Sida 1 av 1

Gammal motorrenovering 350

Postat: lör sep 28, 2013 15:57
av Terner
Har ju precis fått hem min -74 med 350 och 400låda.

Förra ägaren har haft bilen sen den kom till Sverige 1990 men kört mycket lite. Det första han gjorde i stort sett var att renovera blocket eftersom det var en ganska trött 195 hästare i den, en Q3 four barrel.
Har fått med massvis med dokumentation om bilen bl annat kvitton och spec från motorjobbet utfört av Halmstads motorslip.
Blocket har borrats och vevaxeln slipats alla lager är bytta, frostpluggar kamdrivning mm mm. Det ska vara vassare kam och kolvar med högre komp i den nu.

Sen har man slipat ventilerna på originaltopparna, satt på dom med original insug och bytt till en Holly (har inte kolla vilken tror det är en 650). Headers har monterats.

Bilen har bara gått c:a 700 mil efter detta, på 23 år alltså!!!

Inser nu att jag nog måste komplettera den gamla renoveringen hehe.

Har kolla lite på nätet vad för kam och kolvar som sitter i på specen från renovering står TP168 för kamaxel och P552 för kolvar (+030)
Hittade detta:

Clevite Interchange reads TRW TP168 = Clevite 229-1993

Clevite published specs for 229-1993:
Part Number 229-1993
Perf. SP (super performer)
Code Type H (hydraulic)
Intake Cam Lift .320
Exhaust Cam Lift .320
Gross Intake Valve Lift .480
Gross Exhaust Valve Lift .480
SAE Overlap 72°
SAE Intake Duration 288°
SAE Exhaust Duration 288°

.050? Intake Dur 232°
.050? Exhaust Dur 232°

Valve Timing @ .050"
IO 10°BTC
IC 42°ABC
EO 46°BBC
EC 6°ATC

ICL 106°
ECL 110°
LSA 108°

Kolvar Badger P552

I got in touch with someone at badger and they looked in their books and found this.

.110 inches domed
11.1 compression ( not sure what CC head this was with)
1.558 compression height

Vad göra för att få en hyfsat pigg bil som andas fint?? Den går förvånatsvärt bra redan nu men känner att detta är långt ifrån optimalt.

Hur vass är kammen?

/Terner

Re: Gammal motorrenovering 350

Postat: sön sep 29, 2013 11:39
av Chrippe
Det är väl framför allt Topplock du skulle hitta bättre !
Kom ihåg att det är ett förhållande till varandra , vad man har för övrigt på motorn .
Så det är inte bara att smälla ihop bra grejjor och tro att det blir bra , bästa är om någon
kan dra ihop ett koncept till dig.
EX. (gbak,s motorkombination är en trevlig cruisin motor på Sveavägen t.ex. .. :D )

Re: Gammal motorrenovering 350

Postat: sön sep 29, 2013 14:07
av Terner
Jo det är ju tips om passande toppar, insug och förgasare som jag vill ha.

/Terner

Re: Gammal motorrenovering 350

Postat: tis okt 01, 2013 18:03
av gbak
Jag strokade ju min motor, så om du tar mitt recept rakt av så måste du byta veven också!
Men hör av dig om du behöver en köplista!
Har nog alla kvitton sparade i nån pärm.

Re: Gammal motorrenovering 350

Postat: tis okt 01, 2013 20:06
av Terner
gbak skrev:Jag strokade ju min motor, så om du tar mitt recept rakt av så måste du byta veven också!
Men hör av dig om du behöver en köplista!
Har nog alla kvitton sparade i nån pärm.
Nja har ju en bra grund i blocket och räcker med bättre toppar och insug just nu.

/Terner

Re: Gammal motorrenovering 350

Postat: tis okt 01, 2013 20:28
av gbak
Ta ett färdigt Trick Flow kit från Summit då, med topp/(rull)kam/insug så har du 450-500 hk i ett nafs!
Det bord vara klockrent iditt fall med den bottendel du har!

Re: Gammal motorrenovering 350

Postat: tis jan 07, 2014 19:40
av Terner
Köpte lite Edelbrook grejor. E-street lättmetalltoppar och Hi perf insug 0-5500.

Månne någon har en riktigt bra fördelare med mek uttag för varvräknare och elektronisk tändning liggande till hyfsat pris? Inget skrot då köper jag hellre nytt!
Ett par Edelbrook ventilkåpor och luftrenare för en snygg installation hade inte heller varit fel :)

Ut i garaget och leta i gömmorna maila mig på hans@terner.eu

/Terner

Re: Gammal motorrenovering 350

Postat: tor maj 29, 2014 11:51
av Terner
Terner skrev:Köpte lite Edelbrook grejor. E-street lättmetalltoppar och Hi perf insug 0-5500.

Månne någon har en riktigt bra fördelare med mek uttag för varvräknare och elektronisk tändning liggande till hyfsat pris? Inget skrot då köper jag hellre nytt!
Ett par Edelbrook ventilkåpor och luftrenare för en snygg installation hade inte heller varit fel :)

Ut i garaget och leta i gömmorna maila mig på hans@terner.eu

/Terner
Så blev det:

http://s1347.photobucket.com/user/hans1 ... sort=3&o=0


Grymt bottendrag, inte färdigjusterad pga läckande brake booster ....

/Terner

Re: Gammal motorrenovering 350

Postat: tor maj 29, 2014 12:04
av Meatos
Ser snyggt ut!
Passa dig för slangen till vacuum klockan bara den modellen brukar smälta ihop vid lite högre temperaturer vilket kan leda till att vacuumet stannar kvar även fast du gasar på vilket inte blir så bra.

Re: Gammal motorrenovering 350

Postat: tor maj 29, 2014 12:29
av Terner
Redan utbytt, men det är helt rätt som du säger dom har lätt att implodera :)

/Terner