Sida 1 av 2

Corvette C5 FRC Drifting

Postat: tis okt 08, 2013 14:31
av VetteC5
Hej!

Tänkte lägga upp lite bilder och info om mitt projekt.
Tanken är att börja köra drifting med bilen 2014.

Det började 2010 med att jag köpte en C5 FRC 1999 som var helt original.
Köpte den på sommaren och satte direkt dit C6 Z06 bromsar med Cobalt belägg, Breathless Performance coilovers, PFADT poly bussningar, PFADT ställbara krängningshämmare och OZ Racing fälgar med Yokohama A048 r-däck. Har ägt en C5 innan så visste att det behövde uppdateras.

Körde någon bankörning och superstage i Emmaboda där på hösten och insåg att jag ville ha mer effekt.
Senare på hösten så skaffade jag en begagnad LS7 som utrustades med en vassare kam, andra ventilfjädrar, rostfria avgasventiler, FAST 102 insug med NW 102 spjäll, vararam, C6 Z06 MAF, LG longtube headers, x-pipe och en Ron Davies vattenkylare med inbyggd oljekylare. Torrsumpen behölls också.
En tvåskvig RPS koppling kom dit också. Samtidigt som motorn byttes sattes det dit PFADT motor och diff fäste, shortshift, bromskylning fram, Sparco stolar och en PFADT halvbur.

Resultatet efter mappning blev 501 hk och 624 nm på bakhjulen.

Sommaren 2011 körde jag några enstaka bankörningar och superstage.

Vintern 2011-2012 kom det på droppade spindlar runt om med möjlighet att kunna ändra infästningspunkten till styrarmen (blev mer och mer sugen på att köra drifting).
Lite andra smågrejer som tjockare tunnelplåt under bilen och hydraulisk handbroms byggdes.
Tyvärr drog saker och ting ut på tiden så 2012 blev det inte så mycket kört mer än en till sväng på Emmaboda superstage med Bilsport. Gullabo var där och skulle prova min och några andras bilar.

Han fick till en tid på 1.25,25 har jag för mig, sen provade jag och kom ner på 1.24,88 så jag var mycket nöjd.

Sen blev det vinter igen och fler och fler planer för bilen. Bestämde att jag skulle skaffa vagnbok för drifting så då räckte det inte med den befintliga halvburen. Den plockades ur och all inredning och onödiga saker i bilen togs bort. I slutet av vintern skickades den iväg på bygge av fullbur.
Bilen kom tillbaka och buren blev väldigt bra.

Efter det grejade jag mycket med styrvinklarna. Vill ha parallellstyrning och mer styrvinkel. Original är det väldigt dålig vinkel så det är näst intill omöjligt att drifta. Det frästes nya infästningspunkter till styrarmen, och med mer styrvinkel så går det inte att ha 11" breda fälgar fram för det skrapar redan i med original styrvinkel. Letade länge efter smala fälgar i rätt dimension men hittade inget med bultmönster som passar Corvetten, därför skaffade jag spacers med ändrat bultmönster.
Det blev fälgar som är 18" och 7,5" breda och dessutom lite utflyttade för ännu mer plats att svänga.

Nu blev det genast lättare, men när jag provade dom nytillverkade "styrändarna" så blev det inte som jag tänkt när jag styr fullt. Skiljer ca 10 grader mellan hjulen, och tanken var att dom skulle stå helt parallella hur än ratten står. Därför håller jag nu på att göra en provisorisk infästning så infästningspunkten blir helt justerbar och därför kan jag sen se exakt var infästningspunken ska vara på spindeln. Där är jag nu.

Handbromsen tog inte heller tillräckligt bra, har därför skaffat en annan storlek på huvudbromscylindrarna, dock inte monterat dom än.

Här kommer lite bilder under byggets gång:

Så såg den ut från början

Bild

Bild

Bild

Bild

Byggbilder och bilder från olika event:

Bild

Bild

Bild

Coilovers, krängare, C6 Z06 bromsar och stålomspunna slangar till bromsarna

Bild

Nya hjulen och bromsarna

Bild

Emmaboda superstage

Bild

Rester från konor

Bild

Från Mantorp

Bild

Bild

Bild

Bild

LS7

Bild

LS7 på plats, batteriet sitter numera bak så torrsumpstanken får plats

Bild

Bild

Egenbyggd tunnelplåt

Bild

Bild

Däck går det åt. Kör med dimensionerna 285/30-18 fram och 315/30-18 bak. Yokohama A048 (kommer inte användas vid drifting)

Bild

Bild

Tagit ner bakvagnen för byte av "hardyskivor"

Bild

Bild

Nya spindlarna. Här syns den utbytbara infästningen av styrarmen

Bild

Bild

Bild

Tillverkat en plåt för mittkonsolen, stereo m.m borttaget

Bild

PFADT halvbur på väg ur

Bild

Rensar bilen invändigt för den nya buren

Bild

Bild

Bild

Buren på plats

Bild


Bild

Bild

Fästena för buren där bak är mitt över coiloverfästena, alltså utflyttade mot den gamla halvburen.
Här ser man även slangarna till den hydrauliska handbromsen med ventiler. Den är kopplad på den befintliga bromskretsen

Bild

Bild

Bild

Bild

Förstärkningsplåt i taket vid vindrutan

Bild

Bild

Flockad instrumentpanel har kommit på plats samt andra smådetaljer. Buren lackad.

Bild

Valde att montera en extern oljekylare för motorn för jag tyckte inte det räckte med den som är integrerad i vattenkylaren. Den är numera urkopplad och enbart den separata används för motoroljan

Bild

Svarvat ny handbromsspak

Bild

Bild

Gullabo bakom ratten på Emmaboda superstage

Bild

Från Mantorp

Bild

Bild

Kör slut på r-däcken

Bild

Har skurit ut delar till den provisoriska styrningen. Ska svetsas ihop och ändras lite innan montering

Bild

Bild


Kommer uppdateras vartefter jag gör något på bilen.

Fråga gärna om det är något och kom med idéer!

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: tis okt 08, 2013 15:10
av Bengt
NAJS bygge !!
Bild

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: tis okt 08, 2013 16:31
av Kjell.Magnusson
Hejs

OJ! Det blir kul & intressant att följa :D

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: tis okt 08, 2013 16:40
av Ubbe
Kul med ett nytt bygge :P och här kommer jag med dekal trimm :shock:
Du har ju så mycket att man blir stressad :mrgreen:
Just nu har jag bara lite frågor om hur du har dragit kablarna till batteriet (sitter numera bak)Vad skarvar du kablarna med?
Växelspaken har du tillverkat den själv?
Skit kul att den blev en ny bil i tråden/mvh Ubbe

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: tis okt 08, 2013 16:52
av VetteC5
Kul att ni gillar bygget! :D

Det är ett Lingenfelter relocation kit till batteriet. Först var dom dragna genom höger tröskel.
Men nu har jag ju satt dit en huvudströmbrytare inne vid mittkonsolen så jag har dragit om kablarna inne i mitten i bilen.
Känns inte så kul att ha kablarna i tröskeln om man skulle få en rejäl smäll där heller.

Är inga skarvar, sitter bara med kabelskor från Mekonomen på huvudströmbrytaren (och på batteriet där bak) och sen vidare fram genom torpeden. Fick låna en stor kabelskotång av en elektriker till dom.
Har också dragit kablarna i svarta plastslangar.

Shortshiften är från Breathless Performance och sen sitter det en förlängning från vette.se, så det har jag inte byggt själv.
Tack!

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: tis okt 08, 2013 16:53
av axelg89
Du måste ju varna innan du lägger upp porr...

Mycket snygga metallarbeten här!

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: tis okt 08, 2013 16:55
av VetteC5
axelg89 skrev:Du måste ju varna innan du lägger upp porr...

Mycket snygga metallarbeten här!

Tack! Spindlarna och buren har jag inte gjort själv dock :)

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: tis okt 08, 2013 17:09
av 745
VetteC5 skrev:Tänkte lägga upp lite bilder och info om mitt projekt.
Tanken är att börja köra drifting med bilen 2014.

Här kommer lite bilder under byggets gång:

Kommer uppdateras vartefter jag gör något på bilen.

Fråga gärna om det är något och kom med idéer!
Tack för trevlig läsning, jag har förstått att det är några som håller på och testar drifting, ska vi börja med det i CCS Regi :?:

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: tis okt 08, 2013 17:20
av VetteC5
745 skrev:
VetteC5 skrev:Tänkte lägga upp lite bilder och info om mitt projekt.
Tanken är att börja köra drifting med bilen 2014.

Här kommer lite bilder under byggets gång:

Kommer uppdateras vartefter jag gör något på bilen.

Fråga gärna om det är något och kom med idéer!
Tack för trevlig läsning, jag har förstått att det är några som håller på och testar drifting, ska vi börja med det i CCS Regi :?:

Hej

Det är inget jag vet om, vore väldigt kul om det blev så!

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: tis okt 08, 2013 18:03
av 745
VetteC5 skrev:
745 skrev:Tack för trevlig läsning, jag har förstått att det är några som håller på och testar drifting, ska vi börja med det i CCS Regi :?:
Det är inget jag vet om, vore väldigt kul om det blev så!
Vi får se vad som händer, finns intresset så :wink:
Dessutom seriösa racebilar har helbur , bra jobbat 8)

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: tis okt 08, 2013 19:27
av Ubbe
Shortshiften är från Breathless Performance och sen sitter det en förlängning från vette.se, så det har jag inte byggt själv.



Det ser ut som växelspaken är vinklad mot föraren och det är sådan jag har letat efter :P
Vill slippa växla fel nästa år :wink:
Nu blev det en till sak som ska köpas :mrgreen:

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: tis okt 08, 2013 19:36
av VetteC5
Ubbe skrev:Shortshiften är från Breathless Performance och sen sitter det en förlängning från vette.se, så det har jag inte byggt själv.



Det ser ut som växelspaken är vinklad mot föraren och det är sådan jag har letat efter :P
Vill slippa växla fel nästa år :wink:
Nu blev det en till sak som ska köpas :mrgreen:


Vinklad vet jag inte om den är så mycket, däremot är den nog flyttad bakåt lite, tror det går att sätta den i lite olika lägen. Jag tycker den sitter placerad perfekt med förlängningen på!

Bara köpa :)

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: ons okt 09, 2013 19:15
av Ubbe
Hej! Vilka bussningar kör du är det Pfadt Poly Control Arm Bushings for Steel Frame cars?
i så fall, har du kollat om dom har börja glappa?
Jag är lite osäker om det är värt att köpa ett sådant kitt om det håller ett år?

ps Sitter inte ratten väldigt långt bak?
Har man en annan sittstälning när man driftar?

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: ons okt 09, 2013 20:55
av VetteC5
Kör med dom här: http://shop.vette.se/corvette-c5/vghlln ... ssning-kit

Har inte märkt något glapp i dom, kört 3 säsonger. Dock har jag haft lite problem med dom i dom över a-armarna fram att dom "hoppar ur" (sitter med en låsring) vid hård inbromsning.
Har skaffat nya men inte blivit av att jag bytt, sitter original där just nu.

I framtiden blir det nog helt stumma från PFADT,
men det kanske inte är så roligt att köra på gatan med.

Ställde först in stolen efter pedalerna, sen blev ratten där den blev. Den är rätt djup så armarna blir ca 90 grader när jag sitter i. Har bara testat lite än så länge, eventuell skaffar jag en ratt utan djup om det inte känns bra :)

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: ons okt 09, 2013 21:25
av Chrippe
Coolt bygge 8)

Du får en stjärna i boken

/Christer

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: ons okt 09, 2013 21:51
av VetteC5
Chrippe skrev:Coolt bygge 8)

Du får en stjärna i boken

/Christer
Tackar!

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: ons okt 09, 2013 21:52
av Ricky
JÄKLAR vilket härligt bygge!! :D

Helt i min smak! :mrgreen:

//Ricky.

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: ons okt 09, 2013 22:05
av VetteC5
Ricky skrev:JÄKLAR vilket härligt bygge!! :D

Helt i min smak! :mrgreen:

//Ricky.
Tack så mycket!

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: ons okt 09, 2013 22:47
av VetteC5
Så ser framfälgarna ut som kommer användas vid drifting (var dom enda jag hittade i rätt dimension)

Bild

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: tor okt 10, 2013 23:14
av Bengt
Lägg GÄRNA upp den exakta specen på dina OZ Alleggrita fälgar !
Offset osv..

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: lör okt 12, 2013 13:19
av VetteC5
Bengt skrev:Lägg GÄRNA upp den exakta specen på dina OZ Alleggrita fälgar !
Offset osv..
Fram: 18x11" offset 60
Bak: 18x12" offset 60

Fram hade jag också spacer på 20mm

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: sön dec 29, 2013 21:52
av VetteC5
Gjorde wiggle test på ventilerna härom dagen
Bild

Bild

Behövde bara kolla en cylinder innan jag bestämde mig för att riva ner. Spelet var 0.15mm på både insug och avgas.

Bara börja riva

Bild

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: sön dec 29, 2013 21:57
av VetteC5
Bild

Bild

Bild

Jag kommer mäta upp ventilskaften och se vilka ventiler som behövs bytas, sen byta styrningar och fräsa om sätena.

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: sön dec 29, 2013 23:54
av Mange_C5
Kul bygge! :D

Var/vem har gjort buren?

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: mån dec 30, 2013 0:26
av VetteC5
Mange_C5 skrev:Kul bygge! :D Var/vem har gjort buren?
Tack!

KBT Safety är det som byggt den

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: mån jan 13, 2014 0:05
av c5wheelie
Riktigt läckert bygge!!!
Blir roligt att följa!!! :D

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: lör feb 15, 2014 22:54
av VetteC5
Har pillat lite med styrningen i väntan på delar till motorn.

Här har jag skurit ut lite delar som skruvas på spindeln

Bild

Bild

Provmonterat

Bild

Några bultar ska försänkas som är i vägen och lite svetsning innan det är klart. Sen återstår det att se om det fungerar

Bild

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: lör maj 10, 2014 21:25
av VetteC5
Blev lite kört idag på Mantorp tills mitt gasspjäll började krångla.

http://youtu.be/5sHkqsWY3k8

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: lör maj 10, 2014 21:41
av Ubbe
VetteC5 skrev:Blev lite kört idag på Mantorp tills mitt gasspjäll började krångla. http://youtu.be/5sHkqsWY3k8
Jäklar var du kör;) Du måste ha tränat lite i vinter;)
Måste åka kolla när du kör nästa gång:)
Vad hände med gasspjället?

Re: Corvette C5 FRC Drifting

Postat: lör maj 10, 2014 22:01
av VetteC5
Har bara skruvat i vinter :p
Det får du göra!

Det är till -09 och nyare Corvette, så ibland går den in i reduced engine power, fungerar inte med C5 styrdatorn. Inte så roligt när man driftar och det händer.