Kylarslangen sprack!
Postat: fre okt 08, 2004 13:12
Igår finåkte jag lite under lunchen. Vid en snabb kickdown såg jag en ångpuff bakom bilen. Snart pös det även framtill vid lyktorna och varning "Low Coolant" dök upp på displayen.
Svängde snabbt av motorvägen till första bästa mack - tyvärr Jet, så varken vatten eller delar fanns tillgänligt. En av de övre kylaslangarna hade sprukit helt på längden. Lyckligtvis bodde min bror i närheten, så han fick komma och passa bilen medan jag åkte till den närbelägna Biltema och köpte en 32 mm kort standarslang. Monterade, startade och fyllde vatten - allt såg ut att fungera på vägen hem med kylarvattentemp på 94-97 grader (som vanligt).
Så nu till frågan? Slangen sprack p.g.a. högt tryck och troligen dålig slangkvalitet, kanske gammal murken etc.
Vad skall man använda för att klara sig? Metallomspunnen, silikonslang eller vad?
Svängde snabbt av motorvägen till första bästa mack - tyvärr Jet, så varken vatten eller delar fanns tillgänligt. En av de övre kylaslangarna hade sprukit helt på längden. Lyckligtvis bodde min bror i närheten, så han fick komma och passa bilen medan jag åkte till den närbelägna Biltema och köpte en 32 mm kort standarslang. Monterade, startade och fyllde vatten - allt såg ut att fungera på vägen hem med kylarvattentemp på 94-97 grader (som vanligt).
Så nu till frågan? Slangen sprack p.g.a. högt tryck och troligen dålig slangkvalitet, kanske gammal murken etc.
Vad skall man använda för att klara sig? Metallomspunnen, silikonslang eller vad?