Gammal motorrenovering 350
Postat: lör sep 28, 2013 15:57
Har ju precis fått hem min -74 med 350 och 400låda.
Förra ägaren har haft bilen sen den kom till Sverige 1990 men kört mycket lite. Det första han gjorde i stort sett var att renovera blocket eftersom det var en ganska trött 195 hästare i den, en Q3 four barrel.
Har fått med massvis med dokumentation om bilen bl annat kvitton och spec från motorjobbet utfört av Halmstads motorslip.
Blocket har borrats och vevaxeln slipats alla lager är bytta, frostpluggar kamdrivning mm mm. Det ska vara vassare kam och kolvar med högre komp i den nu.
Sen har man slipat ventilerna på originaltopparna, satt på dom med original insug och bytt till en Holly (har inte kolla vilken tror det är en 650). Headers har monterats.
Bilen har bara gått c:a 700 mil efter detta, på 23 år alltså!!!
Inser nu att jag nog måste komplettera den gamla renoveringen hehe.
Har kolla lite på nätet vad för kam och kolvar som sitter i på specen från renovering står TP168 för kamaxel och P552 för kolvar (+030)
Hittade detta:
Clevite Interchange reads TRW TP168 = Clevite 229-1993
Clevite published specs for 229-1993:
Part Number 229-1993
Perf. SP (super performer)
Code Type H (hydraulic)
Intake Cam Lift .320
Exhaust Cam Lift .320
Gross Intake Valve Lift .480
Gross Exhaust Valve Lift .480
SAE Overlap 72°
SAE Intake Duration 288°
SAE Exhaust Duration 288°
.050? Intake Dur 232°
.050? Exhaust Dur 232°
Valve Timing @ .050"
IO 10°BTC
IC 42°ABC
EO 46°BBC
EC 6°ATC
ICL 106°
ECL 110°
LSA 108°
Kolvar Badger P552
I got in touch with someone at badger and they looked in their books and found this.
.110 inches domed
11.1 compression ( not sure what CC head this was with)
1.558 compression height
Vad göra för att få en hyfsat pigg bil som andas fint?? Den går förvånatsvärt bra redan nu men känner att detta är långt ifrån optimalt.
Hur vass är kammen?
/Terner
Förra ägaren har haft bilen sen den kom till Sverige 1990 men kört mycket lite. Det första han gjorde i stort sett var att renovera blocket eftersom det var en ganska trött 195 hästare i den, en Q3 four barrel.
Har fått med massvis med dokumentation om bilen bl annat kvitton och spec från motorjobbet utfört av Halmstads motorslip.
Blocket har borrats och vevaxeln slipats alla lager är bytta, frostpluggar kamdrivning mm mm. Det ska vara vassare kam och kolvar med högre komp i den nu.
Sen har man slipat ventilerna på originaltopparna, satt på dom med original insug och bytt till en Holly (har inte kolla vilken tror det är en 650). Headers har monterats.
Bilen har bara gått c:a 700 mil efter detta, på 23 år alltså!!!
Inser nu att jag nog måste komplettera den gamla renoveringen hehe.
Har kolla lite på nätet vad för kam och kolvar som sitter i på specen från renovering står TP168 för kamaxel och P552 för kolvar (+030)
Hittade detta:
Clevite Interchange reads TRW TP168 = Clevite 229-1993
Clevite published specs for 229-1993:
Part Number 229-1993
Perf. SP (super performer)
Code Type H (hydraulic)
Intake Cam Lift .320
Exhaust Cam Lift .320
Gross Intake Valve Lift .480
Gross Exhaust Valve Lift .480
SAE Overlap 72°
SAE Intake Duration 288°
SAE Exhaust Duration 288°
.050? Intake Dur 232°
.050? Exhaust Dur 232°
Valve Timing @ .050"
IO 10°BTC
IC 42°ABC
EO 46°BBC
EC 6°ATC
ICL 106°
ECL 110°
LSA 108°
Kolvar Badger P552
I got in touch with someone at badger and they looked in their books and found this.
.110 inches domed
11.1 compression ( not sure what CC head this was with)
1.558 compression height
Vad göra för att få en hyfsat pigg bil som andas fint?? Den går förvånatsvärt bra redan nu men känner att detta är långt ifrån optimalt.
Hur vass är kammen?
/Terner