Motion/Förslag till ändring av klassindelning för racing etc
Postat: mån sep 09, 2013 12:17
(nedanstående är mailat till styrelsen som motion inför årsmötet)
Motion/Förslag till ändring av klassindelning för racing/superstage/konbana
Härmed föreslår jag att klassindelning på racing, superstage/konbana, KM etc. ändras till att vara baserad på däckstyp från att vara baserad på hästkrafter.
Detta för att olika ekipage ska bli indelade i mer lika grupper än om effekt är styrande.
Vi har vid flertalet andra tillfällen använt oss av "däcksklasser" (bla på Superstage) och det har visat sig fungera mycket bra. Dessutom använder andra klubbar/arrangörer sig redan sen tidigare av indelning baserat på däck.
Nuvarande klassindelning (<500hk/>500hk) är ett trubbigt sätt att dela upp startfält och detta medför att skillnaden i varvtider mellan snabbaste resp. långsammaste ekipaget i klasserna är väldigt stora, vilket inte är bra ur säkerhetssynpunkt då det blir väldigt många omkörningar/varvningar.
Exempel:
En C5 på Slicks eller R-däck (<500) är snabbare än en C6Z06 på gatdäck (>500). Om båda ekipagen har R-däck så har dom liknande varvtider men tillåts i dagsläget inte att köra i samma klass... En C6Z06 på gatdäck är 6-8 sekunder långsammare runt Mantorp än ett liknande ekipage på Slicks dock kör båda i samma klass i dagsläget.
Genom att dela upp startfältet utifrån däck så håller vi ihop tiderna i grupperna lite bättre.
I och med detta så får vi även samma klasser för alla typer av racingevent (Superstage, banracing, konbana etc) och det blir mer standard för alla som kör med andra arrangörer.
Jag föreslår följande klassindelningar:
Slicks (Treadwear lika med eller under 40)
R-Däck (Treadwear lika med eller under 120)
Gatdäck (Treadwear över 120)
Klassindelning får varje ekipage vid besiktning (märks med bokstavsmärkning på framruta med märkpenna, "S", "R", "G" alt. klisterlapp, en färg per däckstyp).
Byter man däck under dagen så tilldelas man ny klass.
Man kan köra båda klasserna R-Däck & Slicks samtidigt om det är få ekipage anmälda till ena gruppen, för att slippa dela upp dagen i 3 körpass på ex. KM eller banracing.
Vid startordning av ex. Time Attack spelar detta mindre roll då snabbaste ekipage startar först oavsett klass.
(om läsare av denna tråd/förslag tycker argumentet är vettigt får ni gärna post'a ett "bifalles" i tråden)
Motion/Förslag till ändring av klassindelning för racing/superstage/konbana
Härmed föreslår jag att klassindelning på racing, superstage/konbana, KM etc. ändras till att vara baserad på däckstyp från att vara baserad på hästkrafter.
Detta för att olika ekipage ska bli indelade i mer lika grupper än om effekt är styrande.
Vi har vid flertalet andra tillfällen använt oss av "däcksklasser" (bla på Superstage) och det har visat sig fungera mycket bra. Dessutom använder andra klubbar/arrangörer sig redan sen tidigare av indelning baserat på däck.
Nuvarande klassindelning (<500hk/>500hk) är ett trubbigt sätt att dela upp startfält och detta medför att skillnaden i varvtider mellan snabbaste resp. långsammaste ekipaget i klasserna är väldigt stora, vilket inte är bra ur säkerhetssynpunkt då det blir väldigt många omkörningar/varvningar.
Exempel:
En C5 på Slicks eller R-däck (<500) är snabbare än en C6Z06 på gatdäck (>500). Om båda ekipagen har R-däck så har dom liknande varvtider men tillåts i dagsläget inte att köra i samma klass... En C6Z06 på gatdäck är 6-8 sekunder långsammare runt Mantorp än ett liknande ekipage på Slicks dock kör båda i samma klass i dagsläget.
Genom att dela upp startfältet utifrån däck så håller vi ihop tiderna i grupperna lite bättre.
I och med detta så får vi även samma klasser för alla typer av racingevent (Superstage, banracing, konbana etc) och det blir mer standard för alla som kör med andra arrangörer.
Jag föreslår följande klassindelningar:
Slicks (Treadwear lika med eller under 40)
R-Däck (Treadwear lika med eller under 120)
Gatdäck (Treadwear över 120)
Klassindelning får varje ekipage vid besiktning (märks med bokstavsmärkning på framruta med märkpenna, "S", "R", "G" alt. klisterlapp, en färg per däckstyp).
Byter man däck under dagen så tilldelas man ny klass.
Man kan köra båda klasserna R-Däck & Slicks samtidigt om det är få ekipage anmälda till ena gruppen, för att slippa dela upp dagen i 3 körpass på ex. KM eller banracing.
Vid startordning av ex. Time Attack spelar detta mindre roll då snabbaste ekipage startar först oavsett klass.
(om läsare av denna tråd/förslag tycker argumentet är vettigt får ni gärna post'a ett "bifalles" i tråden)