Polera aluminiumhjul

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Polera aluminiumhjul

Inlägg av Christian Larsson »

Tänkte ägna ett antal timmar under vintern till att polare upp spegelglansen på aluminiumhjulen.
Bild

Har läst mycket på corvetteforum.com där många har gjort denna polering med spegelblankt resultat men de produkter de använder blir lite onödigt jobbigt att ta in till Sverige.

Så jag undrar, för det måste ju finnas svenskar som gjort detta också, vad man ska använda för polermedel och utrustning?
De är ju ganska slitna så det kanske blir aktuellt med våtslippapper först?
Skriv gärna hur ni gick till för att polera hjulen.

Efteråt ska håligheterna målas, förslag på typ av färg?
Vad för typ av skydd för ytan ska man använda efteråt? Räcker det med vax eller ska man lägga på klarlack?

Vid våren ska de förhoppningsvis likna dessa
Bild
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Börja med ett fint våtslippapper och sedan Autosol för att sedan avsluta med Polertrissa med ett fint slipande wax,kanske?
Kasta inte bäver i trähus.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Jag tänkte göra samma sak, men jag vet inte hur. Ett tips är att börja testa metod på baksidan av fälgen.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Christian Larsson »

StingrayRacing skrev:Jag tänkte göra samma sak, men jag vet inte hur. Ett tips är att börja testa metod på baksidan av fälgen.
Jag hittade denna sida i jakten på svenska guider:
http://www.shellkonto.nu/ligisto/aluminium.htm
Den är lite oseriöst skriven men stämmer överens med många amerikanske guider så jag tror nog den funkar fint att följa.

Känns hårt att sätta slippapperet i fälgen men resultatet kan nog bli mycket bra. Har stor yta på baksidan av fälgen att öva på, annars har jag en släpvagn i aluminium att ge mig på och öva :)
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

GLÖM INTE att Autosol innehåller slipmedel bara så efter att "renoveringen" är gjord och fälgen är klar för sommaren så bör man INTE använda autosol för att putsa fälgen... använd hellre "Never Dull" eller den polercremen som Uffe säljer för aluminium och andra metaller.

/Tommy
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Tommy - har du något tips om var man kan få tag i Nevr-Dull någonstans?

/Erik Beijnoff
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Jag köpte 3 burkar på Power i Västerås men jag har sett att Åbergs VTC hade en bur när jag var där häromdagen.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Jag har precis putsat upp en fälg enligt vad som är diskuterat här. Har kört med 400, 800 och 1000 våtslippapper, Autosol och polertrissa.

Det blev rätt OK men jag var inte helt nöjd så jag testade att använda borrmaskinen samt en roterande borste med mässingsborst (Biltema etc) och då blev resultatet mycket bättre. Nu är i alla fall en av mina fälgar i klass med den på bilden.

En annan sak som jag tänker göra med resten av fälgarna är att INTE börja med 400 papperet, repar onödigt mycket tycker jag.

Ja, fälgen skiner så man måste använda 8)

/Anders
Skriv svar