Sida 1 av 1
Så här lagar man trsiga glasfiberdelar....
Postat: lör okt 02, 2004 2:36
av Stingray
Ny artikelserie på min hemsa.
http://www.stingray.nu/se/index.htm?/ar ... der_se.htm
Kommentera gärna och kom med synpunkter, önskemål, förslag.
/Tommy
Postat: lör okt 02, 2004 9:11
av StingrayRacing
Matnyttigt artikel!
Är det något speciellt glasfiberspakel som du använder? Planerar att snygga till frontspoilern i vinter.
Postat: lör okt 02, 2004 9:31
av Terner
Snyggt !!
Vad gör man om man bara har sprickor? Kan man laga från baksidan bara eller ska man ta till nåt annat knep?
Terner
Postat: lör okt 02, 2004 11:12
av Stingray
Jag köper helt vanligt glasfiberspackel på ok eller var som helst.
Geggean jag limmar ihop saker med är dock annorlunda.
Sprickor MÅSTE slipas ner så att sprickan blir ett V så att man bygger upp lagningen från botten.... Det kommer artiklar om det också

Postat: lör okt 02, 2004 17:10
av madcow
Varför kapade du upp den nya skärmen och lagade den gamla ?
Hade det inte varit enklare att bara sätta dit den nya ?

Postat: lör okt 02, 2004 17:30
av Stingray
madcow...
Om du tittar på min bil så ser du att jag har större positionslysen än 69:an hade orginal för att min front kommer från en 71:a I så fall hade jag fått börja molda om positionsljusen. Detta hade jag nog iofs gjort om jag hade haft mer tid på mig men nu var det brådis också för att få bilen klar till första utställningen.
/Tommy
Postat: lör okt 02, 2004 18:29
av Erik
Snyggt jobb. Man märker att du kan din glasfiber. :)
Postat: lör okt 02, 2004 20:09
av Terner
Stingray skrev:Jag köper helt vanligt glasfiberspackel på ok eller var som helst.
Sprickor MÅSTE slipas ner så att sprickan blir ett V så att man bygger upp lagningen från botten.... Det kommer artiklar om det också

Intressant kan du berätta lite mer om vilka verktyg du använder för att såga/slipa..
Erfarenhetan säger ju att har man rätt verktyg så är halva jobbet klart och man förstör mindre.
Jag menar plåt är ju en sak där sågar man rakt och sedan nibblar eller falsar men glasfiber är ju nåt helt annat. Aja man skulle varit båtbyggare...
Terner
Postat: sön okt 03, 2004 0:32
av Stingray
Dremel, filar, slippapper, tålamod *s*
Postat: sön okt 03, 2004 8:41
av Peter
Vill man börja bygga med glasfiber/kolfiber så är denna sida guld värd.
http://w1.844.telia.com/~u84408370/komposit/index.html

Postat: sön okt 03, 2004 9:07
av Terner
Skriver ut den och har som nattlektyr...Verkligen Mumsig tack !
Terner
Postat: sön okt 03, 2004 18:40
av StingrayRacing
Jättebra manual!

Postat: sön okt 03, 2004 20:59
av Fredriksson
jag vill bara lägga en kommentar: Du är ju grymt duktig

Postat: sön okt 03, 2004 21:08
av Terner
Håller med

Postat: mån okt 04, 2004 19:51
av Leifholger
Är det nå'n som har provat den här geggan? Används mycket på båtar och är mycket formstabil och sjunker inte ihop efter spackling tack vare att den är lösningsmedelsfri. Om ingen har provat får jag väl bli försökskanin - behov finns...
http://www.nmi.se/West-System/index.htm
Postat: ons okt 06, 2004 0:39
av Stingray
Om du har tid att vänta ett tag så ska du få ett utlåtande... Jag ska laga en Viper huv som nästan gått av på mitten och jag ska använda det där...
/Tommy
Postat: tor okt 07, 2004 12:58
av Leifholger
Jag väntar gärna. Just nu väntar jag på att växellådan ska bli klar efter converterhaveri på premiärturen. Jag tänkte få några mil innan det där vita kommer ner...
Om tillverkaren av West Systems har rätt sjunker vanliga fyllningar och spackel p g a lösningsmedlen skapar porer för att kunna dunsta vid härdningen. En lösningsmedelsfri epoxi reagerar på nå't annat sätt (fan vet hur!) men ska inte skapa porer, som i sin tur ger sjunkning, och det skulle ju underlätta Corvette-renoveringar avsevärt. Hoppas det stämmer.
Postat: sön okt 10, 2004 23:04
av janbanan24
Min bil har fått en smäll på vänster bakskärm:
...några tips?
Klarar jag mig med plåtremsor på baksidan med försänkta poppnitar utifrån samt glasfiberspackel eller?
Janne
Postat: sön okt 17, 2004 13:23
av Stingray
janbanan24 skrev:
Klarar jag mig med plåtremsor på baksidan med försänkta poppnitar utifrån samt glasfiberspackel eller?
Janne
Använde INTE plåtremsor, popnitar över huvudtaget....
Låt någon som kan laga skärmen istället så att du inte riskerar sprickor eller annat vid reparationen.
/Tommy
Postat: sön okt 17, 2004 17:10
av janbanan24
Nooooooo!
....det var inte vad jag VILLE höra! ....glad att du ger mig råd ändå!

Att låta "någon som kan" ta hand om det låter dyrt!
Janne
Postat: sön okt 17, 2004 20:43
av Terner
Hahaha
"någon" kanske = Tommy ??
Postat: mån okt 18, 2004 19:11
av janbanan24
Ja, Tommy verkar ju inte ha tummen mitt i handen när det gäller glasfiber, men det blir nog för dyrt att ta ner bilen från Umeå till Huddinge för detta ändamål, eller att ha honom liggandes på traktamente här uppe i Umeå!
...ne, det käns bara som överkurs att köpa en bakskärm för att skära ur en bit att laga med, som Tommy gjorde med sin framskärm, när det inte saknas bitar. Tycker att det borde gå plasta-till på nått vänster ...får väl snacka med nå'n styrenskadad båtbyggare!
Janne
Postat: tis okt 19, 2004 7:21
av Stingray
*skrattar* Sorry... det var inte så jag menade...
Menade att om du absolut inte vill eller vågar prova laga själv så ska du nog ta till lie hjälp, men använd inte plåtremsor och popnitar.... Har du bara lite hum så tror jag du kan göra det själv.... du har ju hela vintern på dig
Vi kan ta det steg för steg här om du vill så får du vägledning hela vägen, Vad säger du om det ??
Ungefär som när en kirurg opererar via monitor från en annan plats *s*
/Tommy
Postat: tis okt 19, 2004 16:40
av janbanan24
Passa dig, jag kanske tar dig på orden!
Nåja, nu är det Reg-besiktningen som är prio-1, plastningen blir säkert inte förän nästa vinter!
Janne
Postat: tis okt 19, 2004 18:59
av båtmatte
Hej Janne, jag har hållt på med polyesterplast på "hobby" nivå ett antal år
och tycker inte att plastreparationer behöver vara speciellt krångligt.
I mitt tycke så är största problemet att undvika sprickbildning en tid efter plastningen & lackeringen.
Vad jag skulle göra i ditt fall är att demontera så mycket så att du lätt kan komma åt skärmen från insidan,
bäst och svårast är att demontera allt som ska plastas.
Rugga upp ytan på insidan med "mjuk" rondel, slipa ner skadorna i "V" form utifrån lacksidan, i värsta fall om ytan delaminerat kapa bort dom delaminerade bitarna om dom inte är för stora, (max 3-6 cm), fortfarande slipat i "V" form.
Tvätta rent ytorna som ska plastas med aceton. Plasta med polyesterplast & glasfiberväv från insidan så skadorna överlappas rejält, (funkar bra med Biltemas), använd gärna vanlig pensel eller elementroller, försök hålla lagom temperatur (20C). Väven suger snart åt sig plasten, "moddla" med penseln för att få ut all luft ur väven, (ska bli transparent.)
Plasten härdar inom en timme, lägg därefter på glasfiberspackel från lacksidan med gummispatel inom ett dygn, viktigt är att det är glasfiber i spacklet och att spateln inte är för hård, den ska forma sig efter skärmen. Låt härda ett par dagar, slipa ytan, aceton, gå sen på med finspackel tills resultatet blir bra. Denna metod har fungerat bra på tex. hardtop till en Wrangler, kanske inte som "proffset" skulle göra men resultatet blir bra och det spricker inte av sig självt.
Mvh Matte
Postat: tis okt 19, 2004 19:51
av janbanan24
Najs beskrivning!
Låter lagom komplicerat för mig!
Jag har för närvarande alla möjliga "lackfel" på bilen, sprickor, skador, blåsor, you name it!
Så jag funderar på att börja laga eftersom jag får tid, fastän själva lackeringen ligger flera år in i framtiden. På så sätt hinner lagningar och liknande spricka och krympa innan man lägger på den slutliga lacken, men jag kanske tänker fel?
Någon som vet varför Corvetterna ofta har de där karaktäristiska blåsorna? ...små upphöjningar i lacken, runda ca 1mm i diameter, ser ut som om bilen har acne!!!
Syns längst upp till vänster i det svarta fältet på den här bilden:

Postat: ons okt 20, 2004 1:14
av Terner
Vet inte om det är speciellt för Corvetter men överhuvud taget så har äldre bilar ofta vart utsatta för sprutspackling med diverse oprövade metoder som visats sig vara katastrofala.
Speciellt på tidigt 70-tal fanns det nåt sprutspackel som användes flitigt och som visade sig ge upphov till "Acne" efter några år. Kommer inte ihåg vad det innehöll men det har förstört många fina bilar.
Har haft en Mustang GTA Cab -67 som fick göras plåtren för att få bort detta. Inte speciellt roligt när man tror man köpt en bil som bara behöver slipas av lite och sen lackas.
Det otäcka är att det kan dröja många år innan "acnen" visar sig så man är ju aldrig riktigt säker..
Är det bara en begänsad yta så är du ju lyckligt lottad i alla fall Grattis!
/Terner