf kvala in startposition, eller ska den lottas ut lika oseriöst som förra gången?

Och varför envisas klubben med att lägga hundratusentals kronor på porto av ANALOGA utskick.. så vi sedan får betala för bankörningar?
Börja skicka mail (Det är ju faktiskt 2013) och lägg pengarna på (race)aktiviteter istället.
/Andréas
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: KM 2013 Mantorp 17-18/8

Inlägg av 745 »

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Corinthian skrev:Hur kommer det sig att det fortfarande är helt snedvridna klassindelningar på klubbmästerskapet?
Under resp. över 500hk? var vi inte överens om att klasserna ska indelas efter däck till i år? vad är detta för stenålders-tänk?
kommer vi iaf kvala in startposition, eller ska den lottas ut lika oseriöst som förra gången?

Och varför envisas klubben med att lägga hundratusentals kronor på porto av ANALOGA utskick.. så vi sedan får betala för bankörningar?
Börja skicka mail (Det är ju faktiskt 2013) och lägg pengarna på (race)aktiviteter istället.
/Andréas

Perfa Corinthian, då arrangerar du KM nästa år.
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Hejdarn skrev:
Corinthian skrev:Hur kommer det sig att det fortfarande är helt snedvridna klassindelningar på klubbmästerskapet?

/Andréas
Perfa Corinthian, då arrangerar du KM nästa år.
…förstår inte vad det är för vits med att hela tiden bli ombedd att komma med förbättringsförslag när det alltid är samma visa på KM'et:
• Felaktiga klassindelningar (<500 samt >500) när alla andra arrangörer kör indelning efter däckstyp, vilket är mera logiskt då en C5 Z06 på Slicks är snabbare än en C6 på EMT... men de kör i samma klass?
• Aldrig klara besked om vilken dag det är dragracing resp. banracing så man måste vara där 2 dagar.. lägg ett schema, kommunicera ut det och håll det!
• Dyrt, 1400:- för bankörning en dag (om man bara kör banracing).. samtidigt som klubben öser ut stålar på onödiga avgifter som ex. porto...
be folk som vill ha post hem skriva upp sig... alla andra kan få mailutskick... alternativt höj medlemsavgiften för de som vill ha analoga tidningar..

tycker att vi efter varje KM samlas och diskuterar förbättringar men det händer ju inget.. ska inte Racing Sektionen jobba med detta? för mycket korvgrillning och kortege-åkning?
(nu tar jag i lite med det är på tiden att nån säger nåt tycker jag... jag bojkottade ju KM'et förra året för allt är så luddigt, i synnerhet vilken dag som är banracing)

Detta är väl ett öppet forum? eller ska alla som kommer med kreativ kritik ta över verksamheten för att de styrande inte vill vara delaktiga i förbättringsprocessen?
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:Hur går det med klass 1 :?:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 89&start=0
jag har inte hört nånting från racing sektionen i detta ärendet.. väntar med spänning..
Är inte du med i racing sektionen? hur långt har ni kommit med arbetet?
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:
jag har inte hört nånting från racing sektionen i detta ärendet.. väntar med spänning..
Nu är det som så att jag har erbjudit mig att hjälpa till med framtagandet men eftersom ingen av dem som har bilar som kan vara aktuella eller någon annan intressrad inte ens bemödat sig att ta kontakt och därmed påvisat en ‰ av engagemang för ett reglemente så lär du få vänta länge..

Sen Andreas, eftersom du ventilerar kommande Mantorp arrangemang så gör jag det med; tycker det är oerhört tråkigt att du sågar arrangemanget innan det ens har börjat?
Den som väljer att stanna hemma utan att deltaga för att sedan kritisera det som väl presenteras har åtminstone svårt att få prioritet till mitt öra, liksom den som kliver av bussen och sedan skriker till busschauffören att byta musik. :roll:

Det har skapats ett antal initiativ för att bredda basen av deltagare till CCS racingaktiviteter, möjligt att det kan bli ett eller annat blindskär men att pröva är enda vägen att gå om vi vill utveckla och locka fler till racingen inom klubben.
Klassindelning, körformat osv kan man alltid diskutera, men kopplat till ovanstående svar om uppvisat intresse för Klass 1/bilar +500hk så kanske CCS istället skulle nyttja nu avdelad körtid till nåt annat som attraherar fler? (ja, jag kanske provocerar men ändå värt att reflektera över).

Vädret är svårt att planera mot och jag, du liksom andra kan ju ha åsikter om det men vi måste acceptera och vara väl medvetna om att Dragracing är väderberoende, körschema måste därför vara lite flexibelt.

Porto, utskicksformat osv föreslår jag att du skriver en motion om till årsmötet istället.

JAG tror och hoppas att arrangemanget blir bra, även om jag inte kommer att närvara själv.

Tack för ordet//Magnus
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev: Sen Andreas, eftersom du ventilerar kommande Mantorp arrangemang så gör jag det med; tycker det är oerhört tråkigt att du sågar arrangemanget innan det ens har börjat?
Den som väljer att stanna hemma utan att deltaga för att sedan kritisera det som väl presenteras har åtminstone svårt att få prioritet till mitt öra, liksom den som kliver av bussen och sedan skriker till busschauffören att byta musik.
Jag med flera har ju kommit med förbättringsförslag i flera år nu och det är alltid samma arrangemang/klasser... där av "sågningen"..
till och med bussfirmor utvecklas efter resenärernas önskan (tidtabeller, sträckning mm) om vi ska använda den liknelsen.

Det är väl helt naturligt att man inte kommer om man inte vill? Men när man verkligen VILL och inte får pga hög kostnad (1400:- för en halvdag) och dålig planering (ingen vet vilken halvdag) är det en annan sak.
Förra året ville jag köra men eftersom INGEN kunde säga när det var banracing så kunde jag inte åka ned, eftersom övernattning var uteslutet pga ekonomi.

i år hörde jag dessutom att vissa får köra gratis?! är det dom som har 800hk+ eller 454'or då? det späder ju liksom på min skepsis lite som du säkert förstår
Senast redigerad av Corinthian den tor jul 11, 2013 8:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:Nu är det som så att jag har erbjudit mig att hjälpa till med framtagandet men eftersom ingen av dem som har bilar som kan vara aktuella eller någon annan intressrad inte ens bemödat sig att ta kontakt och därmed påvisat en ‰ av engagemang för ett reglemente så lär du få vänta länge..
Du o jag har ju bubblat en hel del om detta... är det ingen utöver mig som visat intresse?
det var ju ett antal på KM'et 2011 som jag uppfattade det som visade intresse på förbättringsmötet?
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Corinthian skrev: Detta är väl ett öppet forum? eller ska alla som kommer med kreativ kritik ta över verksamheten för att de styrande inte vill vara delaktiga i förbättringsprocessen?
Visst är det kul att jobba ideellt! Det som är roligast med att betala ett antal tusen per år för att jobba gratis åt andra är det positiva bemötandet man får...
Corinthian skrev: Förra året ville jag köra men eftersom INGEN kunde säga när det var banracing så kunde jag inte åka ned, eftersom övernattning var uteslutet pga ekonomi.
Då får du väl skaffa dig en hobby du har råd med...
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Mange_C5 skrev: Vädret är svårt att planera mot och jag, du liksom andra kan ju ha åsikter om det men vi måste acceptera och vara väl medvetna om att Dragracing är väderberoende, körschema måste därför vara lite flexibelt.
Varför skall dragracingen ha företräde? Alla vill ju köra när det är torrt, Känns lite som banååkning sker med inbudan ala armbåge :?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Lars Jakobsson »

Det körs ingen dragracing på KM, det är någon form av gubb vänlig "alla får vara med" picknick runda.
Är det KM så ska snabbast bil vinna, inte långsammast!

Samma mentalitet känns igen vad gäller ban körningen, så fort någon har tips och förslag hur det kan göras bättre ska den tryckas ner och minsann inte tro att den är någonting.

Väldigt trist att en så stor klubb är så dålig på att utvecklas och ta feedback!

Gissa varför så få av dom mer byggda bilarna visar så lite intresse!?
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Hejdarn skrev:
Corinthian skrev: Detta är väl ett öppet forum? eller ska alla som kommer med kreativ kritik ta över verksamheten för att de styrande inte vill vara delaktiga i förbättringsprocessen?
Visst är det kul att jobba ideellt! Det som är roligast med att betala ett antal tusen per år för att jobba gratis åt andra är det positiva bemötandet man får...
Corinthian skrev: Förra året ville jag köra men eftersom INGEN kunde säga när det var banracing så kunde jag inte åka ned, eftersom övernattning var uteslutet pga ekonomi.
Då får du väl skaffa dig en hobby du har råd med...
Om alla i styrelsen/racing sektionen har så här dålig lyhördhet och inte är öppna och ödmjuka inför förändringar så kommer klubben aldrig föryngras och bli bättre... för det är väl det som är målet?
Vi kan väl träffas i klubblokalen allihopa då och jämföra skillnaden i årets tryckta matrikel med fjolårets, haha.. Så åker vi bana med de andra arrangörerna.

(Jag vet att du gör ett bra jobb hejdarn och är duktig på många sätt o vis.. men jag har blivit rådfrågad om mycket sedan flera år och även tagit fram projektplaner som sedan bara rinns ut i sanden..)
Lars Jakobsson skrev:Det körs ingen dragracing på KM, det är någon form av gubb vänlig "alla får vara med" picknick runda.

Samma mentalitet känns igen vad gäller ban körningen, så fort någon har tips och förslag hur det kan göras bättre ska den tryckas ner och minsann inte tro att den är någonting.

Väldigt trist att en så stor klubb är så dålig på att utvecklas och ta feedback!

Håller med Lars.. man träffar ju många banentusiaster på verkstäder och träffar runtom och alla tycker ju lite likadant... (att förändringsarbetet nästan är obefintligt i CCS).. och nämner man det så är man bad-guy.
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Jag säger inte att du har fel i någon av dina åsikter Corinthian, jag vände mig emot framförandet och svarade på samma sätt. :wink:

Det är inte trivialt att ändra riktning i en klubb med en snittmedlemsmedelålder på 55+. Det är ett rent helvete att administrera och få in feedback pappersvägen och när man uppmanar de som kommer på körningarna (alltså ni medlemmar) att ge någon form av elektronisk respons så blir svaret gärna "jag har en skrivmaskin hemma".

All interaktion från CCS-Rs sida med medlemmarna skulle vara tusen gånger enklare, billigare och snabbare och dessutom med möjligheten att svara tillbaka om det fanns någon volym av medlemmar som var intresserade av att det fungerade på det sättet.

Vi kan inte trolla. Vi kan bara gissa vad de flesta skulle vilja ha. Antalet full-preppade bilar är litet i förhållande till resten och vill man att verksamheten ska växa så måste man försöka prioritera att locka de som inte kommer idag. Ska det hållas ren tävlingsverksamhet för 10 bilar så kanske inte 140.000:- för Mantorp är bästa alternativet.

Snabbaste bil är kanske inte heller det som är roligast för de flesta om det finns två 9 sekundersbilar och resten kör 12or eller mer. Jag tror det behövs en tydligare skillnad i klubbverksamhet och tävlingsverksamhet. Klubbverksamheten skapar förutsättningar för tävlingsverksamheten så att man kan dela på banhyran och därmed också bantiden.

Frågan om dragracingens vattenskräck är inte självklar. Det är många fler i klubben som kör dragracing än banracing och om man dissar dem så kan det bli så att underlaget för att hyra banan blir för litet och då får ingen åka. Det är inte heller kul att behöva jaga ut banåkarna i vatten år efter år så hur man än gör så blir det kass om det regnar.

Jag kan summera det så här; det är inte bara att knäppa med fingrarna och så har alla medlemmarna kommit in på 2013-talet. :roll:
Mvh
Thomas
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Dela in strippen precis som banan, efter däck klass.
Rättvist och lika för alla.

Svårare än så behöver man inte göra det.

Då kanske äntligen klubben skulle kunna ta sig under 50 års snittet i ålder med :p
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Hejdarn skrev:...Jag kan summera det så här; det är inte bara att knäppa med fingrarna och så har alla medlemmarna kommit in på 2013-talet. :roll:
Det har jag full förståelse för och det kräver jag inte heller... jag vet att ni har utmaningar, hehe

men när det kommer till ex. klassindelning för banracing (eller dragracing) så är det ju bara att ta ett beslut, kommunicera ut det, köra, följa upp och utvärdera.

<500hk/>500hk indelningen är helt meningslös.. och har alltid varit det. Andra arrangörer delar efter däck (gat-, R- och Slicks) vilket är naturligt.. då hamnar ekipage med liknande tider i samma grupp.

Exempel; jag körde 1.30'1 med min original C6Z06 på gatdäck på mantorp och kör sedan i >500hk-klassen.. där Thompa Persson & Johnny Byggare (750hk+ & Slicks) ligger på 1.25'x resp 1.23'6-tider...
Christer arkangas körde 1.26'x med sin C5 Z06 i <500hk-klassen (440hk+ & R-däck).. o där var det heller ingen som hängde på med ex. gatdäck

C5'or och C6'or är ju lika snabba runt mantorp på liknande däck (eftersom det är högsta lägsta hastighet som sätter varven inte toppfart på rakan/hk, som du vet)

I år har jag Z07-däcken (MPSC ZP) och hoppas på låga 1.28-tider... men kan fortfarande inte hänga på bilar med Slicks, så vi bör inte köra i samma klass bara för att vi har 500hk+
Senast redigerad av Corinthian den tor jul 11, 2013 21:08, redigerad totalt 1 gånger.
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jerka »

Lars Jakobsson skrev:Det körs ingen dragracing på KM, det är någon form av gubb vänlig "alla får vara med" picknick runda.

???
Hur vet du det ?
Dragracingtävlingar är det varje helg om man har lust att åka
KM är i första hand ingen tävling för tävlingsbilar utanför att klubbens medlemmar ska få möjligheten att köra på en bra bana o ha en trevlig helg
Att vi kör bracket är ju för att alla ska ha samma chans
Vi kör ju även snabbaste bil
Så om du är medlem får du väl komma o visa hur snabb du är 8) 8) 8)
Dragracing kör man ju på torr bana ,men i år får vi hoppas på ett bra väder hela helgen

/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:
Jag är med i racingsektionen och fortsätter gärna diskussionen i tråden
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Jerka skrev:

???
Hur vet du det ?
Dragracingtävlingar är det varje helg om man har lust att åka
KM är i första hand ingen tävling för tävlingsbilar utanför att klubbens medlemmar ska få möjligheten att köra på en bra bana o ha en trevlig helg
Att vi kör bracket är ju för att alla ska ha samma chans
Vi kör ju även snabbaste bil
Så om du är medlem får du väl komma o visa hur snabb du är 8) 8) 8)
Dragracing kör man ju på torr bana ,men i år får vi hoppas på ett bra väder hela helgen

/Jerka
För jag har varit på ett KM, och den segaste bilen vann..inte direkt hur jag ser ett Klubb Mästerskap.

Då är det bättre att döpa om tävlingen till "fika träffen" så det speglar vad man vill få ut av helgen.

Var medlem det året, men knappast igen.
Medel åldern i klubben säger allt, när man dessutom strypt möjligheterna att tävla i klubben på bana blir inte motivationen större.

Det finns många olika arrangörer som håller i schyssta tävlingar med bra regler till bra mycket lägre pris.
Men visst hade det vart skoj att kunna vara aktiv inom en klubb med, annars skulle jag inte skriva här.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Matte-P
Rookie
Rookie

Inlägg av Matte-P »

Corinthian skrev:men när det kommer till ex. klassindelning för banracing (eller dragracing) så är det ju bara att ta ett beslut, kommunicera ut det, köra, följa upp och utvärdera.

<500hk/>500hk indelningen är helt meningslös.. och har alltid varit det. Andra arrangörer delar efter däck (gat-, R- och Slicks) vilket är naturligt.. då hamnar ekipage med liknande tider i samma grupp.

Exempel; jag körde 1.30'1 med min original C6Z06 på gatdäck på mantorp och kör sedan i >500hk-klassen.. där Thompa Persson & Johnny Byggare (750hk+ & Slicks) ligger på 1.25'x resp 1.23'6-tider...
Christer arkangas körde 1.26'x med sin C5 Z06 i <500hk-klassen (440hk+ & R-däck).. o där var det heller ingen som hängde på med ex. gatdäck

C5'or och C6'or är ju lika snabba runt mantorp på liknande däck (eftersom det är högsta lägsta hastighet som sätter varven inte toppfart på rakan/hk, som du vet)

I år har jag Z07-däcken (MPSC ZP) och hoppas på låga 1.28-tider... men kan fortfarande inte hänga på bilar med Slicks, så vi bör inte köra i samma klass bara för att vi har 500hk+
+1!!!
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jerka »

För jag har varit på ett KM, och den segaste bilen vann..inte direkt hur jag ser ett Klubb Mästerskap.

Då är det bättre att döpa om tävlingen till "fika träffen" så det speglar vad man vill få ut av helgen.

Medel åldern i klubben säger allt, när man dessutom strypt möjligheterna att tävla i klubben på bana blir inte motivationen större.

Det finns många olika arrangörer som håller i schyssta tävlingar med bra regler till bra mycket lägre pris.
Men visst hade det vart skoj att kunna vara aktiv inom en klubb med, annars skulle jag inte skriva här.[/quote]

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Och hur gick det ?
Det är klart du inte ska satsa på Km när det finns så många andra möjligheter o köra gratis
På Tierp i helgen är det streetrace Sm ,där kan du köra billigt
Prova och berätta hur det gick
Och skriva här är ju gratis 8)
/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Skall man tävla så är man i de flesta fall tvungen att underordna sig ställda villkor, hur fel de än kan te sig i vissa avseenden.
Det närmaste man kan komma avseende rättvisa är enhetsreglemente men inte ens då blir det 100%.

Så länge som varje förare kommer med vad de har och inte underordnar sig någon form av enhetlighet så bör man kanske fokusera på att ha kul och umgås istället, eller? :roll:

Andreas, PSC ZP har som jag förstått det samma rating som Yokohama 048 (vilket är ett r-däck), du får väl jämföra dig med andra r-däcksbilar då antar jag och samtidigt hålla tummarna att det inte dyker upp en 700hk bil med r-däck. :wink:

Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:Skall man tävla så är man i de flesta fall tvungen att underordna sig ställda villkor, hur fel de än kan te sig i vissa avseenden.
Det närmaste man kan komma avseende rättvisa är enhetsreglemente men inte ens då blir det 100%.

Så länge som varje förare kommer med vad de har och inte underordnar sig någon form av enhetlighet så bör man kanske fokusera på att ha kul och umgås istället, eller? :roll:
enhetligheten sitter ju i gruppering av däckstyper. mer logiskt än att en 501hk bil och en 1200hk bil kör i samma klass. vad är det för reglemente?
klass efter däck är ju ett beprövat concept som funkar klockrent och jag har aldrig varit på ett evenemang där folk misstycket eller sagt att det inte fungerat.
jag har däremot varit på KM'et flera gånger då hk-reglementet aldrig fungerat och många med mig tycker att det är ett galet sätt att dela upp oss... men jag får väl map'a om bilen till 499 hk och ställa upp med slicks i <500-klassen
man måste ju sätta prioritering på säkerhet med? bilar som åker i ungefär samma varvtid är säkrare samtidigt.
annars ska vi köra TimeAtttack.
Mange_C5 skrev:Andreas, PSC ZP har som jag förstått det samma rating som Yokohama 048 (vilket är ett r-däck), du får väl jämföra dig med andra r-däcksbilar då antar jag och samtidigt hålla tummarna att det inte dyker upp en 700hk bil med r-däck. :wink:
jag tror jag kan vara konkurrenskraftig mot en 700hk bil, men inte om den kör på slicks.. men vi får väl se.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:
Mange_C5 skrev:Skall man tävla så är man i de flesta fall tvungen att underordna sig ställda villkor, hur fel de än kan te sig i vissa avseenden.

enhetligheten sitter ju i gruppering av däckstyper. mer logiskt än att en 501hk bil och en 1200hk bil kör i samma klass. vad är det för reglemente?
klass efter däck är ju ett beprövat concept som funkar klockrent och jag har aldrig varit på ett evenemang där folk misstycket eller sagt att det inte fungerat.
jag har däremot varit på KM'et flera gånger då hk-reglementet aldrig fungerat och många med mig tycker att det är ett galet sätt att dela upp oss... men jag får väl map'a om bilen till 499 hk och ställa upp med slicks i <500-klassen
man måste ju sätta prioritering på säkerhet med? bilar som åker i ungefär samma varvtid är säkrare samtidigt.
annars ska vi köra TimeAtttack.
Mange_C5 skrev:Andreas, PSC ZP har som jag förstått det samma rating som Yokohama 048 (vilket är ett r-däck), du får väl jämföra dig med andra r-däcksbilar då antar jag och samtidigt hålla tummarna att det inte dyker upp en 700hk bil med r-däck. :wink:
jag tror jag kan vara konkurrenskraftig mot en 700hk bil, men inte om den kör på slicks.. men vi får väl se.
Angående att sätta upp basala men enhetliga regler som sällan passar någons egna bil fullt ut eller "många med mig", läs gärna vad jag skriver: Så länge som varje förare kommer med vad de har och inte underordnar sig någon form av enhetlighet så bör man kanske fokusera på att ha kul och umgås istället, eller?
Dvs så länge som en del kommer med slicks, andra med kompressormatat, tredje med rensad/lätt bil men ingen vill pruta på sina mods för att få ett antal punkter av enhetlighet så får det bli lite som det blir.
Föreslår att den som fokuserar på tävling kör arrangemang som är just tävlingsarrangemang och kör för att ha kul på KM/Mantorphelgen.

Är muttern bakom ratten något så när i ordning så kommer du tyvärr inte hänga med en bil med bättre vikt/hk förhållande, även om ni använder samma däckmärke och modell.

Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Jerka skrev:För jag har varit på ett KM, och den segaste bilen vann..inte direkt hur jag ser ett Klubb Mästerskap.

Men visst hade det vart skoj att kunna vara aktiv inom en klubb med, annars skulle jag inte skriva här.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Och hur gick det ?
Det är klart du inte ska satsa på Km när det finns så många andra möjligheter o köra gratis
På Tierp i helgen är det streetrace Sm ,där kan du köra billigt
Prova och berätta hur det gick
Och skriva här är ju gratis 8)
/Jerka[/quote]

Vi har haft jätte problem med växellådor senaste åren, så tiden har tyvärr aldrig blivit bättre än en 10:a.
Dock var det på mantorp, inte rättvist att jämföra med tex tierp som har betydligt bättre fäste.
Idag med manuell låda ska bilen klara en 9:a utan större bekymmer, dock sitter det en Z06 original koppling i nu som inte pallar någonting så vi får vackert njuta av bilen som den är tills hösten när vi kan byta och börja köra på allvar.

Gratis är det aldrig, men jämfört med era avgifter framstår det som absolut mer lockande.

Landracing är ett annat bra exempel på missbruk av regler, dom kör däckklass.. bara det att dom har såna krav på bredden att du bara får dit cykeldäck (10,5). Annars hamnar du automatiskt i klass "outlaw" där rena tävlings dragsters kör. Försök att köra 7:or på 402m med en serietillverkad bil i grunden. Sen har dom en regel som säger att det bilen levererades med original får den köra med i gatbilsklassen, en GTR som är 4 hjulsdriven fick alltså starta med Toyo R888 medans vi enbart får köra rena Gatdäck. Rättvist? Mja.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:Är muttern bakom ratten något så när i ordning så kommer du tyvärr inte hänga med en bil med bättre vikt/hk förhållande, även om ni använder samma däckmärke och modell.
helt sant men ingen ursäkt för att inte försöka förbättra nuvarande klassindelning.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Lars Jakobsson skrev:Landracing är ett annat bra exempel på missbruk av regler, dom kör däckklass.. bara det att dom har såna krav på bredden att du bara får dit cykeldäck (10,5). Annars hamnar du automatiskt i klass "outlaw" där rena tävlings dragsters kör. Försök att köra 7:or på 402m med en serietillverkad bil i grunden. Sen har dom en regel som säger att det bilen levererades med original får den köra med i gatbilsklassen, en GTR som är 4 hjulsdriven fick alltså starta med Toyo R888 medans vi enbart får köra rena Gatdäck. Rättvist? Mja.
numera levereras ju Z06 och ZR1 med Michelin Pilot Sport Cup ZP däck (Z07/Track Package).. så det lär du nog få köra med.. och dom är fantastiska tycker jag
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Corinthian skrev:
Lars Jakobsson skrev:Landracing är ett annat bra exempel på missbruk av regler, dom kör däckklass.. bara det att dom har såna krav på bredden att du bara får dit cykeldäck (10,5). Annars hamnar du automatiskt i klass "outlaw" där rena tävlings dragsters kör. Försök att köra 7:or på 402m med en serietillverkad bil i grunden. Sen har dom en regel som säger att det bilen levererades med original får den köra med i gatbilsklassen, en GTR som är 4 hjulsdriven fick alltså starta med Toyo R888 medans vi enbart får köra rena Gatdäck. Rättvist? Mja.
numera levereras ju Z06 och ZR1 med Michelin Pilot Sport Cup ZP däck (Z07/Track Package).. så det lär du nog få köra med.. och dom är fantastiska tycker jag
Där sa du någonting!
Det har jag inte tänkt på..

Men jag vet inte om regeln är aktiv idag, det var några år sedan vi körde hos Landracing sist.
Ska absolut kollas upp.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hallå!! Är det så viktig vilken klass ni kör i ?? Är det inte viktigast att vi få leka med våra leksaker:) Glöm inte att det är inte storleken som är avgörande utan vad man har bakom hjälmen :)
Ska man börja dela in i flera klasser så tycker jag vi som kör bilen till och från banan kan köra i en klass och trailer folket i en klass:)
Med vänlig hälsning, Ubbe
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Ubbe skrev:Hallå!! Är det så viktig vilken klass ni kör i ?? Är det inte viktigast att vi få leka med våra leksaker:) Glöm inte att det är inte storleken som är avgörande utan vad man har bakom hjälmen :)
Ska man börja dela in i flera klasser så tycker jag vi som kör bilen till och från banan kan köra i en klass och trailer folket i en klass:)
Med vänlig hälsning, Ubbe
kör man vanlig "trackday" så spelar klasser absolut ingen roll... bara man då delar in ekipagen i grupper med liknande varvtider.. detta är för säkerhetens skull (för mycket varvningar är inget bra)
men så fort man kallar nånting för "…mästerskap" så måste man ha klasser så det blir någorlunda jämnt.. annars kan vi lika gärna lotta ut pokalerna, precis som startordningen.

egentligen borde vi skita i "mästerskapet" då det inte är opartiskt och bara köra trackday!
MikeL
Rookie
Rookie

Inlägg av MikeL »

Hejsan!

Klassningsreglementen verkar inte vara det enklaste. Trycker man en sak pyser det ut på något annat ställe. För mig är KM lite mer tävling än en vanlig trackday men ändå en lagom bit ifrån riktig racing stötfångare mot stötfångare. Ifråga om pengar är det väl i det oklara eller obefintliga försäkringsskyddet de stora riskerna trots allt ligger. För min del var balanseringen mellan tävling och trackday i fjol perfekt. Hur kul som helst :D Visst kvalade vi(?) och med varvtider och placeringar som kunde följas direkt på nätet. Regn är trist men en del av racingens spelregler - och något som kan ändra givna odds.

Till sist, utan att på något sätt förringa det värdefulla i en öppen och konstruktiv dialog, vill jag ge en eloge till dom som spenderar tid och pengar för att arrangera KM. Årets höjdpunkt inom bankörningen för min del i alla fall :mrgreen:

Mike L
Modifierad C6 Coupe med R-däck
Mikael Lundholm
Corvette C6 Coupé 2008
American Racing Headers, Callaway honker air induction, NW 102 Spjäll
PFADT Johnny O’Connell Signature Suspension Stage 1
Toyo R 888 r-däck
3:a KM +500 2014
2:a KM <500 2013
3:a KM <500 2012
Skriv svar