Sida 1 av 1
Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: fre okt 18, 2013 11:16
av NiclasT
Tjenare soulmates,
Nu har man ju vart på Falkenberg och testat bankörning så nu är man körd.....
Behöver köpa nya skivor+belägg som håller för lite hårdare körning, har ni något att rekommendera? R-tune har ju hur mycket som helst att välja på...
Coilovers, någon som köpt detta? Vilka köpte ni och varför? Märker ni stor skillnad på banan?
Tänkte tillverka en egen mittenplåt i alu istället för att köpa Vette´s för 4000 kr. Någon som kör med en sån?
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: fre okt 18, 2013 11:44
av VetteC5
Jag kör med C6 Z06 bromsar och Cobalt belägg, riktigt stor skillnad mot original C5.
Mittenplåten har jag gjort en i alu, kan dock inte säga att jag märkte någon stor skillnad.
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: fre okt 18, 2013 12:06
av Bengt
Du kommer långt med SLÄTA BILLIGA STANDARDSKIVOR o bättre belägg, BROMSKYLNING, ett O´Connell kit för 9000spänn och R-däck.
4-hjulsinställnings med lite vassare vinklar behöver man väl inte ens nämna..
Har du planer för ännu mer, samla på dig kunskaper o gör rätt från början, billigast så
Vill du göra riktigt rätt, köp en C6Z06 på en gång

Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: fre okt 18, 2013 12:36
av Ubbe
Det Bengt skriver är faktisk helt klockrent;) byt bil om du ska köra på banan innan dina pengar sitter fast i din C5

eller köper du c6 z06 bromsoken. Mittplåten kanske ingen större skillnad däremot så slipper du värmen i bilen;) Det som behöver bytas snart är kopplingen och slav cylinder . OBS byt kopplings oljan jätte ofta. Som sagt jämför vad en c6 z06 kostar och vad du behöver lägga ut pengar på din bil för att köra på din nivå;) /Ubbe ps hoppas att vi får träffas ute på banan.
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: fre okt 18, 2013 15:03
av Hejdarn
NiclasT skrev:Tjenare soulmates,
Nu har man ju vart på Falkenberg och testat bankörning så nu är man körd.....
Behöver köpa nya skivor+belägg som håller för lite hårdare körning, har ni något att rekommendera? R-tune har ju hur mycket som helst att välja på...
Coilovers, någon som köpt detta? Vilka köpte ni och varför? Märker ni stor skillnad på banan?
Tänkte tillverka en egen mittenplåt i alu istället för att köpa Vette´s för 4000 kr. Någon som kör med en sån?
Snacka med Anders på AKracing (som hade R-Tune förut) så får du veta allt intressant.
Han är pragmatisk och lurar inte på dig grejor du inte behöver.
http://www.akracing.se/
Väghållningen är a och o + bromskylningen. Anders vet vad som är känsligt på C5an.
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: fre okt 18, 2013 17:24
av NiclasT
Tack för tipsen!!
C6 Z06 hade ju givetvis varit det optimala, hade jag haft 400 000 så hade jag köpt en sån från början

Men jag hade bara hälften....
Det är inga sinnessummor jag tänker lägga, men just bara att få den lite mer uthållig på banan. Gillade verkligen att åka ner, köra några varv, köra hem med AC och cruisecontrol med 0,8l/milen
R-däck har jag funderat på, men hur funkar vanliga Pilot Sport på bandagar? Eller ska man satsa på R-däck direkt?
Var köper man Oconnel-kitet? Om man ska köpa coilovers, är det bara 20k+ eller finns det rimliga alternativ för en mindre peng?
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: fre okt 18, 2013 17:53
av Ubbe
R-däcken som jag har fungera perfekt och inte är dom så dyra ca13500 kr kolla min garage tråd
Och här har du det mest populära och billigaste kittet;)
http://www.akracing.se/corvette-c5/vagh ... on-stage-1 men som sagt det drar iväg snabbt med pengar;)
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: lör okt 19, 2013 19:50
av NiclasT
Får kanske bli R-däck då! Hur är dom på gatan?
Är det någon på forumet här som har köpt Oconnell kitet? Främre krängningsstag, hur är det att demontera? Brukar ju vara lite knixigt på vissa bilar
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: lör okt 19, 2013 20:32
av Bengt
NiclasT skrev:Får kanske bli R-däck då! Hur är dom på gatan?
Är det någon på forumet här som har köpt Oconnell kitet? Främre krängningsstag, hur är det att demontera? Brukar ju vara lite knixigt på vissa bilar
Löjligt lätt

Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: lör okt 19, 2013 21:29
av Larzzon
NiclasT skrev:Får kanske bli R-däck då! Hur är dom på gatan?
Är det någon på forumet här som har köpt Oconnell kitet? Främre krängningsstag, hur är det att demontera? Brukar ju vara lite knixigt på vissa bilar
Det är 4 bultar som sitter rakt neråt sen är de bara att släppa ner det

här är en bild på hur de sitter:
http://www.chevyhiperformance.com/tech/ ... to_13.html
En bild på hur bakre sitter om du inte kollat på detta än
http://tech.corvettecentral.com/wp-cont ... nt-013.jpg
/Marcus
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: sön okt 20, 2013 11:38
av NiclasT
Hehe nice!! Tack:) Får bli ett sånt Oconnelkit:)
Är det någon här som kört på Falkenberg? Vad fick ni isf för tid? Hade vart kul att göra en jämförelse före efter och även veta vad man borde kunna nå. Körde 58 sekunder men med sliriga däck och vibrerande skivor, känns som man har bra mycket att bättra på med rätt däck, bromsar och ett Oconnell-kit... Fan, kan knappt vänta....

Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: sön okt 20, 2013 11:43
av NiclasT
När jag ändå är igång

.... Har problem med wheelhop vid hård acceleration.. Hade det problemet på min gamla Nova men det försvann när jag installerade Caltracs. Finns det något knep för Corvette? Vågar knappt göra en burnout längre, jag är som ett tomt skal....
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: sön okt 20, 2013 12:05
av Mange_C5
NiclasT skrev:Hehe nice!! Tack:) Får bli ett sånt Oconnelkit:)
Är det någon här som kört på Falkenberg? Vad fick ni isf för tid? Hade vart kul att göra en jämförelse före efter och även veta vad man borde kunna nå. Körde 58 sekunder men med sliriga däck och vibrerande skivor, känns som man har bra mycket att bättra på med rätt däck, bromsar och ett Oconnell-kit... Fan, kan knappt vänta....

55sek med helt standard från fabrik. Falkenberg är dock min hemmabana där jag tillryggalagt en del varv genom åren före jag provade med Corvetten..
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: sön okt 20, 2013 13:03
av mse
Får kanske bli R-däck då! Hur är dom på gatan?
Jag har erfarenhet av Yokohama 048 285/30-18 / 315/30-18 då jag kört en sommar med dom som enda omgång däck. Jag kan säga att med dessa däck är det hårt och spårigt. Vi har ju både trasiga och hårt dubbslitna spåriga vägar i sverige vilket gör det onödigt spännande. Dessutom är det inget vidare grepp i dom när dom är kalla plus att man vattenplanar tidigare än med vanliga gatdäck. Det slutade med att jag köpte en uppsättning fälgar till för att ha till r-däcken.
När jag ändå är igång

.... Har problem med wheelhop vid hård acceleration.. Hade det problemet på min gamla Nova men det försvann när jag installerade Caltracs. Finns det något knep för Corvette? Vågar knappt göra en burnout längre, jag är som ett tomt skal....
Hjulhopp är inte ovanligt på Corvette men kolla att du inte har något som är glappt i bakvagnen! Annars är min erfarenhet av diverse bilar att tendensen till hjulhopp alltid minskar när man bytt till nya däck.
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: sön okt 20, 2013 13:04
av NiclasT
Nice, då var det inte fy skam ändå! Min är också original. Vad har du gjort med din bil sen dess?
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: sön okt 20, 2013 13:19
av Mange_C5
NiclasT skrev:Nice, då var det inte fy skam ändå! Min är också original. Vad har du gjort med din bil sen dess?
Standard LS6 + headers (bilen är byggd mot vikt/hk reglemente)
Kylning
andra motor/diff fästen
R-däck
coilovers
andra krängningshämmare,
Standard bromsok, flytande framskivor, bromskylning, racebelägg
Nödvändig säkerhetsutrustning som båge, stolar, bälten osv
samt mer körtid bakom ratten
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=17112
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: sön okt 20, 2013 13:41
av NiclasT
Tack mse! Jag hade turen att få med ett par Z06-fälgar som jag isf kan ha R-däck på. Bra att veta vad man kan vänta sig
Det du säger stämmer nog, jag upplevde det inte i början av sommaren när däcken var hyfsat färska. Får se nu med nya däck (nu=våren

)
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: sön okt 20, 2013 14:47
av VetteC5
Tror det hjälper mycket med wheelhop om du byter diffäste
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: mån okt 21, 2013 13:16
av Corinthian
NiclasT skrev:Tjenare soulmates,
Nu har man ju vart på Falkenberg och testat bankörning så nu är man körd.....
Behöver köpa nya skivor+belägg som håller för lite hårdare körning, har ni något att rekommendera? R-tune har ju hur mycket som helst att välja på...
Coilovers, någon som köpt detta? Vilka köpte ni och varför? Märker ni stor skillnad på banan?
Tänkte tillverka en egen mittenplåt i alu istället för att köpa Vette´s för 4000 kr. Någon som kör med en sån?
Jag kan rekommendera 2-delade skivor från Colemanracing och Cobalt belägg.
Anders på AK-Racing kan ta hem detta till dig annars finns dom på bla. zip-corvette
http://www.zip-corvette.com/GroupDetail ... +%26+Hoses&
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: tor okt 31, 2013 18:00
av VettePartsSweden
Har själv 7 års erfarenhet av min C5 Z06 2001 som jag kört cirka 11.500 mil sedan jag köpte den 2006. Jag har provat ett antal olika varianter på bromsskivor - original, borrade och slitsade, och senast Colemans tvådelade bromsskivor både fram och bak. Dessa monterades i mars 2011 och har gått 4300 mil sedan dess både buskörda på gatan och varje år bl.a. på CCS Mantorp. Körde ju in på en femteplats i -500-klassen i år med en nästan otrimmad bil med gatdäck!
Bromsutrustning består av 4 st Colemans två-delade skivor med aluminiumcentrum (som ger lägre ofjädrad vikt och bättre värmeavledning), HAWK HP-PLUS belägg, Castrol SRF Racing bromsvätska, stålomspunna bromsslangar och DTM bromskylning som blåser ut cirka 10 cm från insidan av bromsskivan.
Trots rätt tuff körning på Mantorp kan man inte märka någon mattning efter 8-10 varv. Bromseffekten känns som den ökat minst 20% mot original (beror nog mest på HP PLUS-beläggen efter test på andra bilar med originalskivor) - kan lösa ut ABS'en i 150 kmt med en lätt tryckning på bromsen.
De delbara Colemanskivorna gör det enkelt och billigt att bara byta Rotor-Rings för cirka $300 paret.
Efter 2,5 år och 4300 mil ser skivorna ut så här. Slitsarna nästan helt nedslitna - byter Rotor-Rings i vinter och beläggen böts första gången i våras.
Som antytts - mycket nöjd med mina bromsar och kan rekommendera denna uppsättning till alla som vill få riktigt bra bromsar på sin C5 eller C6.
Borde också säga att både originalskivor och Colemans skivor ALDRIG spricker sönder. VARNING för borrade skivor - de spricker sönder snabbare än du tror. Provade ett set Power Stop slitsade 0ch borrade - de sprack sönder efter en dag på Gälleråsen. C6 Z06 borrade originalskivor spricker också sönder ganska snabbt efter några bankörningar.
Robert
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: fre nov 01, 2013 9:09
av Corinthian
VettePartsSweden skrev:...Efter 2,5 år och 4300 mil ser skivorna ut så här. Slitsarna nästan helt nedslitna - byter Rotor-Rings i vinter och beläggen böts första gången i våras.
Du behöver inte byta skivorna bara för att slitsarna är borta.. det finns fortfarande gott om gods i skivorna kvar.
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: fre nov 01, 2013 10:03
av VettePartsSweden
Corinthian skrev:VettePartsSweden skrev:...Efter 2,5 år och 4300 mil ser skivorna ut så här. Slitsarna nästan helt nedslitna - byter Rotor-Rings i vinter och beläggen böts första gången i våras.
Du behöver inte byta skivorna bara för att slitsarna är borta.. det finns fortfarande gott om gods i skivorna kvar.
Ok, har inte mätt upp dem, men inbillar mig ändå att slitsarna har en viss effekt, så byte blir det ändå i vinter.
Robert
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: fre nov 01, 2013 10:13
av Corinthian
VettePartsSweden skrev:Ok, har inte mätt upp dem, men inbillar mig ändå att slitsarna har en viss effekt, så byte blir det ändå i vinter.
Absolut, slitsarna är till för att ventilera bort den gas som kan uppstå mellan skiva och belägg vid hård körning, kallad "glasning" i folkmun..
För gatkörning så har dom ingen effekt dock.
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: sön nov 03, 2013 12:25
av VettePartsSweden
Corinthian skrev:VettePartsSweden skrev:Ok, har inte mätt upp dem, men inbillar mig ändå att slitsarna har en viss effekt, så byte blir det ändå i vinter.
Absolut, slitsarna är till för att ventilera bort den gas som kan uppstå mellan skiva och belägg vid hård körning, kallad
"glasning" i folkmun..
För gatkörning så har dom ingen effekt dock.
Nu håller jag inte helt med.
GLASNING är ju något som händer när man glömmer att köra in nya belägg. D.v.s. om de överhettas, så tränger bindemedlet ut på ytan och ger en glasartad yta med kraftigt försämrad bromseffekt - bara att kasta dessa belägg och montera nya. Därför mycket viktigt att nya belägg körs in med gradvis ökad bromskraft - på gatan under 10-20 mil, på bana minst en 4-5 varv. Beskrivning av detta brukar följa med bromsskivor och klossar. Robert
Re: Nya bromsar (Skivor+belägg) + väghållningsfråga
Postat: sön nov 03, 2013 20:34
av Corinthian
VettePartsSweden skrev:Nu håller jag inte helt med. GLASNING är ju något som händer när man glömmer att köra in nya belägg. D.v.s. om de överhettas, så tränger bindemedlet ut på ytan och ger en glasartad yta med kraftigt försämrad bromseffekt - bara att kasta dessa belägg och montera nya. Därför mycket viktigt att nya belägg körs in med gradvis ökad bromskraft - på gatan under 10-20 mil, på bana minst en 4-5 varv. Beskrivning av detta brukar följa med bromsskivor och klossar. Robert
man behöver inte kasta beläggen, dom kan köras in igen. vissa tillverkare rekommenderar dessutom att beläggen körs in flera gånger (baer exempel)