Sida 1 av 1

ljud som man kan älska......

Postat: lör okt 12, 2013 21:19
av Ubbe
Ingen Corvette men ljudet gör att man blir kär.http://www.bilsport.se/artikel/akta-she ... racerbanan

Re: ljud som man kan älska......

Postat: lör okt 12, 2013 21:52
av Mange_C5
BRM V16 är ju en klassiker i underbart motorljud..http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE :D

Re: ljud som man kan älska......

Postat: lör okt 12, 2013 22:01
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja, bäst ljud utan elektronik! Dock sämre prestanda... Tyvärr..

Re: ljud som man kan älska......

Postat: lör okt 12, 2013 22:13
av Ricky
magnum skrev:Hejs

Ja, bäst ljud utan elektronik! Dock sämre prestanda... Tyvärr..
Vet inte var du får detta från Magnum..

Re: ljud som man kan älska......

Postat: lör okt 12, 2013 22:54
av Kjell.Magnusson
Hejs

Vinna ett race är inte bara en bra bil, förare & massa hästkrafter.. Det tar tid att vara i depån och tanka! Eller?

Re: ljud som man kan älska......

Postat: lör okt 12, 2013 23:07
av Ricky
Kan du bekräfta ditt påstående and prestanda?

Re: ljud som man kan älska......

Postat: lör okt 12, 2013 23:23
av Kjell.Magnusson
Hejs

Mot frågor: Hur många hästar har din bil? (som är jäkligt frän!) Kanske har du ungerfär lika många hästar som någon form av C5-6 modell.
Kör du ifrån C5-6:orna i ett lopp på 2 timmar eller så, typ F1 längd? Eller ännu värre Le Mans 24 timmars..
Tankar du tillräckligt med soppa för 2 timmars race så blir din bil rätt tung, eller?
En C6 behöver hälften eller mindre för att göra samma jobb, eller?
Allt detta bortsett väghållning & förare, utom det som en massa soppa gör för väghållning!

Re: ljud som man kan älska......

Postat: lör okt 12, 2013 23:41
av Mange_C5
magnum skrev:Hejs

Mot frågor: Hur många hästar har din bil? (som är jäkligt frän!) Kanske har du ungerfär lika många hästar som någon form av C5-6 modell.
Kör du ifrån C5-6:orna i ett lopp på 2 timmar eller så, typ F1 längd? Eller ännu värre Le Mans 24 timmars..
Tankar du tillräckligt med soppa för 2 timmars race så blir din bil rätt tung, eller?
En C6 behöver hälften eller mindre för att göra samma jobb, eller?
Allt detta bortsett väghållning & förare, utom det som en massa soppa gör för väghållning!
:?:
En stilla fråga.. vad har depåstopp och bränsleförbrukning med "ljud som man kan älska" att göra?

Re: ljud som man kan älska......

Postat: sön okt 13, 2013 3:08
av Ricky
magnum skrev:Hejs

Mot frågor: Hur många hästar har din bil? (som är jäkligt frän!) Kanske har du ungerfär lika många hästar som någon form av C5-6 modell.
Kör du ifrån C5-6:orna i ett lopp på 2 timmar eller så, typ F1 längd? Eller ännu värre Le Mans 24 timmars..
Tankar du tillräckligt med soppa för 2 timmars race så blir din bil rätt tung, eller?
En C6 behöver hälften eller mindre för att göra samma jobb, eller?
Allt detta bortsett väghållning & förare, utom det som en massa soppa gör för väghållning!
Du kommer med ett påstående om elektronik som om den av sig själv ökar "prestandan" och jag undrar vad detta påstående bygger på för fakta, kan du nu vara vänlig att redogöra för detta?

Re: ljud som man kan älska......

Postat: sön okt 13, 2013 10:23
av Kjell.Magnusson
Hejs

Elektronisk styrd bränsle insprutning går att styra mer exakt än en helt mekanisk bränsle tillförsel! Därmed lägre bränsleförbrukning, därmed bättre prestanda, behöver inte tanka så ofta eller göra bilen tyngre med en stor bränsle tank för att komma i "mål"!

Vaför används elektronisk bränsle insputning i dag i snudd på alla förbränningsmotordrivna saker oavsett om det är bensin, diesel, alkohol eller gas som förbränns?

Om detta räknas som fakta är väl tveksamt, men det är så som jag förstått det, men jag kanske har fattat fel?

Jag tycker dock att ljudet av en stor motor med förgasare är betydligt trevligare än en insprutare som går "för" exakt!
Och som sagt: Det var ljudet det i första hand handlade om!

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag lade till "Dock sämre prestanda... Tyvärr.." i mitt första inlägg i denna tråd!

Re: ljud som man kan älska......

Postat: sön okt 13, 2013 18:15
av Ricky
Jag förstår vad du menar Magnum.

Min poäng är att en bils prestanda INTE automatiskt ökar för att man använder elektronik.

Re: ljud som man kan älska......

Postat: sön okt 13, 2013 18:51
av Kjell.Magnusson
Hejs

Så är det så klart Ricky, det går ju förståss att få ihop & justera (mappa) allt helt åt skogen också :mrgreen:

Re: ljud som man kan älska......

Postat: sön okt 13, 2013 19:41
av Ricky
Nu förstår jag inte vad du menar igen.

En viss motor med optimerad bränsleblandning med förgasare får INTE mer effekt bara för att man monterar en insprutning.

Jag tror att du fått allt lite om bakfoten här.

En viss motor kan bara leverera en viss effekt under ett givet AF förhållande.

Re: ljud som man kan älska......

Postat: sön okt 13, 2013 21:44
av Bengt
:mrgreen:
Pojkar !
http://www.superchevy.com/technical/eng ... ewall.html

Ricky har rätt, vid ett givet varvtal och belastningsfall/MAP värde, borde en förgasarmotor ha samma effekt. Problemet är att vid alla andra varvtal och belastningsfall(läs gaspådrag/MAP värde) i samma motor torskar en förgasarmotor i alla väder(bokstavligt - temp/altitud/fukt). Alltså i verkliga livet när man tar ut förgasarmotor i friska luften efter bromsbänken o det är 10 grader kallare ute o regnar blir det torsk :cry:

Edit - PS. Jag tycker Jonnys bil låter bäst !

Re: ljud som man kan älska......

Postat: sön okt 13, 2013 21:50
av Ricky
Bra beskrivet där Bengt. :)

En elektroniskt styrd insprutning / tändning ger oftast en betydligt mer ekonomisk och dynamisk motor. :)

Re: ljud som man kan älska......

Postat: sön okt 13, 2013 21:53
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky

Nu kanske jag var lite oklar eller så missuppfattade du vad jag skrev!
Vad jag menade var att det går att göra fel även om man har elektroniskt styrd insprutning! Stoppa dit fel prylar & mappa galet!
Tack Bengt för klargörandet om insprutning vs förgasare!

Oj Ricky, du har skrivit igen och svängt!

Re: ljud som man kan älska......

Postat: sön okt 13, 2013 21:57
av Ricky
Varför diskutera felaktiga inställningar?

NEJ Magnum, jag har INTE svängt!

Det är nog dessvärre så att du inte greppar skillnaden på dynamisk motor och prestanda.

DU hävdar att en icke elektroniskt styrd motor automatiskt har sämre prestanda än en förgasarmotor, detta påstående är fel och om du fortsätter att älta vidare så borde du producera någon form av konkreta bevis för dina uttalanden!

Re: ljud som man kan älska......

Postat: sön okt 13, 2013 22:54
av Ubbe
Ni är för Goa grabbar;) Hur ska det här sluta;) Jag vet att förgasare har ett mycket mustigare ljud en insprutning kan åstadkomma;)

Re: ljud som man kan älska......

Postat: sön okt 13, 2013 22:55
av Kjell.Magnusson
Hejs igen Ricky

Citat från Ricky: "DU hävdar att en icke elektroniskt styrd motor automatiskt har sämre prestanda än en förgasarmotor, detta påstående är fel och om du fortsätter att älta vidare så borde du producera någon form av konkreta bevis för dina uttalanden!"

JAG har aldrig sagt eller skrivit att man automatiskt får mer eller mindre prestanda av den ena eller andra typen!

Men om du läser lite noggrannare vad Bengt skrev nyligen så ser du skillnaden!
"Problemet är att vid alla andra varvtal och belastningsfall(läs gaspådrag/MAP värde) i samma motor torskar en förgasarmotor i alla väder(bokstavligt - temp/altitud/fukt). Alltså i verkliga livet när man tar ut förgasarmotor i friska luften efter bromsbänken o det är 10 grader kallare ute o regnar blir det torsk".

Naturligtvis vid ett optimalt tillfälle så är skillnaden noll, men vid alla andra tillfällen..

Nu är det också frågan: Vad är prestanda? Det är inte samma sak som effekt, eller hur?
Prestanda är hela vägen: Hästkrafter, vridmoment, varvtal, dynamik, bränsleförbrukning och säkert något mer, medans effekt är bara hästkrafter, varvtal och vridmoment.

Har du inte svängt Ricky? Citat från dej: "En elektroniskt styrd insprutning / tändning ger oftast en betydligt mer ekonomisk och dynamisk motor." Det är just det jag har försökt få fram, fast inte med dom orden och du har protesterat vilt! Eller är det en missuppfattning från min eller din sida?

Det är vad jag har begripit! En elektroniskt bränsle insprutad motor är effektivare och därmed har bättre prestanda än en förgasar motor förutsatt att båda är optimerade!

Det jag skrev: "Så är det så klart Ricky, det går ju förståss att få ihop & justera (mappa) allt helt åt skogen också" var lite på skoj för att avrunda det hela men jag kanske var lite oklar där också med en smily! Eller missförstod du?

Har DU något annat att tillföra utan att gapa om fakta och bevis så skriv det i stället för att i fråga sätta mej!

Mycket tråkig historia bara för att jag råkade skriva sanningen dock utan varesig bevis eller fakta: "Dock sämre prestanda".

Jag hoppas verkligen på en bättre fortsättning!

Re: ljud som man kan älska......

Postat: sön okt 13, 2013 22:56
av Kjell.Magnusson
Hejs Ubbe

Exakt så är det :D

Re: ljud som man kan älska......

Postat: sön okt 13, 2013 23:25
av Ricky
Nu ger jag upp.. Bild

Re: ljud som man kan älska......

Postat: mån okt 14, 2013 9:33
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack! Detta är det sista från mej i detta ämne också.