Sida 1 av 1

Broms...

Postat: sön sep 01, 2013 19:09
av BB
Hur är "känslan" i era bromspedaler...? är det som i en ny bil dvs ca 3-5 cm spel och sedan helt stummt eller som i min bil ganka långt slag sedan ganska stummt ( den sjunker inte men jag måste lufta mer )

Jag hade samma "problem" med min gamla bil, det var ganska långt slag men besiktningen sa inget om det och bromsarna var bra.

Men jag saknar den där känslan som det är i en modern bil, går det att få i en "gammal" bil med original prylar ?


Hur blir känslan i pedalen / bromsarna med "hydra boost" istället för vakuum servo ?

Hur blir känslan i pedalen / bromsarna med metallomspunna bromsslangar mot "vanliga" ?


OBS, bilen kommer inte köras på bana jag vill bara ha bromsar som "känns som på en ny bil"

Re: Broms...

Postat: sön sep 01, 2013 19:19
av Ricky
Metallomspunna slangar ger definitivt en stummare känsla i pedalen.

Gamla trötta och mjuka slangar ger klar svampkänsla.

Absolut ALL luft måste ut ur systemet annars blir det aldrig bra.

Känslan i mina bromsar är nu med metallomspunna slangar och ny huvudcylinder ordentligt stum.

//Ricky.

Re: Broms...

Postat: sön sep 01, 2013 19:24
av BB
Ricky skrev:Metallomspunna slangar ger definitivt en stummare känsla i pedalen.

Gamla trötta och mjuka slangar ger klar svampkänsla.


//Ricky.

Allt i bromssystemet är nytt utom fördelningsblocket blir det stor skillnad iallafall med metallomspunnet ?

Re: Broms...

Postat: sön sep 01, 2013 19:33
av Ricky
Skillnaden är att standard gummislangar expanderar en aning under tryck medans de metallomspunna är stummare så skillnad blir det absolut.

Jag tycker definitivt man ska kosta på sig att byta slangarna.

Men är det andra fel som tex luftblåsor i systemet som är orsaken kommer det ju inte bli någon knallbra känsla ändå.

Re: Broms...

Postat: sön sep 01, 2013 19:41
av Ricky
Luftning kan vara en knepig procedur och själv suger jag in ny vätska genom systemet vid bromoken med en vakum-sug.

Får man små luftblåsor uppe i huvudcylindern kan det vara ett helvete att få ut..

Re: Broms...

Postat: sön sep 01, 2013 19:50
av Ricky
BB skrev:
OBS, bilen kommer inte köras på bana jag vill bara ha bromsar som "känns som på en ny bil"
Nu läste jag lite noggrannare och blir glad att du tänker köra din bil på bana. :D

Då måste ju som sagt bromsarna vara pålitliga och på topp.

Jag har jobbat en del med mina bromsar och provat belägg och byggt bromskylning mm och nu funkar mina bromsar kanon!

Jag har original utbytes OK med rostfria sleevar och o-ringar, metallomspunna slangar, bromskylning och riktigt bra klotsar.

Jag har slitsade skivor också men det tror jag (utan att veta) inte gör någon större skillnad.

Re: Broms...

Postat: sön sep 01, 2013 21:05
av BB
BB skrev: OBS, bilen kommer inte köras på bana jag vill bara ha bromsar som "känns som på en ny bil"
Tyvärr så läste du fel Ricky, bilen kommer inte köras på bana

Men tack för att du kommer med tips och info. :D

Re: Broms...

Postat: sön sep 01, 2013 22:54
av Smuggler
Har stålomspunna slangar och det mesta nytt i systemet, upplever bromsarna som näst intill stumma och har ett kort slag på pedalen.
För några veckor sedan testade jag en volvo s80 v8:a med rätt feta bromsar och efter att direkt därefter ha satt mig i corvetten för att åka hem upplevde jag corvettebromsarna som betydligt kraftigare än volvons. Det samma sa vllvons ägare som strax före provat corvette:n.
Kanske ett bevis för att det går att få "nybilskänsla" i bromsar från 60 talet.

Re: Broms...

Postat: mån sep 02, 2013 4:51
av Ricky
BB skrev:
BB skrev: OBS, bilen kommer inte köras på bana jag vill bara ha bromsar som "känns som på en ny bil"
Tyvärr så läste du fel Ricky, bilen kommer inte köras på bana

Men tack för att du kommer med tips och info. :D
För lat för att läsa ordenligt.. som vanligt.. :roll: :mrgreen:

Re: Broms...

Postat: mån sep 02, 2013 7:59
av BB
Då är det bara att lufta vidare... har provat "vanlig" luftning, luftning med vakuumsug och "gravity" bleed utan någon större framgång :(

Re: Broms...

Postat: mån sep 02, 2013 10:30
av Ricky
Ibland kan det vara ett litet helvete att få ur all luft ur huvudcylindern..

Re: Broms...

Postat: mån sep 02, 2013 12:20
av Ricky
Ska man endast køra på gatan/vægen med bilen så ræcker det med væl fungerande orginalbromsar.

Orginal organiska belægg tycker jag funkar utmærkt och har sækerligen betydligt bættre egenskaper "kalla" før vanlig gatkørning æn hårdare "sport" belægg.

Mina organiska belægg låser glatt alla 4 hjulen på vægen och det ær først då man kørt dom riktigt varma på bana dom inte håller måttet.

Jag har aldrig førlorat bromsverkan med orginalbelæggen (inte ens på bana) men dom funkar bara till ett visst tryck/temperatur och sedan ger det bara inget mer att trampa hårdare på pedalen.

Men sådana temperaturer kommer man aldrig upp i på gatan.

Re: Broms...

Postat: mån sep 02, 2013 20:28
av BB
Om jag nu har luft i huvudcylindern försvinner den efter en massa luftning vid bromsoken eller är det bara att börja om från början och köra en "bench bleed" av huvudcylindern igen ?

Det finns inga luftningsventiler på huvudcylindern.


Detta är min andra helrenovering och det fanns inga moment i renoveringen jag var osäker på förutom luftning av bromsarna, och naturligtvis har jag problem med dem... :?

Re: Broms...

Postat: mån sep 02, 2013 20:35
av Ricky
Jag har ingen gigantisk erfarenhet av luftning av huvudcylindern, jag har bara gjort det 1 gång.

Det gick utmärkt att "bench-bleeda" med huvudcylindern kvar i bilen då jag gjorde det.

Bara att koppla loss rören till oken och sätta dit slangar som man leder ner i reservoarerna och pumpa försiktigt tills all luft är ute.

Ju kortare slangar desto bättre, annars blir slaget för kort och man får inte all luft ur slangarna varje pumptag.

Re: Broms...

Postat: mån sep 02, 2013 23:52
av Chrippe
Den här köpte jag på Corvette Central och fungerar kanon att lufta bromsarna helt själv !


Bild

Re: Broms...

Postat: tis sep 03, 2013 7:25
av Don Tomaso
Den har jag också, fungerar perfekt + att det är lätt att byta bromsvätska också.

Re: Broms...

Postat: tis sep 03, 2013 20:03
av StingrayRacing
Annars kan man fixa det med övertryck och ännu enklare när man har kompressor, istället för blomspruta...
http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/ca ... h/bleeder/
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=392957

Tänkte fixa ett dummylock av plexi som passar corvettens behållare :-)

//Lasse