Sida 1 av 1

csb 350" vs 400"

Postat: tor sep 05, 2013 17:36
av Kjell.Magnusson
Hejs

Vad är det som skiljer 350" från 400" förutom det självklara: c:a 50"? Är det slaget eller borrning eller båda? Är det "samma" block?

Re: csb 350" vs 400"

Postat: fre sep 06, 2013 14:44
av fty
Hej,

Både borr och slag skiljer.
Det är ett annat block, yttre dimensioner är lika på samtliga Cheva SB.

Re: csb 350" vs 400"

Postat: fre sep 06, 2013 16:03
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack fty!
Nu nästa fråga: Går det att stroka mer eller borra mer??

Re: csb 350" vs 400"

Postat: fre sep 06, 2013 18:31
av fty
Stroka en Cheva 400" menar du? Den har 3,75" i slaglängd och visst finns det strokervevar med längre slag än så. Jag vet dock inte vad du lyckas få i ett standard 400" block med tanke på frigång.

Det vore kul att bygga en stor smallblock med eftermarknadsblock, likt denna 472:a.
http://www.ultrastreet.net/engines/472_bigdawg.php

Re: csb 350" vs 400"

Postat: fre sep 06, 2013 19:25
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack fty, du förstår mina tankar!
Wooowww! 472" small block, perfekt! Och bara 14000$.. lite för mycket pengar för en stackars fattig Corvette ägare :mrgreen:
Men vad kan man göra med en 400" motor? Eller är den för vek?
Bättre att köpa sig en bättre beg. LS7? 427" & 500+ hp??
Dessa moderna motorer ser ju inte så snygga ut i en gammal bil..
Eller en 502"? Vad kostar en sådan?
Vet inte, vet inte, vet inte...men nogot roligare än den 350" jag har idag måste det bli!
Eller kanske bygga vidare på den?? 383" + 0.030" borr, vad nu det blir, 389"? Är kanske inte så fel i alla fall! ELLER?

Re: csb 350" vs 400"

Postat: fre sep 06, 2013 19:45
av Ricky
Är vi lite villrådig nu kanske? :D

Re: csb 350" vs 400"

Postat: fre sep 06, 2013 20:27
av fty
Du får fundera på hur mycket pengar du vill spendera.

Det är knepigt att hitta en fräsch Cheva 400" SB. Att köpa en som redan är borrad en gång och chansa på att den klara en överdimension till känns tveksamt.

Har du tid och pengar hade jag byggt en 383". Har du ytterliggare slantar att avvara bygg 400"+.
Själv köpte jag en cratemotor från GM Performanceparts ZZ430, det är ytterliggare en väg att gå.

Problemet är väl att pengarna fortsätter dra iväg utöver motorn, som bakaxel, växellåda med överväxel, väghållning etc...

Re: csb 350" vs 400"

Postat: fre sep 06, 2013 21:05
av Kjell.Magnusson
Hejs

Hmmmm, ZZ430" är det sb? Dyrt? 400"+? hur gör man då?
Villrådig.. ja, det är nog lite så...

Re: csb 350" vs 400"

Postat: lör sep 07, 2013 6:20
av Ricky
Varfør inte en bigblock då i stællet før ett sønderborrat 400-block?

Jag førsøker læsa mellan raderna vad det ær du ær ute efter Magnum men har efter dina tidigare inlægg lite svårt att få hela bilden klar før mig..

//Ricky.

Re: csb 350" vs 400"

Postat: lör sep 07, 2013 12:34
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jo, jag vet inte riktigt vad jag vill.. Jag söker alternativ, kan man kanske säga..
Det snurrar lite av varje i min ytterst lilla hjärna: Stor sb, LS motor & bb, vet inte..
Lite större sb är kanske mest ekonomiskt..
LS, mycket hp + lite bensin..
BB, fränast..

Re: csb 350" vs 400"

Postat: lör sep 07, 2013 18:56
av Ricky
LS.. Är det verkligen så mycket effekt i dom?

Det är ju en hel del mer jobb att trassla ihop alla kablar jämfört med en konventionell SB eller BB.

Varför bygga, stroka och borra smallblocks då det redan finns stora starka motorer som håller?

Re: csb 350" vs 400"

Postat: lör sep 07, 2013 20:45
av Kjell.Magnusson
Hejs

He, he Ricky, har du provkört en LS3, LS6, LS7 eller LS9 motor försedd bil?
Men visst en hel del kabeltrasslande blir det ju!
Och visst bb är fränt! Både en massa effekt, fränt ljud & utseende!
Jag ska inte köra racing med min bil alls, men köra ifrån någon nyare Corvette är ju lite kul, hi, hi.
Ja, det vete f-n vad det blir.. fortfarande villrådig!

Re: csb 350" vs 400"

Postat: lör sep 07, 2013 20:57
av fty
Hej,

Om du vill hålla någorlunda orginalutseende får du köra med traditionell sb/bb.

Om du är nöjd med 400-450hk kör Cheva SB 350-383". Vill du ha mer Cheva BB. Det är vad jag tycker.

Min 81a med 350" på 430hk räcker för att köra 12s repor på 402m.I intervallet 0-200km/h så är den lite snabbare än orginal C6 från 2005 då jag provat.

Tänk på att du ska besiktiga bilen också, det börjar bli tveksamheter redan med en 400hk maskin, beroende på besiktningsman osv. Något annat än en Cheva SB lär nog aldrig gå...

Re: csb 350" vs 400"

Postat: lör sep 07, 2013 21:13
av fty
Ricky skrev:LS.. Är det verkligen så mycket effekt i dom?

Det är ju en hel del mer jobb att trassla ihop alla kablar jämfört med en konventionell SB eller BB.

Varför bygga, stroka och borra smallblocks då det redan finns stora starka motorer som håller?
LS maskinerna är riktiga fina med bra smisk, vaknar till liv med kam + headers.

BB måste vara absolut mest bang for the buck.

Anledningen att inte kliva på BB som jag ser det är antingen pga vikt, svårt att få plats, eller för att klara besiktningen. Det är ju riktigt coolt med en smallblock på 7,7 l som inte är större till yttermåtten än en vanlig SB också :) Men väldigt dyrt.

Re: csb 350" vs 400"

Postat: lör sep 07, 2013 21:19
av Kjell.Magnusson
Hejs

På en 1981 kan jag förstå att det blir krångel med bilprovningen med bb/ls, hur ser detta ut med en 1975???
430 hp låter bra tycker jag! Är det en ZZ430 du har?
Just det ja.. vad väger en bb jämfört med sb och ls??

Re: csb 350" vs 400"

Postat: lör sep 07, 2013 21:23
av Kjell.Magnusson
Hejs igen

Liten förklaring: Min bil är en maskerad 1975! Som ser ut som 1981!

Re: csb 350" vs 400"

Postat: lör sep 07, 2013 21:25
av fty
magnum skrev:Hejs

På en 1981 kan jag förstå att det blir krångel med bilprovningen med bb/ls, hur ser detta ut med en 1975???
430 hp låter bra tycker jag! Är det en ZZ430 du har?
Just det ja.. vad väger en bb jämfört med sb och ls??
Borde vara lättare med en 75 iaf. Men vilken besiktningsman som helst ser nog skillnad på sb/bb/ls.

Japp, ZZ430.

Har för mig att en BB är cs 100kg tyngre än en SB. LS maskinen är garanterat lättare än SB. Exakta siffror får du googla fram.

Re: csb 350" vs 400"

Postat: sön sep 08, 2013 7:15
av Ricky
magnum skrev:Hejs

He, he Ricky, har du provkört en LS3, LS6, LS7 eller LS9 motor försedd bil?
Nej jag måste erkænna att jag aldrig provkørt en C3 med dessa motorer.

Dæremot så kør jag ju ganska ofta en C3 med en 454 i. :)

Jag tror att man måste ha en plan med vad man bygger så man lægger pengarna på "rætt" saker som passar en sjælv.

Frågar man vad alla andra tycker att man ska køpa før motor på ett forum så får man rækna med att få lika många olika svar som det finns medlemmar. :wink:

Sen kan man ælta vikten kontra effekten, insprutning kontra førgasare, fjædrad och ofjædrad vikt mm, mm i evigheter och allt detta ær BARA teorier.

Jag tyckte du næmnde någon gång att du INTE skulle køra varken dragracing eller bana med din bil..?

Och i så fall viktskillnaden och allt det andra ingen roll alls mer æn på pappret.

Re: csb 350" vs 400"

Postat: sön sep 08, 2013 9:25
av Kjell.Magnusson
Hejs

Rätt som du skriver Ricky, ingen racing för mej.
Och du har nog rätt i att vikten inte spelar så stor roll heller..
Men om nu bb väger c:a 100 kg mer än sb så innebär det också nya fjädrar både fram och bak????
Det vore ju så klart fränt med bb! Låter gott & fyller ut motorummet på härligt sätt! Går ju dessutom att få bra snurr på dom!
Vilken bb ska jag ha? Jag har förstått att dom finns i lite olika utföranden: Generation 1, 2, 3 o.s.v. Eller?

Re: csb 350" vs 400"

Postat: sön sep 08, 2013 13:14
av Ricky
De "gamla" som satt i bilarna då de byggdes var Mark4 motorer.

De lite nyare som tex den jag har heter GenV (Gen5) och har lite modofierad kylning, smørjsystem och riktig bakre packboxtætning till vevaxeln.
Dessa saknar dock det gængade hålet før kulan till kopplings lænkaget om man kør manuell låda. Men løsning finns naturligtvis før detta.
Dessa saknar æven hålet før brænslepumpen.
Det finns æven en GenVI (Gen6).

De flesta externa delarna passar mellan Mark4 och GenV och ett otrænat øga ser ingen skillnad på utsidan.

BB finns ju naturligtvis i många olika grundstorlekar från 396 till 502 och i varianter med smidda vevaxlar eller gjutna.

Topparna finns (lite generaliserat) i 3st grundutføranden:
Storport (rektangelport) som anses som HP varianten, 435HP TriJet, LS6, och LS7 mfl, finns både i jærn och aluminium, aluminium ær svåra att finna och så dyra att man nog hellre bør satsa på modernare och bættre aftermarket alutoppar i stællet om det ær aluminium man ska ha.
Ovalport som ær standard varianten, tex LS5 som var standard Corvette 454.
Så finns det "Peanut Port" som ær en truckvariant med pyttesmå ovalportar och ingenting att driva en Corvette med.

Har man en sjysst och bra ihopsatt bottendel, fræscha ovalportstoppar och en snæll hudraul roller ær inte en effekt runt 400-450hk utan att varva som en galning omøjlig.
Lægg till en smidd bottendel och storports jærntoppar och du har 450+ hæstar om den ær vettigt ihopsatt.

Sjælv varvar jag max 5500 med en stark och snæll orginalborrad 454 med storports jærntoppar som drar från drygt 2000rpm och tankas med standard macksoppa.

Inget hokus pokus. :)

Re: csb 350" vs 400"

Postat: sön sep 08, 2013 13:28
av Kjell.Magnusson
Hejs

tack Ricky!
Finns det 2 & 4 bults block som på sb?
Vilka år fanns gen v?

Re: csb 350" vs 400"

Postat: sön sep 08, 2013 15:12
av Ricky
Det finns 2 och 4-bultat ja.

Det kænns som du klarar dig bra med ett 2-bultat.

Men man vet ju aldrig vad som flyger i en om man får lite drag i bilen.. :mrgreen:

Det reducerar ju priset en del och økar tillgången på begagnat.

Sjælv valde jag att bygga på ett 4-bultat block med baktanken att man kanske pløsligt en dag får før sig att man vill trimma motorn. :)

Re: csb 350" vs 400"

Postat: sön sep 08, 2013 15:54
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja, vem vet, en dag kanske man vill ha en himla massa hästar..
Årtal för generation 5? Eftersom du har valt denna generation så finns det säkert en anledning till detta!

Re: csb 350" vs 400"

Postat: sön sep 08, 2013 16:11
av Ricky
Jag kommer inte ihåg vilket år de inførde den.

Kolla på Wikipedia, dær står all info om chevas maskiner. :)

Re: csb 350" vs 400"

Postat: sön sep 08, 2013 18:56
av Kjell.Magnusson
Hejs

Hmm, verkar bara finnas W series = 348", 409" & 427" Z11 samt Mark IV series = 366", 396", 402", 427", 454", 502" & 572".
Eller?

Re: csb 350" vs 400"

Postat: mån sep 09, 2013 7:08
av Ricky
Mark IV 1965-1990
GEN V 1990-1995
GEN VI in 1996

Re: csb 350" vs 400"

Postat: mån sep 09, 2013 9:25
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack Ricky!
Hur sökte du för att hitta detta?

Re: csb 350" vs 400"

Postat: mån sep 09, 2013 9:28
av Ricky
Wikipedia.com :)

Re: csb 350" vs 400"

Postat: mån sep 09, 2013 9:52
av Kjell.Magnusson
Hejs

.com, Tack igen Ricky!