Sida 1 av 1

Frisk motor ???

Postat: tor sep 12, 2013 22:29
av Dala74
Hej på er alla
Har gjort en så kallad rullande landsväg på min motor fakta enl nedan

2 bultat 402 block borrat till stöd 454.ee. 11.1 komp
Vevaxel gjutjärn som är slipad med nya lager
Toppar smalport cloced chamber med 2.19. 1.88 ventiler
Frästa slipade i 3 olika vinklar.
Kamaxel original mekanisk Ls6 med mekaniska ventillyftare.
Ventilspel vid kall motor 0.60 - 0.70 mm
Insug edelbrock performer
Förgasare edelbrock 1407
Hedders 2 1/8"

Motorvärden enl bifogad fil.hoppas filen kan ses

Nu till frågan är detta rimliga hk samt vrid för denna motor? (364 hk samt 626 nm)

Tidigare ägare uppgav datan för motorn samt ca 450 hk

Det jag skiftat är från en holley 800 till edelbrock 1407

Har fått många olika svar om vad som är "fel" :wink: därav frågan på forumet.

Ola

Re: Frisk motor ???

Postat: fre sep 13, 2013 7:11
av Dala74
Glömde skicka länken till diagrammet


http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... e954ef.jpg

Re: Frisk motor ???

Postat: fre sep 13, 2013 7:31
av Ricky
Diagrammet sæjer "føre" och "efter".. Ær det føre och efter førgasarbytet?

Varfør byttes førgasaren?

Ang "smallport-toppar".. -Menar du ovalport eller peanut port?

På frågan om vad som ær fel blir min motfråga om hur AF-værdet ligger?

DVS ær førgasare och tændning tunat i bænken før att passa din motor eller var bænk-kørningen endast før att mæta effekt?

På grafen har maxeffekten flyttats ner från 5000rpm till 4700rpm "efter"..?

Det kænns spontant som en maskin med en LS6 kam borde kunna varva några varv mer æn så.

Vad har du før avgasrør?

Re: Frisk motor ???

Postat: fre sep 13, 2013 14:20
av Meatos
Antar att du inte blandar ihop hk på hjulen (364) och hk i motorn (450)? Eller är motorn körd i motorbänk? Annars blir ju inte skillnaden lika stor iaf.

Re: Frisk motor ???

Postat: fre sep 13, 2013 14:28
av StingrayRacing
Meatos skrev:Antar att du inte blandar ihop hk på hjulen (364) och hk i motorn (450)? Eller är motorn körd i motorbänk? Annars blir ju inte skillnaden lika stor iaf.
Har för mej att man brukar säga ca 15% förlust i transmissionen, och då stämmer det rätt bra.

//Lasse

Re: Frisk motor ???

Postat: fre sep 13, 2013 19:27
av Dala74
Hej

Förgasaren är monterad innan testet.

Angående portarna så har jag ingen aning som sagt var info från föregående ägare.
Skall se om jag får tag i han har börjat tveka på lite saker nämligen.

Anledningen var att jag ville ställa in allt rätt så det var inte bara att se vad motorn gick för.
Samt att den alltid gått dåligt på låga varv gått alldeles för "fett"
Och drack en jäkla massa soppa.

Testet skall vara på motorn när det står s_PS överst till höger på hk skalan enl "testförsren"

Han som utförde testet tyckte spontant att det borde vara fler hk.
Alla stift såg bra ut och den gick på alla cylindrar, han nämnde att det kunde vara så att kammen var fel isatt ? Låter det troligt

Efter hedders så är utv diameter ca 5,6 cm på resterande rör vad nu det blir för tum :wink:

Testet kunde inte helt slutföras då efter ett antal körningar samt byte lite nålar mm i förgasaren så flög en frostplugg ut :| så då var det slutkört.suttit där i minst 10 år
Så det fick bli tåg hem.

Om det nu stämmer att tidigare ägare hade 450 hk så är det för stor skillnad mot vad vi uppmätte så antingen så stämmer inte hans glädje hk eller så är något fel och frågan är då vad.

Skall försöka hinna med att ta kompprov i helgen så får vi se vad detta visar.
Kör för övrigt alltid 98 och inga spikningar mm

Re: Frisk motor ???

Postat: fre sep 13, 2013 19:51
av Ricky
Det låter på ditt inlägg som ni aldrig fick möjlighet att bestycka färdigt förgasaren.. Stämmer det?

Kördes motorn med Lambda?

Re: Frisk motor ???

Postat: fre sep 13, 2013 20:59
av Dala74
Tja du Ricky , han hade bilen i två veckor och har justerat tomgång mm efter att frostpluggen blev bytt
Men det fanns inte mycket mer att hämta innan pluggen for ut sa han och som sagt svaret jag fick var att det enda troliga var att kammen var felsatt.
Ja lambda sonden sattes in i det vänstra avgasröret.

Var iväg och köpte kompmätare men glömde kolla dim på stiften så den passade naturligtvis inte får dit imorgon och köpa rätt ( gör om gör rätt) :wink:

Jag är inte ute efter en massa hk men det skiljer som sagt var mycket och motorn i dess utförande borde ge mer tycker jag samt han som gjorde testet.
Därav en massa frågor , vet inte om kolvringar mm kanske är slut vill inte chansa och bara köra tills det säger stop.
Får bli vinterprojekt men vet som sagt var inte vad som är fel eller inget kanske
Stort tack för era engagemang ovärderligt. :D

Re: Frisk motor ???

Postat: fre sep 13, 2013 21:54
av Ricky
Ja det kan ju finnas många orsaker till att en motor inte yter sitt allra bästa.

Ska man komma någon vart så måste man ju veta att grundbiten är OK som komp och kam osv, sen kan man ju börja bestycka och jobba med tändsystem osv.

Hur är det med tändningen förresten? Ser tändkurvan bra ut?
Slår vikterna ut som de ska? -Om du nu har vikter i fördelaren vill säja.

Re: Frisk motor ???

Postat: lör sep 14, 2013 8:12
av Mr. Beam
Gjutnummer på topparna?
Tror inte på teorin om fel installerad kam, då får du inga 364 hk.
Säkerställt tändningen?

/ Mr. Beam

Re: Frisk motor ???

Postat: lör sep 14, 2013 18:31
av Dala74
Angående tändningen så skall det vara kollad ändrad och bra.
Fick som sagt var ett diagram om effekt och vrid, är det normalt att även få på tändkurvan ?

Tänkte som sagt var kolla kompet genom att skruva av tändstiften men det var tydligen bara m gängor hos biltemas kompmätare trodde det fanns någon övergång .
Annars får man använda "gummidelen" men hade bara två händer idag och en 5 årig son så tyvärr inget resultat idag.
Får leta gjutnummer imorgon sitter det på förarsidan ?
Har hört många förklaringar om varför det inte lirar 100% men vill inte skriva om allt jag hört då det är bättre att ni som kan får lämna er syn utan en massa vilseledande information.

Är som sagt var novis inom detta område men vill verkligen lära mig och fundera på att plocka isär en del i vinter bara för att lära sig.
Någon som kan rekommendera någon bra film eller så för att få lite grunder.
Har inte tummen mitt i näven men har som sagt var aldrig demonterat en motor för och rädd att inte få ihop det.

Återkommer med lite gjutnummer imorgon förhoppningsvis

Trevlig lördag lördag kväll på er

Re: Frisk motor ???

Postat: lör sep 14, 2013 19:34
av Meatos
Om du köpte den billiga kompmätaren på biltema så passar ju gängorna men den når inte in till gängorna iaf för mig.
Testade ett tändstift från saab 900 och det är samma gängor.

Re: Frisk motor ???

Postat: lör sep 14, 2013 19:58
av Dala74
Ja det är dem med m gängor 12,14,18 mm
Men dessa passar inte i min, det är väl inte m gänga för stiften.
En annan sak som jag reagerat över är att oljetrycksgivaren är i botten nästan hela tiden.
Bytte den för ett par veckor sedan och då har den pendlat mellan 40 och 80 beroende på gas pådrag och. Kurvor. Nu ligger den konstant på fullt dvs 80 förutom i vissa svängar.
Mätaren har kanske blivit hårt belastad i och med testet skall kanske byta den och se om det blir
Någon förändring.

Kollade som sagt var även på stiften och de var oljiga och svarta inte gråa och fina som innan testet.

Re: Frisk motor ???

Postat: lör sep 14, 2013 22:22
av PG-son
Hej!
Som du märker, många frågor och undranden.
Så är det nog, alla har sina teorier och allt är i sitt sammanhang korrekt.
Du är helt inne å rättt spår avseende inhätnande av information.
Du efterlyste nån film, denna kan jag rekommendera, ger dig mkt bra grund för fortsatta arbeten, och kunna utvärdera svar på förekommande fågor
http://www.meckasjalv.se/‎

Du kan kika på denna trailer som ett litet smakprov.
http://www.youtube.com/watch?v=wv0WzuOWSWo.

Har själv köpt en kompprovare från Biltema, den passar i gängorna, trodde att alla tändstift har samma gäng, men nu blir jag osäker.
Men min passar mina "gängor".

Re: Frisk motor ???

Postat: sön sep 15, 2013 9:25
av StingrayRacing
Som jag skrev ovan: om du har 364 hk på hjulen har du ca 450 hk i motorn, men det är ju alltid värt att kolla att man får ut max.

Lars Grimsrud har skrivit en del om tuning och här kan du läsa om hur du tunar tändningen:
http://www.corvette-restoration.com/res ... Timing.pdf

Länken + annat hittas här: http://www.corvette-restoration.com/res ... ticles.htm

//Lasse

Re: Frisk motor ???

Postat: sön sep 15, 2013 13:02
av Dala74
3917215. 67-68 oval cloced 396, 427. 101cc chamber

http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 473203.jpg

Har själv funderat på denna film men visste inte om det var något men tack för information skall genast beställa.

Har kollat med testkillen och det är på motorn den är mätt men skall be att få all data samt vad som är ändrat och gjort.

Angående komptestaren är det så att det finns andra "nipplar" än de som följer med biltemas sats.
I den fanns bara m 8,10,12,14,16,18 men de passar inte skall väl inte vara m-gängor. ?

Eller ni andra har använt "gummi donet" krävs en som håller och en som drar runt starten
Har endast två händer denna helg

Tyckte dock att det såg konstigt ut under dessa nummer alltså det kantiga och ovala hålet
Skall det vara så ?
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 57a40e.jpg

Re: Frisk motor ???

Postat: sön sep 15, 2013 15:54
av Meatos
Om saab 900 har mm gänga så är det samma. Har likadana toppar som du. Så tändstift gänga är samma. Men på min nådde inte adaptern in så fick köra med gummi pipen.

Re: Frisk motor ???

Postat: sön sep 15, 2013 15:58
av Christian Möller
Meatos skrev:Om saab 900 har mm gänga så är det samma. Har likadana toppar som du. Så tändstift gänga är samma
M14x1,25 är en vanlig tändstiftsgänga som finns på dom flesta bilar idag och även "igår",riktigt gamla motorer kan ha M18.

Christian

Re: Frisk motor ???

Postat: sön sep 15, 2013 20:03
av Mr. Beam
3917215. 67-68 oval cloced 396, 427. 101cc chamber
Stora ovalportstoppar som är semi-open/closed. Bland de bättre GM closed chamber topparna för gatbruk i kombination med rätt kam och komp. Men det är inga toppar för 450+ hk utan rätt omfattande portning pga mycket skarpa kortradier som original. Dock bra med vrid på lite lägre varv för allmänt trevligt gatåka.

Hade själv ett par på min 454:a innan jag gick över på fullportade open chamber.

/ Mr. Beam

Re: Frisk motor ???

Postat: sön sep 15, 2013 22:29
av Dala74
Då får det bli gummit.

Då var det glädje kalkyl från förra ägaren tydligen :cry:
Då finns det kanske ingen anledning att börja riva för mycket om nu effekten stämmer bra med mina delar.
Men som novis så blir man misstänksam och tror något är fel när personer påstår att med mina delar så borde den ge minst dessa 450 annars är det fel på kammen.

Blir ändå att beställa filmen så man kan bättra på kunskapen :D

Några spontana idéer om att bättra på effekten eller jag skall vara nöjd med nuvarande maskin.

Tack ännu en gång för engagemanget

Re: Frisk motor ???

Postat: mån sep 16, 2013 6:51
av Meatos
Dala74 skrev:Då får det bli gummit.

Då var det glädje kalkyl från förra ägaren tydligen :cry:
Då finns det kanske ingen anledning att börja riva för mycket om nu effekten stämmer bra med mina delar.
Men som novis så blir man misstänksam och tror något är fel när personer påstår att med mina delar så borde den ge minst dessa 450 annars är det fel på kammen.

Blir ändå att beställa filmen så man kan bättra på kunskapen :D

Några spontana idéer om att bättra på effekten eller jag skall vara nöjd med nuvarande maskin.

Tack ännu en gång för engagemanget
Porta topparna ska göra en hel del. Har precis portat mina klart tog ca 6 timmar styck men jag är nybörjare. Tar lite tid när det är järn också. Pocket portning ska ge mest tror ja och kan intyga att det är mycket kanter att fila till för att förbättra flödet.

Re: Frisk motor ???

Postat: mån sep 16, 2013 21:32
av Peter
Är väll knappast värt att sätta sig och fila på ett par gjutjärnstoppar som är 40-50 år gamla. Nya alulock som är hysteriskt mycket bättre i designen kostar inte mycket idag. :roll:

Re: Frisk motor ???

Postat: mån sep 16, 2013 22:32
av Dala74
Nu fick jag det andra resultatet på vad bakhjulen visar 277 hk mot motor 364 hk en diff på 87 hk
Vet att automat , värme, ljud mm förbrukar en del men 87 hk låter helt orimligt.
Det är lika mycket som mina gamla golf och den gick ganska hyggligt :wink:

Om man nu vill ha lite fler "gotlandsruss" är det nya alutoppar som är steg ett ?
Om i så fall vilka hade ni satsat på samt hur många "russ" pratar vi om ?

Re: Frisk motor ???

Postat: tis sep 17, 2013 8:21
av Ricky
Peter skrev:Är väll knappast värt att sätta sig och fila på ett par gjutjärnstoppar som är 40-50 år gamla. Nya alulock som är hysteriskt mycket bättre i designen kostar inte mycket idag. :roll:
Är absolut enig. :)

Sen är ju frågan.. Hur mycket effekt hade man tänkt sig?

Re: Frisk motor ???

Postat: tis sep 17, 2013 16:32
av Meatos
Peter skrev:Är väll knappast värt att sätta sig och fila på ett par gjutjärnstoppar som är 40-50 år gamla. Nya alulock som är hysteriskt mycket bättre i designen kostar inte mycket idag. :roll:
Nej så är det säkert men min budget tillåter inte det just nu pga motor renovering. Tycker det är kul att porta, trimma själv och se vad man kan åstadkomma för några hundra istället för att köpa färdigt för flera tusen. How to build horsepower, Volume 1 är min guide :)

Re: Frisk motor ???

Postat: tis sep 17, 2013 19:58
av Mr. Beam
Har du lite att göra kan du ge dig på att porta grytan, bearbeta radieövergången från kortradien ut till ventilsätet. Gräv inte bara ut och försök att göra så stort som möjligt. Här är mina gamla -215 efter nån timme.....per port :shock:


Bild

Re: Frisk motor ???

Postat: ons sep 18, 2013 12:09
av Dala74
Grundtanken var inte att få mer effekt bara att se om bilen lämnade de antal hk som tidigare ägare påstod.

men när det skiljde ganska mycket och när han som testade också påstod att den borde leverera dessa antal (ge och ta några) så blev jag lite mer nyfiken.
Det hela blev inte bättre när jag fick besked att kammen troligtvis var fel satt.

Jag är ingen hejare på att mecka med motorn (bara demontera men vem är inte det :mrgreen: )

så att ge sig på porta mm vågar jag inte då jag aldrig gjort detta för.
Har beställt filmen Meka själv så får vi se om jag får mer mod.

Är det någon i närheten som skall renovera motorn i vinter så tar jag gärna en titt.

Vet sen tidigare att ventilerna varit felställda, vilket ventilspel skulle ni rekommendera ? har ett papper där min motor var inställd på 060-0,70 mm.
låter mycket eller ?

Många frågor och inte helt lätt att svara på kanske men det hjälper alltid någon kanske :D